تهران، بلوار ارتش، خیابان ابوالفضل صمیع ۰۲۱۷۷۷۰۰۰۱۲
حساب کاربری
×

افزایش دامین آتوریتی

خانه » بهینه سازی سایت SEO » افزایش دامین آتوریتی
بهینه سازی سایت SEO تیم تحریریه 11 دی 1400

افزایش دامین آتوریتی برای بهبود سئو

وقتی به‌دنبال راهی برای قرار گرفتن در صفحه‌ی اول نتایج گوگل هستیم به سئو می‌رسیم؛ متوجه می‌شویم که باید خودمان را به موتور جستجوی گوگل که انسان نیست بهتر معرفی کنیم. برای معرفی خود به موتور جستجوی گوگل باید رفتار او را بشناسیم. هر چقدر که شناخت ما از رفتار گوگل بیشتر شود شانس خودمان را برای جلو افتادن در نتایج آن بالا می‌بریم.
آیا ما داریم در مسیری می‌رویم که مطابق رفتار گوگل است؟ برای پاسخ به این سوال به ابزارهایی نیاز داریم که دامین آتوریتی یکی از آنهاست.
افزایش دامین آتوریتی برای این است که سئوی سایت خود را بیشتر به رفتار ربات‌ها و الگوریتم‌های موتور جستجویی مانند گوگل نزدیک کنیم. این نزدیکی باعث می‌شود که از هدف خودمان که قرار گرفتن در صفحه‌ی اول نتایج گوگل بود دور نشویم. فراموش نکنیم که هدف برتر ما برای استفاده از سئو اختصاص دادن رتبه‌های برتر گوگل به خود است.

 

درباه‌ی دامین آتوریتی و افزایش آن

ما شناخت کاملی از رفتار ربات‌ها و الگوریتم‌های موتورهای جستجو نداریم و از طرفی با توجه به وسعتی که سایت ما دارد ممکن است در قسمت‌هایی از سئوی آن دچار اشتباه شویم. برای همین لازم است تیم سئو کار خودشان را آنالیز کنند.

برای آنالیز سئو در سایت ابزارهای مختلفی وجود دارد که وب‌سایت‌ها و تیم‌های سئوی مختلفی مانند MOZ و Ahrefs در اختیار ما قرار می‌دهند.
سئوکاران به‌دنبال افزایش دامین آتوریتی هستند تا اعتبار سایت را بالا ببرند. این اعتبار نشان می‌دهد که کاربران بسیاری به سایت ما اعتماد دارند و محتویاتی که در آن بارگذاری می‌شود نیاز کاربران هدف را رفع می‌کند. برای دوام در سئو جلب رضایت کاربران لازم است. کسب رضایت به گوگل نشان می‌دهد که در مورد سایت ما قضاوت اشتباه نکرده است و رتبه‌ی مناسب را به آن می‌دهد.

دامین آتوریتی (Domain Authority) که به اختصار DA هم به آن می‌گویند ابزاری برای تحلیل سئو در سایت است. این ابزار توسط وب‌سایت MOZ ارائه می‌شود و اعتبار دامنه‌ی وب‌سایت شما را نشان می‌دهد.
استفاده از ابزارهایی که MOZ برای تحلیل سئو دارد نمایی از وضعیت ما در صفحات نتایج گوگل را نشان می‌دهد. این ابزارها رایگان نیست و لازم است که اکانت خود را در این وب‌سایت باز کرده و آن را شارژ کنید. برای فعالیت در MOZ می‌توانید از اکانت‌های پریمیومی که در سامانه فعال شده ارائه می‌شود استفاده کنید. البته برای سئوکاران حرفه‌ای خرید سیم‌کارت مجازی را پیشنهاد می‌کنیم تا اکانت MOZ را خودشان مدیریت و شارژ کنند.
افزایش دامین آتوریتی برای بهتر کردن اعتبار وب‌سایت ما در سئو است. اعتبار بهتری که دامین آتوریتی به وب‌سایت ما می‌دهد ما را در مورد رضایت کاربران و در نتیجه اعتماد ربات‌های گوگل به عملکرد خود را نشان می‌دهد.
استقبال از سایت ما نیز بخشی از سئو به‌حساب می‌آید. برای اطمینان کافی از این استقبال، دامین آتوریتی ابزار مناسبی است. با نمره‌ای که این ابزار به سئوی ما می‌دهد اعتبار وب‌سایت خود را می‌سنجیم و در مورد استقبال از آن احتمالاتی را در نظر می‌گیریم. با افزایش دامین آتوریتی احتمال استقبال از سایت را بالا می‌بریم.

