محبوب ترین چک لیست سئو
چک لیست سئو سئو عملیاتی است که ما در آن، رفتن به صفحهی اول نتایج موتورهای جستجو از جمله گوگل و ماندگار شدن در آنجا را دنبال میکنیم. در مرحلهی پیشرفتهتر ما میخواهیم که این عملیات را برای رسیدن به رتبههای برتر در صفحات جستجو ادامه دهیم. سئو مثل هر عملیات دیگری فنون خود را دارد که انجام آنها برای پیروزی در این نبرد لازم است. این عملیات با اینکه ریزهکاریهای خاص خود را دارد اما میتوان موارد مهم آن را در قالب چک لیست سئو هایلایت کرد. رعایت این موارد در سئو ما را مطمئن میکند که از مسیر …
چک لیست سئو
سئو عملیاتی است که ما در آن، رفتن به صفحهی اول نتایج موتورهای جستجو از جمله گوگل و ماندگار شدن در آنجا را دنبال میکنیم. در مرحلهی پیشرفتهتر ما میخواهیم که این عملیات را برای رسیدن به رتبههای برتر در صفحات جستجو ادامه دهیم.
سئو مثل هر عملیات دیگری فنون خود را دارد که انجام آنها برای پیروزی در این نبرد لازم است. این عملیات با اینکه ریزهکاریهای خاص خود را دارد اما میتوان موارد مهم آن را در قالب چک لیست سئو هایلایت کرد. رعایت این موارد در سئو ما را مطمئن میکند که از مسیر خود منحرف نمیشویم.
ما از سه زاویه به عملیات سئو نگاهی میاندازیم و موارد مهم آن را برای تهیهی چک لیست برداشت میکنیم.
این چک لیست در ارائه خدمت سئو از طرف تیم فعال شده نیز رعایت میشود.
چک لیست سئو از زاویهی دسترسی به کاربر
ما محتویاتی را در وبسایت خود قرار میدهیم و منتظر هستیم که کاربران از آن استفاده کنند. در اینجا مهم است که مسیر درستی را برای دسترسی به کاربر طی کنیم.
بهینهسازی وبسایت برای موبایل و بهبود سرعت از موارد مهمی هستند که وقتی از زاویهی دسترسی به کاربر به سئو نگاه میکنیم برداشت میشود.
بهینهسازی وبسایت برای موبایل
کاربرانی که ما انتظار داریم آنها را جذب کنیم از دستگاههای مختلفی برای خواندن محتواهای ما استفاده میکنند. اشتباه نیست اگر بگوییم بیشترین مسافتی که در مسیر دسترسی به کاربر طی میشود از صفحهنمایش موبایل میگذرد.
مخصوصا در سایتهای خبری شرکتی و آموزشی
بهینهسازی وبسایت برای موبایل مورد مهمی در چک لیست سئو است که ارتباط ما با کاربران عمده را برقرار میکند. برای این بهینهسازی استفاده از سرویس AMP را که توسط گوگل ارائه میشود پیشنهاد میکنیم.
وقتی از سرویس AMP استفاده میکنید در واقع دارید کدهای وبسایت خود را که شاید حجیم و سنگین هستند به کدهای HTML تبدیل میکنید. با این تبدیل وبسایت شما در شکلی بهینه به نمایش کاربر موبایل درمیآید.
استفاده از افزونهی WP AMP برای وبسایت وردپرس تجربهی کاربری متفاوتی را برای مخاطب شما میسازد.
بهبود سرعت
برای دسترسی به کاربر مهم است که زود عمل کنیم. او شاید عجله ندارد ولی حوصله هم ندارد که کندی عمل ما را تحمل کند؛ به یک وبسایت دیگر میرود.
دو فرآیند را برای افزایش سرعت لود در نظر میگیریم:
- فرآیند Lazy Load (بارگیری وبسایت را برای کاربر همگام با اسکرول میکند)
- فرآیند کش (Cache) کردن (کپیهای سبک از محتواهای ما را برای بارگیری توسط کاربر آماده میکند)
برای بهبود سرعت استفاده از سرویسهای CDN پیشنهاد میشود. با استفاده از یک سرویس CDN از ظرفیت هاستهای مختلف برای اشتراکگذاری محتواهای خود بهره میبریم که سرعت عمل ما را افزایش میدهند.
اگر وبسایت وردپرس دارید و بهبود سرعت در چک لیست سئو را میخواهید رعایت کنید استفاده از افزونههایی مانند WP Rocket و WP Fastest Cache Premium را از دست ندهید.
سرعت لود سایت در سایتهای فروشگاهی بسیار حائز اهمیت است.
چک لیست سئو از زاویهی محتوا و ساختار وبسایت
مخاطبان وبسایت ما نهتنها کاربران بلکه موتورهای جستجو هم هستند. برای همین محتوا و ساختاری که میسازیم باید بتواند برای هر دو دسته مفهوم خود را برساند. در این رابطه موارد مهمی وجود دارد که در چک لیست سئو قرار میگیرد.
