مزرعه لینک چیست

مزرعه لینک چیست؟

دسته‌بندی‌ها بهینه سازی سایت
نویسنده تیم سئو
زمان مورد نیاز برای مطالعه 8 دقیقه

اگر به‌تازگی وارد فضای سئو، لینک‌سازی، طراحی سایت و یا وب مستری شده باشید ممکن است این پرسش برای شما مطرح شود که مزرعه لینک چیست؟ چرا برخی در مورد آن می‌گویند که می‌تواند موجب نابودی سایت شود؟ اما برخی در عوض مدام سعی می‌کنند شما را قانع کنند که از آن استفاده کنید تا رتبه خود را افزایش دهید. می‌دانیم که لینک‌سازی یکی از شیوه‌های برتر برای ارتقاء رتبه سایت یا همان سئو است. البته به دو شکل مختلف انجام می‌شود. لینک‌های شما یا داخلی و یا خارجی خواهند بود. لینک‌های داخلی مربوط به صفحات سایت شماست. مثلاً می‌توانید …

اگر به‌تازگی وارد فضای سئو، لینک‌سازی، طراحی سایت و یا وب مستری شده باشید ممکن است این پرسش برای شما مطرح شود که مزرعه لینک چیست؟ چرا برخی در مورد آن می‌گویند که می‌تواند موجب نابودی سایت شود؟ اما برخی در عوض مدام سعی می‌کنند شما را قانع کنند که از آن استفاده کنید تا رتبه خود را افزایش دهید. می‌دانیم که لینک‌سازی یکی از شیوه‌های برتر برای ارتقاء رتبه سایت یا همان سئو است. البته به دو شکل مختلف انجام می‌شود.

لینک‌های شما یا داخلی و یا خارجی خواهند بود. لینک‌های داخلی مربوط به صفحات سایت شماست. مثلاً می‌توانید صفحه وبلاگ خود را به فروشگاه سایتتان لینک دهید. پست‌ها را به هم مرتبط سازید. مثلاً اگر مطلبی در مورد طراحی سایت با وردپرس دارید، آن را به سئوی سایت وردپرس لینک دهید. در واقع گوگل این ارتباط را هوشمندانه می‌داند. متوجه این موضوع می‌شود که شما به دنبال جذب مخاطب بر پایه ارائه محتواهای پیوسته هستید.

از طرفی امکان درج لینک خارجی نیز وجود دارد. تصور کنید که مطلب خود را از یک سایت خارجی بازنویسی کردید. می‌توانید به آن سایت لینک بدهید تا کاربر با کلیک روی این لینک وارد یک وب‌سایت دیگر شود. البته که پیشنهاد می‌شود هیچ‌گاه به سایت‌های رقیب خود لینک ندهید مگر این که جز رتبه‌های برتر کشور و الکسای دنیا باشند.

 

معایب و مضرات مزرعه لینک چیست؟

گوگل به‌عنوان محبوب‌تری، پربازدیدترین و شناخته‌شده‌ترین موتور جستجوی جهان قوانین سفت و سختی را برای لینک‌سازی بنا کرده است. درگذشته سخت‌گیری کم‌تر برای استفاده از مزرعه لینک یا لینک فارم داشت. اما حالا دیگر روی آن حساسیت ویژه به خرج می‌دهد. معمولاً فاکتورهای سئویی که توسط گوگل معرفی می‌شوند پس از مدتی وارد حیطه کار بلک هت سئو یا همان سئوی کلاه‌سیاه می‌شوند. در نتیجه متخصصین سئو از آن استفاده‌های منفی و غیر عرف می‌کنند.

مدتی حجم تصاویر در یک صفحه وب اهمیت زیادی داشت که این امر موجب شده بود متخصصین حوزه وب تصاویر سایت خود را آن‌قدر کم‌کیفیت می‌کردند که اصلاً نمی‌توانستید چیزی را روی تصور تشخیص دهید.

در نهایت این مسئله توسط گوگل دچار یک سری تغییرات شد و در حال حاضر این وضعیت بهتر شده است. نرخ حضور در سایت راهکاری بود که باعث شد طراحان سایت و افراد فعال در حوزه سئو دست از بهینه‌سازی بی‌رویه تصاویر بردارند. در مورد مزرعه لینک نیز چنین شرطی وجود داشت. نخست سایت‌ها از حالت لینک‌سازی برای رشد در موتورهای جستجو استفاده می‌کردند.

اما پس از مدتی بنگاه‌ها و سایت‌هایی فعال شدند که شما می‌توانستید با پرداخت هزینه و یا تبادل لینک، از سایت دیگر لینک بگیرید. یعنی لینکی از سایت مقابل را در وبگاه خود قرار می‌دادید. آن سایت نیز در قبال این کار شما لینک سایت شما را در صفحه اصلی و دیگر صفحات شما قرار می‌داد.