بازه‌ی نمره‌دهی دامین آتوریتی بین ۰ تا ۱۰۰ است.

 

شکل‌گیری ابزار دامین آتوریتی

با منصرف شدن گوگل از ابزار پیج رنک (Page Rank)، تیم MOZ ابزار خود و مشابه یعنی دامین آتوریتی را معرفی کرد.
ابزار پیج رنک که به گوگل تعلق دارد نمایی از وضعیت سئو و جایگاه آن در نتایج را ترسیم می‌کرد. این ابزار وسیله‌ای بود که رفتار موتورهای گوگل برای جایگاه‌دهی به وب‌سایت‌ها در نتایج را نشان می‌داد. با گذشت زمان ترفندهایی برای کسب رتبه از این ابزار حاصل شد و مورد سوء‌استفاده‌ی سئوی کلاه سیاه قرار گرفت. این سوءاستفاده باعث شد که گوگل از این ابزار خود منصرف شود.
با توجه به عملکرد پیج رنک وب‌سایت‌هایی مانند MOZ و Ahrefs ابزارهای خود و مشابه با پیج رنک را معرفی کردند که دامین آتوریتی یکی از آنهاست.

پیشنهاد سردبیر  سئو چیست ؟ چرا باید به آنالیز سئو سایت اهمیت بدهم؟

 

افزایش دامین آتوریتی لازم است اما کافی نیست
دامین‌آتوریتی بسیاری از الگوریتم‌هایی که گوگل دارد و پیش‌بینی‌هایی که از این موتور جستجو می‌کند را در رتبه‌دهی خود وارد می‌کند. با افزایش دامین آتوریتی نتیجه می‌شود که تیم سئو عملکرد خوبی در تطابق دادن سایت با الگوریتم‌های موتورهای جستجو از جمله گوگل داشته‌اند.

دامین آتوریتی بالا شما را به‌اشتباه نیاندازد! این رتبه‌دهی جایگاه واقعی شما را در نتایج نشان نمی‌دهد چون تمام الگوریتم‌هایی که گوگل دارد و رفتاری که ربات‌های آن دارند را نمی‌شناسد.
گوگل شاید بعضی از دستورالعمل‌های خود را معرفی کند و ما هم با بررسی رفتارهای آن به شناخت بیشتری از این موتور جستجو برسیم اما باز هم رازهای خود را دارد. برای همین اتکای مطلق به ابزارهای تحلیل سئو از جمله دامین آتوریتی کار اشتباهی است.

وقتی رتبه‌ای که در دامین آتوریتی به‌دست آوردید پایین است ابتدا آن را با رتبه‌ی وب‌سایت‌های بالاتر مقایسه کنید. اگر فکر کنید که این ابزار به وب‌سایت‌های برتر نمره‌ی ۱۰۰ می‌دهد اشتباه می‌کنید. در هر حوزه‌ای که فعالیت می‌کنید نمره‌ی خود را با سایت‌های مشابه مقایسه کنید و در مورد پایین یا مناسب بودن آن تصمیم بگیرید.
اگر از رتبه‌ی پایین خود در دامین آتوریتی مطمئن شدید راهی برای افزایش دامین آتوریتی پیدا کنید. رتبه‌ی بیشتر در این ابزار نمای بهتری را برای وب‌سایت شما در سئو پیش‌بینی می‌کند. اما با رسیدن به رتبه‌ی بالا کار خود را متوقف نکنید و بهبود سئوی سایت را ادامه دهید. شاید اتفاقی در نتایج گوگل پیش بیاید که شما را غافلگیر کند.

 

مسیر افزایش دامین آتوریتی

اگر رتبه‌ی مناسبی در ابزار دامین آتوریتی ندارید مسیری را پیشنهاد می‌کنیم که می‌تواند نمره‌ی شما را افزایش دهد. در ادامه مراحل این مسیر را شرح می‌دهیم.

 

مرحله‌ی اول: بررسی پیج آتوریتی (Page Authority)
همان‌طور که وب‌سایت MOZ اعتبار دامنه‌ی سایت شما را با دامین آتوریتی نشان می‌دهد اعتبار صفحات شما را هم بررسی می‌کند.
نمره‌ی پیج آتوریتی امتیازی است که MOZ به هر یک از صفحات سایت شما می‌دهد. این نمره برای هر صفحه متمایز است و نمایی را از اعتبار صفحه‌ی مورد نظر در نتایج گوگل به‌دست می‌دهد.
در مرحله‌ی اول برای افزایش دامین آتوریتی بهتر است که اعتبار متمایز هر یک از صفحات سایت را بررسی و پیج آتوریتی‌های پایین را شناسایی کنید. با تقویت سئو در صفحاتی که نمره‌ی پیج آتوریتی آنها پایین است به نتایج خوبی در دامین آتوریتی می‌رسید. اعتباری که دامنه کسب می‌کند از اعتبار صفحات آن حاصل می‌شود و میانگین پیج آتوریتی‌ها است.

 

مرحله‌ی دوم: بک‌لینک (لینک‌دهی خارجی)
وقتی از اعتبار سایت صحبت می‌کنیم در واقع منظور ما استقبال از آن است. یکی از نمودهای استقبال لینک‌هایی است که وب‌سایت ما از سایت‌های دیگر دریافت می‌کند که به آن بک‌لینک می‌گویند.
صرفاً دریافت لینک از سایت‌های دیگر برای افزایش دامین آتوریتی کافی نیست. در اینجا مهم‌تر آن است که از کدام وب‌سایت‌ها لینک دریافت می‌کنیم؛ آیا از سایت‌هایی با مقام بالاتر یا پایین‌تر؟

اگر لینک‌دهی به وب‌سایت شما پایین است به این فکر بیفتید که آن را بیشتر کنید. شما می‌توانید در محتویاتی که بارگذاری می‌کنید تجدید نظر کنید و آنها را از نظر سئو بهبود ببخشید. برای دریافت بک‌لینک می‌توان با وب‌سایت‌های برتر هم همکاری داشت. همکاری با این وب‌سایت‌ها و لینک‌دهی آنها به سایت شما رتبه‌های برتر گوگل را به ارمغان می‌آورد.
اگر لینک‌دهی به سایت شما بالا است و نمره‌ی دامین آتوریتی پایینی دارید اشکال در اعتبار وب‌سایت‌های مبدأ است. دریافت بک‌لینک از هر سایتی خوب است اما مقدار بیش از حد آن از وب‌سایت‌های ضعیف اعتبار ما را پایین می‌آورد. این بک‌لینک‌های مخرب را می‌توانید مدیریت کنید.

پیشنهاد سردبیر  معرفی افزونه یواست سئو

 

مرحله‌ی سوم: استقبال کاربران
ما در حوزه‌ای که فعالیت می‌کنیم می‌خواهیم که به نیازهای کاربران خود پاسخ دهیم. پاسخ‌دهی خوب و مناسب باعث می‌شود که کاربران زیادی از وب‌سایت ما استقبال کنند.
برای پاسخ‌دهی باید محتواهای خود را در دسترس کاربران قرار دهیم. برای آنکه محتوای عالی شما به کاربران پاسخ دهد باید مسیر دسترسی به آن را هموار کنیم تا در نهایت موجب افزایش دامین آتوریتی شود.

حضور ما در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند مسیری را برای دسترسی به محتویات جامع وب‌سایت ما درست کند. پلتفرم‌های معروفی مثل تلگرام، اینستاگرام، توییتر و … درگاه ارتباطی جامعی برای وب‌سایت‌ها هستند و نمی‌توان کاربرد آنها را نادیده گرفت. این شبکه‌ها دیوارهای تبلیغاتی هستند که محل مناسب و پربازدهی برای معرفی محتویات است.
استفاده از قابلیت رپورتاژآگهی برای تبلیغ و معرفی محصولات خود در سایت‌های دیگر هم راه خوبی برای افزایش استقبال از وب‌سایت است. در اینجا مهم است که از اعتبار بالای وب‌سایتی که از رپورتاژآگهی میزبانی می‌کند مطمئن شویم.

حضور در رتبه‌های برتر نتایج گوگل بهترین راه برای دسترسی است که متأسفانه به‌طور کامل در اختیار ما نیست و تنها می‌توانیم سئو را در وب‌سایت خود بهبود ببخشیم و آن را آنالیز کنیم. افزایش دامین آتوریتی هم برای هموار کردن همین مسیر دسترسی است.
در مسیر افزایش دامین آتوریتی اگر مطمئن شدید که فعالیت شما در شبکه‌های اجتماعی مناسب است و از رپورتاژآگهی هم به‌میزان کافی استفاده کرده‌اید احتمالاً محتواهای آن ایراد دارد و در صورت عالی بودن هم جذابیت ندارد. رابط کاربری وب‌سایت را هم نباید در تأثیر جذابیت نادیده بگیرید.
کاربری که از وب‌سایت شما و محتویات عالی آن استقبال می‌کند نباید بدون برآورده شدن نیازش، به سایت‌های دیگر مراجعه کرد. ما می‌توانیم با استفاده‌ی مناسب از تصاویر، ویدئو و صدا در محتویات خود آنها را جذاب‌تر کنیم. در کنار جذابیت محتواها با ساختاردهی مناسب به وب‌سایت رابط کاربری خوبی را به‌وجود می‌آوریم و با برقراری لینک‌داخلی مناسب در بین صفحات مختلف وب‌سایت کاربر را سردرگم نمی‌کنیم.

 

افزایش دامین آتوریتی برای رسیدن به نمایی بهتر از اعتبار دامنه

حال که تیم سئوی MOZ ابزار تحلیل دامین آتوریتی را ارائه می‌دهد فرصت مناسبی است تا از آن در مسیر سئوی سایت استفاده کنیم. SEO ابعاد گوناگونی دارد که اعتبار داشتن یکی از آنهاست. اعتبار برای یک‌وب‌سایت به این معنی است که کابران از آن استقبال خوبی دارند، سایت‌های برتر به آن ارجاع می‌دهند و ربات‌های گوگل از قضاوت خود در مورد آن مطمئن هستند.
افزایش دامین آتوریتی برای آن نیست که از جایگاه خود در صفحات نتایج گوگل صددرصد مطمئن شویم بلکه با کسب نمره‌ی بیشتر و مناسب، نمایی بهتر از اعتبار وب‌سایت را در ذهن ترسیم می‌کنیم.
برای افزایش دامین آتوریتی مسیری را باید پیمود که مبدأ آن پیج آتوریتی‌ها است و در نهایت به سئو و ساختار در وب‌سایت ما ختم می‌شود. در این مسیر به‌دنبال دلیلی برای اعتبار پایین وب‌سایت از نظر دامین آتوریتی هستیم تا آن را رفع کنیم.

برچسب ها
blank

تیم تحریریه

حدود ۸ ساله در حوزه سئو به صورت تخصصی درحال فعالیت هستم و عاشق گوگلم و هر روز در حال آپدیت در حوزه سئو هستیم ما برای شما بهترین محتوا ها را ارائه میکنیم تا بتوانیم رضایت شما را بدست بیاریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

blank

افزونه سئو رنک مث پرو چیست؟

تیم تحریریه
18 تیر 1400
blank

معرفی سایت Moz

تیم تحریریه
02 مرداد 1400