تگ متا
وقتی در صفحهی اول نتایج گوگل محتوای وبسایت شما در فهرست آن قرار میگیرد مهم است که آن را به شکل بهتری معرفی کنید. این معرفی بهتر برای آن است که در فهرست صفحهی اول جذابیت محتوای خود را برای کاربر نشان دهیم و او را تشویق کنیم که برای برطرف کردن نیاز خود به آن سر بزند.
تگ متا در صفحهی نتایج موتور جستجو محتوای شما را به کاربر معرفی میکند. این معرفی بیشتر جنبهی خوشآمدگویی دارد و باید کاربر را جذب خود کند.
تگ Alt
عناصر مختلفی محتوای ما را تشکیل میدهند. هنگامی که کاربر این عناصر را بارگیری میکند ممکن است برخی از آنها را از دست بدهد. در اینجا اگر کاربر را در ابهام رها کنیم در عملیات سئوی خود ضعیف عمل کردهایم.
تگ Alt پیشزمینهای برای معرفی عناصری مانند تصویر و ویدئو در محتوای ما است که وقتی آنها بارگیری نمیشوند به نمایش درمیآید. با توضیحی که در این تگ مینویسیم جای خالی عناصر بارگیرینشده را پر میکنیم.
برای تکمیل فرآیند سئو در محتوای خود تگ Alt در چک لیست سئو را فراموش نکنید.
ساخت Siteplan
حالا که محتوای ما برای کاربر در نتایج جستجوی گوگل نشان داده میشود فرصت مناسبی است تا نمایی از وبسایت خود را به او نمایش دهیم. برای این نما میتوان از Siteplan استفاده کرد.
با استفاده از Siteplan قبل از ورود کاربر به وبسایت، ما نقشهی راهنمایی را در دست او قرار میدهیم.
ساخت Siteplan مورد زیرکانهای در چک لیست سئو است که هوشمندی ما را نشان میدهد.
کدهای Schema
حتماً دیدهاید که صفحهی بعضی از وبسایتها در نتایج موتور جستجو به شکلی دیگر نشان داده میشود و تنها عنوان و متای آنها نیست. مثلاً سؤالهای متداولی که کاربران دارند به نمایش درمیآید و جوابها هم فهرست میشوند. یا میتوان ویکیپدیا را مثال زد که استایل و فضای متفاوتی را برای خود اختصاص میدهد. این قابلیتها با استفاده از کدهای Schema انجام میشود.
با استفاده از کدهای Schema واکنش متفاوتی در برخورد نشان میدهیم. برای متفاوت ماندن در ذهن کاربر استفاده از این کدها در چک لیست سئو مفید است.
لینکدهی
لینکدهی قابلیتی است که به ساختار وبسایت ما استحکام میبخشد و صفحات و برگههای آن را مانند حلقههای زنجیر به هم وصل میکند.
همانطور که میدانید لینکدهی هم در درون وبسایت انجام میشود و هم وبسایتهای مرتبط را به ما وصل میکند. در اینجا نکات زیر را رعایت کنید:
- در توضیحی که برای انکرتکست مینویسید از کلمهی کلیدی کانونی که در مقصد وجود دارد استفاده کنید.
- در لینکدهی خارجی بدانید که ارتباط با وبسایتهای برتر به شما اعتبار میدهد و وبسایتهای ضعیفی که با شما ارتباط برقرار میکنند شاید به رتبهی شما در سئو لطمه وارد کنند.
لینکدهی مناسب برای ثبات شما در سئو لازم است.
جذابیت
برای اینکه کاربر محتوا و وبسایت ما را انتخاب کند باید اشتیاق پیدا کند. برای این اشتیاق هم جذابیت لازم است. این جذابیت با استفاده از عناصر تصویری، صوتی و ویدئویی مناسب در طول محتوای عالی بهدست میآید. ساختاری هم که وبسایت ما دارد با مسیر روشنی که برای گردش در آن ترسیم میکند در کاربر اشتیاق زیادی ایجاد میکند.
جذابیت در چک لیست سئو هدفی فرعی است که در سئو بهدنبال آن هستیم. برآورده شدن این هدف فرعی باعث میشود که احتمال مراجعهی کاربر به وبسایت ما بیشتر شود.
چک لیست سئو از زاویهی ابزارهای آنالیز
سئو با منتشر شدن وبسایت ما و محتواهای آن هنوز هم ادامه دارد و بازخورد کاربران در آن اثر پیدا میکند. برای بررسی این بازخوردها نیاز به ابزارهایی برای آنالیز داریم تا برای ادامهی مسیر خود در عملیات سئو برنامهی درستی را بچینیم.
ابزارهای مختلفی برای آنالیز عملکرد ما در سئو وجود دارد که بعضی از آنها استفادهی زیادی دارند و لازم است در چک لیست سئو قرار بگیرند.
ابزار سرچ کنسول گوگل
وقتی ما میخواهیم در نتایج جستجو در سرویسی مانند گوگل حضور پیدا کنیم نمیتوان از وضعیت وبسایت خود در این میدان خبر نداشت.