مزرعه لینک یا لینک فارم چگونه عمل می‌کند؟

همان‌طور که اشاره کردیم مزرعه لینک یکی از تکنیک‌های کلاه‌سیاه است و در حال حاضر توسط گوگل تخلف محسوب می‌شود. شما در این کار از زنجیره ارتباطی سایت‌ها استفاده می‌کنید. مثلاً سایت A به B، B  به C، C به D و برعکس لینک می‌دهد. تمامی این وب‌سایت‌ها از طریق لینک‌های خارجی که به هم می‌دهند، مرتبط می‌شوند. در نتیجه ممکن است برای مدتی ورودی وب‌سایت شما را افزایش دهد اما پس از مدتی لینک فارم شما توسط ربات‌های جستجوگر و خزنده گوگل و همین‌طور الگوریتم‌های پیچیده آن تشخیص داده می‌شود و در نتیجه می‌بینید که مدام رتبه شما بدتر می‌شود.

در واقع بر خلاف لینک فارم، گوگل از شما انتظار دارد مطالب ارگانیک، باکیفیت و محتوای سئو شده تهیه کنید. پس از آن دیگر سایت‌ها به شما لینک بدهند و این لینک در صفحه‌ای مرتبط، با موضوعی مرتبط و با انکر تکستی مناسب باشد. گوگل تمایل دارد مطالب باکیفیت شما را در سایت‌های دیگ به‌عنوان لینک ببیند.

چه‌بهتر است که موضوع سایت نیز با شما مرتبط باشد. علاوه‌برآن الگوریتم پنگوئن در حال حاضر دشمن سرسخت لینک‌های بی‌کیفیت است. شرکت گوگل با بهره‌گیری از این سیستم تشخیص می‌دهد که چند وب‌سایت از عامدانه به هم لینک داده‌اند و در نتیجه سایت‌ها را جریمه می‌کند. البته این الگوریتم هر روز گسترده‌تر، قوی‌تر و بهینه‌تر می‌شود و عملکردهای فیلترکردن لینک آن نیز پیشرفت می‌کند.

 

گوگل چگونه لینک فارم را تشخیص می‌دهد؟

تشخیص آن فوق‌العاده ساده است. در واقع وقتی پنج وب‌سایت به‌صورت مکرر به هم لینک می‌دهند. بدون این که با هم ارتباطی داشته باشند. یا سایتی پس از تأسیس به سایت‌های مختلف لینک داده می‌شود بدون این که مطلب خاصی منتشر کرده باشد، این مشکل رخ خواهد داد. علاوه‌برآن مثلاً ممکن است موضوع وب‌سایت شما طراحی وب‌سایت باشد، اما سایت خرید لوازم جانبی موبایل به شما لینک داده باشد.

یا این که سایت شما در حال حاضر ناچیزترین رتبه در گوگل را دارد. در این صورت ده سایت شروع می‌کنند به لینک دادن سایت شما. منطقی است که عمدی پشت قضیه است و این سایت‌ها صرفاً به‌عنوان منبع از شما استفاده نمی‌کنند. گوگل به طور ویژه‌ای با خرید لینک و ساخت مزرعه لینک مخالف است و تا جایی که بتواند از آن جلوگیری می‌کند. 

ضمن این که لینک به دو شکل ساخته می‌شوند. یا فالو و یا نو فالو خواهند بود. لینک‌های فالو برای سایت شما امتیاز مثبت به‌حساب می‌آیند. وقتی سایتی به شما لینک فالو می‌دهد بخشی از ارزش سایت خود را به شما منتقل خواهد کرد. از طرفی این باعث می‌شود رتبه خوبی بگیرید و برای شما امتیاز محسوب شود.

در مقابل لینک‌های نو فالو عملکرد عکس دارند. دریافت آن‌ها باعث نمی‌شود که رتبه سایت شما بهبود یابد. البته اگر همین لینک‌ها نیز به‌درستی استفاده نشوند می‌توانند روی سایت پذیرنده و سفارش‌دهنده یا مقصد تأثیر منفی بگذارند. در نتیجه در انتخاب آن‌ها نیز بادقت و احتیاط پیش بروید.

مزرعه لینک یا لینک فارم چگونه عمل می‌کند؟

بهترین روش برای لینک‌سازی اصولی

خوب تا به این جای کار مدام اصرار کردیم که از لینک‌سازی به این روش استفاده نکنید. منطقی است که برای شما این سؤال ایجاد شود که چه روشی می‌تواند برای دریافت لینک خارجی بهتر باشد و یا این که ما چگونه می‌توانیم لینک‌سازی انجام دهیم؟ در این مورد باید گفت که برخی وبلاگ‌ها، وب‌سایت‌ها و فروم‌ها به شما اجازه ایجاد لینک و ایجاد هر انکر تکستی برای آن را می‌دهند.

