نشانه گذاری اسکیما چیست

تیم تحریریه
18 فروردین 1401
5/5 - (2 امتیاز)

اگر شما دارید این مطلب را مطالعه میکنید پس حتما برای شما سوال شده است که نشانه گذاری اسکیما چیست یا اینکه میدانید چیست و دوست دارید که اطلاعات شما درباره اسکیما بیشتر شود

اسکیما چیست ؟

نشانه گذاری اکسیما Schema Markup روشی هست که به شما کمک میکند تا خود را به موتور های جستجو بشناسانید و بتوانید هدف محتوا یا هدف سایت خود را خیلی سریع تر و راحت به موتور های جستجو مثل گوگل بفهمانید و زود تر بتواند محتوا شما را تجذیه و تحلیل کند و جایگاه شما را در صفحات مشخص کند ، شما هم وقتی بخواهید فروشگاه یا مکانی را به یک فرد دیگر معرفی کنید قطعا باید اطلاعاتی درباره اون فروشگاه یا مکان مثل خدمات ، محصولات و… داشته باشید تا بتوانید معرفی دقیقی داشته باشید ، دقیقا گوگل هم به این اطلاعات نیاز دارد تا بتواند سایت شما را بهتر بشناسد و برای دیدن بقیه افراد اماده کند
به طور کلی میشود گفت که اسکیما مجموعه ای از اطلاعات کوچک سایت هست که توست وبمستر ها نوشته میشود تا موتور جستوجو بتوانند با کمک و استفاده انها خیلی سریع و راحت به هدف سایت شما پی ببرد و بتواند ان را برای کاربران در نتایج خود قرار بدهد
یا در تعریف دیگری به عمل نشانه گذاری صفحات مختلف سایت برای گوگل یا هر موتور جستجو دیگری نشانه گذاری اکسیما گفته میشود
همان طور که میدانید گوگل برای کوچک ترین کار ها ام قوانین وضع کرده است و استفاده از اسکیما قوانین خاص خودش را دارد ، در ادامه با ما همراه باشید اگر به همه سوال های شما پاسخ داده نشد میتوانید در قسمت کامنت از سایت ما ( سامانه فعال شده ) سوال فرمایید حتما پاسخگو هستیم

ایا همه سایت ها میتوانند از اسکیما استفاده کنند؟

حالا شما دانستید که اسکیما چیست و با کابرد ان اشنا شدید وقت این هست که به سوال بعدی شما پاسخ بدیم که ایا اسکیما را میتوان روی همه سایت ها استفاده کرد و اینکه ایا برای همه سایت ها میشود استفاده کرد ؟
پاسخ سوال شما بله است و همه میتوانند بدون هیچ محدودیتی در وبسایت خود از اکسیما استفاده کنند ولی این کار یک شرط دارد و اون این هست که وبسایت شما باید از اکد های اسکیما که زبان HTML5 هستش پشتیبانی کند و وبسایت شما با این زبان برنامه نویسی سازگار باشد یعنی اینکه سایتتان با قرار دادن این کد های برنامه نویسی هیچ مشکلی نداشته باشد و بدون هیچ مشکلی بتوانید این کد هارو در سایت قرار بدید
خب شما هر سایتی با هر موضوعی داشته باشید میتوانید از اسکیما استفاده کنید مثل خبری، اموزشی، فروشگاهی و… اما باید دقت داشتید باشید که اسکیما هر موضوع با هم تفاوت میکند و باید از کد های بهینه شده توسط Schema.org استفاده کنید تا اطلاعات جانبی محصول یا هر چیز دیگری را در اختیار متور جستجو دهید تا بتواند دقیق تر برسی کنید

دقت کنید که از کد های HTML اشتباه و مربوط به موضوعات دیگه استفاده نکنید
در ادامه برای شما انواع اسکیما را کاملا توضح میدهیم اما الان باید به سوال مهم بعدی شما بپردازیم.

از کد های اسکیما برای کدام بخش های سایت میتوان استفاده کرد؟

شما بایستی که در جاهای که درک و فهم ان مطلب برای متور جستجو دشوار است و از اهمیت بالایی برخورد است از نشانه گذاری اسکیما استفاده کنید مثل عنواع صفحه، تاریخ انتشار، فرمت صفحه، زمان اخرین ویرایش

ایا اسکیما در سئو سایت تاثیر دارد؟

خب همانطو که اینجا مطالعه کردید اسکیما به گوگل یا هر متور جستوجو ای کمک میکند که بهتر بتوانید سایت شما را بخواند و در نتایج نشان دهید و سئو ئقیقا سئو سعی دارد که چنین شرایطی را فراهم کند که گوگل مطالب اون را به خوبی مطالعه کند و به اون اعتماد کند تا اون را در نتایج بالاتر از رقبا نشان دهد

اما به این هم توجه داشته باشید که اسکیما تاثیر کاملا مستقیم بر بالا رفتن رتبه سایت شما ندارد و فقط کمک میکند که تا اینکه سایت شما زود تر توسط گوگل دیده شود یا به اصتلاح زود تر ایندکس شود، ولی از انجایی که اسکیما به درک بهتر گوگل کمک میکند پس در زمان نشان دادن مطالب به مخاطب هم بی تاثیر نیست

اسکیما دقیقا اهدافی را دنبال میکند که سئو داخلی سایت دنبال میکند مثلا در سئو داخلی سایت با استفاده از انواع تگ ها، تگ های هدینگ، متا دیسکریبشن و… کمک میکنیم که گوگل بهتر مارا ببنید و بتواند از سایت ما درک بهتری داشته باشد حال روش نشانه گذاری اکسیما دقیقا همین اهداف را دنبال میکند و از رو میتوان گفت که از اسکیما ها میتوان در جهت بهبود سئو داخلی از ان استفاده کرد
البته که شاید اسکیما برای سایت شما رنک نیاورد اما بدون شک رتبه صحیح تری را رقم خواهد زد و به این معنا است که کمک میکند که شما بهتر دیده شوید و شانس شما را برای کلیک بیشتر روی سایت شما افزایش میدهد
از انجایی که گوگل و سایر موتور های چست و روش اسکیما را تایید نکردند ولی رد هم نکردن و معرفی سایت با استفاده از این کد ها به هیچ عنوان هک یا سئوی کلاه سیاه محصوب نمیشود

معرفی انواع اسکیما

در اینجا من اسکیما را به 7 دسته تقسیم کردم ام و تقسیم بندی ها بدین گونه هست

  • اسکیما برای فرد

این نوع اسکیما برای معرفی و اطلاعات فردی است مانند تاریخ تولد، تاریخ موت، سن، میزان تحصیلات و… هستش که برای نوشتن بیوگرافی کاملا مفید است

  • اسکیما برای سازمان

اسکیمای سازمان برای معرفی یک سازمان یا شرکت است و در انجا میتوانید این اطلاعات را وارد نمایید: لوگو، نام رسمی، ادرس، اطلاعات تماس ، و…

  • اسکیمای RATING / article

این اسکیما اصولا برای محصولات استفاده می شود و به بررسی امتیازی که کاربر به آن محصول می دهد می پردازد. با کمک این نوع اسکیما به گوگل اطلاع می دهیم که هر کاربر چه امتیازی را به محصول میدهد. همچنین این اسکیما برای قرار دادن ستاره برای مطالب در گوگل نیز استفاده می شود که به آن اسکیمای article می گویند.

 

  • اسکیما کسب و کارهای محلی

از این اسکیما برای شرکت های محلی یا شعبه های سازمان ها استفاده میشود و میتوانید با کمک این اسکیما خیلی راحت اطلاعات خود را به مخاطب و همین طور متور های جست و جو یا گوگل نمایش دهید

  • اسکیما ویدیو

به دلیل مقاله محور یا متن محور بودن گوگل تجذیه و تحلیل ویدیو سایت شما کمی برایش دشوار است و اسکیما ویدیو این امکان را میدهد تا بتواند خیلی راحت تر این کار را انجام دهد

  • اسکیما Breadcrumbs

این اسکیما برای مسیر لینک هایی است که به صفحات منتهی میشوند با این کار میتوانید نرخ پرش صحفه را به حداقل برسانید

  • اسکیما سوالات متداول (FAQ)

یکی از رایج ترین اسکیما، اسکیمای سولات متداول است. درواقع میتواند کمک کنید که سوالات کاربران را با پاسخ ان قبل از کلیل کردن صفحه شما به کاربر نشان دهد این نوع اسکیما جدید است ولی تاثیر چشم گیری در جابجای رتبه نتایج و نرخ کلیک دارد

شاید تا اینجا براتون سوال شده باشد که اصلا چرا اسکیما ساخته شد یا اینکه اصلا تاریخچه اسکیما چیست

تاریخچه اسکیما

تاریخته پیدایش این ابزار کاربری به سال ها قبل یعنی سال 2011 برمیگرد که از سایت schema.org شروع به فعالیت کرد و به عنوان همکار تجاری سه جستوگو گر معروف یعنی گوگل ، بینگ و یاهو شناخته شد
اسکیما به طور کلی وظیفه استاندارد سازی و زبان نشانه گذاری را بر عهده گرفت و این نشانه ها به گونه توسعه یافته شد که اکثر جستوگو گر ها بتوانند ان را درک کنند و بتوانند همه موارد مهم یک سایت را ببنید و بتواند ان را تجذیه تحلیل کند و موارد بهتری را برای مخاطب ارائه دهد
اسکیما کمک کرده که تا اطلاعات مفید و بیشتری در کنار نتایج سایت شما به کاربران نشان داده شود و تجربه نشان داده که با کمک این اطلاعات مفید و اضافه، شانس کلیک کردن روی سایت شما 35 درصد بیشتر میشود
اگر هنوز هم نتوانستید با اسکیما اشناییت کامل پیدا کنید فقط کافی است که نام فیلی را در گوگل سرچ کنید و به غیر از سایت ها مختلفی که برای شما می اید یک بخش جداگانه ای است که یه توضح مختصری درباره فیلم میدهد و سال ساخت، تاریخ اکران، بازیگران، ژانر و… فیلم را به شما میدهد
در واقع این اطلاعات اضافی که در اختیار شما قرار گرفته است دست اورد همین نشانه گذاری های اسکیما هستند که سایت ها انجام داده اند

سخن پایانی
گوگل هر روزه دارد هوش مصنوعی خود را بروزرسانی میکند و هر روزه این هوش مصنوعی بهتر میشود اما هنوز هم مشکلاتی در زبان فارسی چند زبان دیگر دارد که نمیتواند جزئیات را به خوبی متوجه شود و شما اگر میخواهید که گوگل مطالب شما را سریع تر ایندکس کند و شمارا بهتر درک کند بایستی که از ابزار هایی از قبیل همین نشانه گذاری اسکیما استفاده کنید و خود را روز به روز به سطح بالاتری برسانید
سایت سامانه فعال شده به شما خدمات تخصصی و خدمات سئو را ارائه میدهد و میتوانید به شما کمک کند، اگر سوالی بود که در مقاله پاسخ داده نشد در کامنت ها برای ما ارسال کنید ما پاسخگو هستیم و در غیر این صورت نظرات خود را برای ما کامنت کنید تا بتوانیم مقالات بهتری برای شما ارائه دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

معرفی افزونه یواست سئو

همه‌ی ما زمانی که شروع به فعالیت در فضای اینترنت می‌کنیم، به بسیاری از بحث‌های تخصصی بی‌توجه ...
تیم تحریریه
12 تیر 1400

مزایای رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی،تبلیغی سودمند برای وبسایت شما شیوه های بسیار زیادی در دنیای وب برای تبلیغات وجود دارد. با ...
تیم سئو
31 فروردین 1401

چگونه از گوگل لایت‌هاوس استفاده کنیم

گوگل به‌عنوان معروف‌ترین موتور جست‌وجوگر در سطح جهان، ابزارهای مختلفی برای آنالیز عملکرد سایت‌ها طراحی کرده است. ...
تیم تحریریه
08 مرداد 1400