سرچ کنسول گوگل که قبلاً گوگل وبمستر تولز نام داشت سرویس رایگانی است که کیفیت وبسایت شما را در نتایج جستجو نشان میدهد. این ابزار دربارهی مواردی از قبیل ایندکس شدن، ترافیک و تعداد کلیکهای دریافتی را در مورد وبسایت شما بررسی میکند و اطلاعاتی را ارائه میدهد.
با اطلاعاتی که از سرچ کنسول گوگل بهدست میآورید وضعیت وبسایت خود را قبل از حضور یک کاربر در آن بررسی میکنید. همچنین با استفاده از این سرویس در مورد نحوهی تأثیر موتورهای جستجو روی وبسایت خود آگاه میشوید.
ابزار گوگل آنالیتیکس
گوگل آنالیتیکس کاری مشابه با سرچ کنسول گوگل را برای وبسایت شما انجام میدهد و شاید فکر کنید که استفاده از آن کار بیهودهای است. با وجود عملکرد مشابه اما گوگل آنالیتیکس هدف دیگری را در ارائهی اطلاعات دنبال میکند.
اطلاعاتی که گوگل آنالیتیکس بهدست میدهد حاصل بررسی تغییراتی است که در کیفیت وبسایت ما بعد از حضور یک کاربر اتفاق میافتد. در این سرویس تمرکز ما روی تعامل کاربران با وبسایت ما خواهد بود.
با درک عمکلرد ابزار رایگان گوگل آنالیتیکس، به علت حضور آن در چک لیست سئو پی میبرید.
ابزارهای وبسایت MOZ
تیم سئوی MOZ ابزارهای تحلیل خود را تحت وب ارائه میدهد. بخشی از خدمات این تیم رایگان است که Keyword Explorer را نام میبریم. همچنین این تیم افزونهی MozBar را برای مرورگر کروم عرضه میکند.
دامین آتوریتی (DA) از ابزارهای مهم تیم MOZ است که نمایی از اعتبار وبسایت شما را در نتایج جستجو نشان میدهد. با این ابزار میتوانیم برنامهی مناسبی را در تیم سئوی خود برای اعتبار بیشتر وبسایت طراحی کنیم.
ابزارهای MOZ برای آنالیز عملکرد خوبی دارند و این مورد از چک لیست سئو را با خرید اکانت پریمیوم MOZ یا سیم کارت مجازی دائمی از دست نمیدهید.
ابزارهای Ahrefs
ابزارهای Ahrefs بهصورت نرم افزاری هستند و بازاریابها از آن استقبال بیشتری میکنند. با استفاده از این ابزارهای کلمات کلیدی را رتبهبندی و همچنین سلامتی سئو در وبسایت خود را بررسی میکنید.
دلیل استقبال بازاریابها از ابزارهای Ahrefs را میتوان در کاربرد آنها برای بررسی لینکدهی در وبسایت جستجو کرد. لینکدهی از مواردی است که در چک لیست سئو قرار دارد و در راستای آن با استفاده از ابزارهای Ahrefs کیفیت لینکدهی را بالا میبریم.
ابزار الکسا
الکسا نام آشنایی است که حتی کاربران معمولی هم شناختی از آن دارند. الکسا را بیشتر با رتبهبندی سایتها میشناسیم.
برای عملیات سئو اگاه بودن از وضعیت رقبای خود لازم است. برای همین ابزار الکسا را هم در چک لیست سئو قرار میدهیم تا آنالیزی از وضعیت خود در رقابت با سایر حریفان بهدست آوریم. برای یک سئوکار ابزار الکسا تنها برای خبردار شدن از رتبهی خود در موتورهای جستجو نیست.
یک سئوکار موارد مهم چک لیست سئو را تیک میزند
تهیهی چک لیست برای آن است که موارد مهم را در کار خود از دست ندهیم؛ مواردی که رعایت آنها ما را به نتایج خوبی در کاری که انجام میدهیم میرساند.
از سه زاویه به عملیات سئو نگاه کردیم و مواردی که به نظر ما مهم هستند را در چک لیست سئو قرار دادیم. در زیر این موارد را دوباره نام میبریم:
- بهینهسازی وبسایت برای موبایل
- سرعت
- تگ متا
- تگ Alt
- ساخت Siteplan
- استفاده از کدهای Schema
- لینکدهی
- ابزار سرچ کنسول گوگل
- ابزار گوگل آنالیتیکس
- ابزارهای MOZ
- اکانت Ahrefs
- ابزار الکسا
اگر یک سئوکار حرفهای هستید چک لیست سئو که در بالا فهرست کردیم را همراه خود نگهدارید و همچنین اگر احساس میکنید مورد مهم دیگری وجود دارد که میتواند در این لیست قرار گیرد اضافه کنید.
با تیک موارد مهمی که در چک لیست سئو وجود دارد از مسیر خود در عملیات سئوی وبسایت منحرف نمیشوید.
محتوای کامل و درجه یکی بود ممنونم ازتون
با سلام احترام ممنونم از لطفتون
چه عجب ی محتوا خوب تو حوزه سئو دیدم ممنونم
چه عجب ی محتوا خوب تو حوزه سئو دیدم ممنونم
با سلام احترام ممنونم از لطفتون
محتوای کامل و درجه یکی بود ممنونم ازتون