سایت‌های بلاگ پست، سایت‌های وردپرسی و همین‌طور برخی قالب‌ها این قابلیت را دارند. مثلاً شما می‌توانید در این سایت‌ها نظر خود را ثبت کنید و آدرس سایتتان را نیز وارد کنید.

در مقابل نام شما همان انکر تکستی خواهد بود که لینک را به نمایش می‌گذارد. این یکی از بهترین روش‌های ساخت لینک و همین‌طور افزایش اتوریتی و اعتبار دامنه است. شبکه‌های اجتماعی، سایت آپارات و بسیاری از وب‌سایت‌ها نیز این اجازه را به شما می‌دهند که لینک بسازید. فیس‌بوک، گوگل پلاس، لینکدین و توییتر معمولاً پذیرای سایت‌های شما خواهند بود. 

علاوه‌برآن حضور در شبکه‌های اجتماعی باعث دیده‌شدن سایت شما می‌شود. در نظر داشته باشید که در روش‌های پیشرفته‌تر شما می‌توانید از رپورتاژ آگهی، برگزاری نظرسنجی و همین‌طور آگهی‌های تخفیف استفاده کنید. با کمی جستجو می‌تواند راه‌های ساخت لینک‌سازی را بیاموزید. یکی دیگر از روش‌های لینک‌سازی پیشرفته و حرفه‌ای استفاده از اینفوگرافیک است.

در این صورت شما می‌توانید ضریب حضور کاربری خود را نیز در سایت بالا ببرید و در نتیجه در رنک گوگل و کلمات کلیدی حساس‌تر، با سیلاب کوتاه و پربازدید موفق‌تر عمل می‌کنید.

ارسال سایت به دایرکتوری‌های اینترنتی تکنیک بعدی است. اگر در گوگل عبارت دایرکتوری سایت را جستجو کنید به پورتال‌های زیادی روبرو می‌شوید که این اجازه را به شما می‌دهند از قابلیت لینک‌سازی استفاده کنید.

 

نکات مهم پس از استفاده از مزرعه لینک

به‌هرحال عده‌ای از شما ممکن است از مزرعه لینک استفاده کرده باشید. در این صورت توجه کنید که تمامی لینک‌های مرتبط که به این صورت ساخته شده‌اند را از بین ببرید. اگر سایت‌های دیگر این کار را برای شما انجام داده‌اند از آن‌ها بخواهید که لینک‌ها را پا کند. وارد بخش لینک در کنسول جستجوی گوگل یا همان سرچ کنسول شوید که از جمله محبوب‌ترین ابزارهای گوگل وب مستر تولز است. پس از آن روی گزینه: EXPORT EXTERNAL LINKS کلیک کنید.

این بخش مختص لینک‌های خارجی است و شما می‌توانید آن‌ها را صادر یا اکسپورت کنید. در سمت راست و بالای صفحه گزینه More sample links لینک را انتخاب کنید. تمامی سایت‌هایی که به شما لینک داده‌اند قابل‌مشاهده‌اند. 

پس از آن در فایل دانلود شده لینک‌هایی که خودتان به شکل مصنوعی با لینک فارم ساخته‌اید را پیدا کنید و با ورود مجدد به گوگل وب مستر تولز و سرچ کنسول،  Disavow Links Tool فایل متنی با فرمت txt را در این بخش آپلود کنید. در این صورت اگر لینک‌های ثبت شده در فایل تکست توسط گوگل شناسایی شوند، شروع به حذف آن‌ها می‌کند.

در نتیجه می‌توانید از شر لینک فارم خلاص شوید. در مرحله بعد اگر سایت شما جریمه شده است وارد سرچ کنسول شده و بخش خطاهای آن را باز کنید. در این حالت روی گزینه ایندکس مجدد صفحه اصلی کلیک کنید.

مزرعه لینک چیست؟

جمع‌بندی نهایی

لینک فارم یا مزرعه لینک روشی قدیمی برای افزایش رتبه سایت است که در حیطه فعالیت‌های سئوی کلاه‌سیاه قرار می‌گیرد. در حال حاضر منسوخ شده است اما هنوز هم بسیاری اصرار به استفاده از آن دارند. توسط گوگل جریمه می‌شود و پیشنهاد می‌کنیم به‌هیچ‌عنوان لینک‌سازی به روش لینک فارم را انجام ندهید.

ضمن این که شما می‌توانید سایتی که دارای لینک‌های خارجی مخرب است را بر اساس آموزشی که در بالا به آن اشاره کردیم از خطر جریمه شدن نجات دهید. اگر هم سایت شما جریمه شده است آن را با ترفندی که شرح دادیم از این مشکل خلاص کنید.

برای رفع مشکل و یا راهنمایی بهتر میتوانید با تیم فعال شده در ارتباط باشید.

4.2/5 - (5 امتیاز)
مقالات مرتبط
دیدگاه کاربران
  • امیرحسین 2 سال پیش

    ممنونم از تیم خوب سامانه فعال شده و محتواهای خوبتون

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید