UTM قطعه ای از یک کد ساده است که می توانید از آن، برای ردیابی کمپین ها و محتواها استفاده کنید و آن را در انتهای URL اضافه کنید. UTM مخفف عبارت Urchin Traffic Monitor است که به معنی یک نرمافزار تجزیه و تحلیل وب می باشد. اگر می خواهید درباره اینکه UTM چیست و آموزش ساخت UTM اطلاعاتی را به دست آوردید، تا پایان با سامانه فعال شده باشید.
UTM چیست؟
این نرم افزار را شرکت گوگل در سال 2005 خریداری کرد و این نرم افزار تبدیل شد به Google analytics که امکان مشاهده آمار سایت را به شما می دهد. UTM قطعه کدی است که با اضافه کردن آن به انتهای هر لینکی می توانید آمار ورودی به سایت و سایر گزارشات را مشاهده کنید. این قطعه کد اطلاعات مختلفی را به سیستم Google analytics ارسال می کند و این اطلاعات مورد پردازش قرار می گیرند؛ سپس به شکل یک گزارش جامع در اختیار ما قرار داده می شوند. با استفاده از این گزارش، شما مطلع می شوید اطلاعاتی که در یک سایت قرار داده اید، در هر بازه زمانی چه تعداد کلیک به شما داده است.
اجزا لینک UTM
لینک UTM دارای دو قسمت است که عبارتند از:
- UTM Parameter
- Tracking variable
UTM دارای پارامترهای مختلفی می باشد. انواع پارامترهای آن به شرح زیر است:
- UTM_source: این پارامتر به ما نشان می دهد که ورودی از کجا می آید. به عنوان مثال کمپین فروش لباس مردانه را می خواهیم در تلگرام تبلیغ کنیم. لینک UTM را وقتی که می سازیم، باید این مقدار را روی تلگرام انتخاب کنیم.
- UTM_medium: این پارامتر به ما نشان می دهد که لینک ارجاعی به چه صورت است. به عنوان مثال اگر لینک بنر باشد شما باید از پارامتر banner استفاده کنید.
- UTM-campain: این پارامتر مربوط به یک کمپین کلی می باشد که آن را اجرا کرده ایم. به عنوان مثال این امکان وجود دارد، تا در شرایطی که بخواهیم فروش به صورت تابستانه داشته باشیم، از کلمه summer استفاده کنیم. این پارامتر نشان می دهد این کمپین مربوط به فروش تابستانه است که در فصل تابستان برگزار می شود.
- UTM_content: استفاده از این پارامتر کاملا اختیاری است و در واقع همان A/B testing است که از آن می توانید برای تبلیغات با محتوای خاص استفاده کنید. به عنوان مثال اگر مهم است که اطلاع داشته باشید کاربری که به سایت شما وارد شده است، با تبلیغ بنر روی هدر، وارد سایت شما شده است یا با تبلیغ روی بنر انتهای مطالب Tمی توانید از این پارامتر استفاده کنید و اطلاعاتی را که نیاز دارید کسب کنید.
- UTM_term: این پارامتر نیز مانند پارامتر قبلی اختیاری است و از آن برای مشخص کردن نوع تبلیغات استفاده می شود تا با استفاده از کلمه کلیدی خاص نوع آن را مشخص کنید.
Tracking variable
این جز از UTM یک متغیر خاص است که برای شناسایی بسیاری از موارد مانند منبع ترافیک مورد استفاده قرار می گیرد. این متغیر بعد از علامت = وجود دارد و در آن فقط می توانید از اعداد، حروف، خط فاصله، علامت + و نقطه استفاده کنید.
از لینک UTM کجا استفاده کنیم؟
از این لینک در هر جایی می توانیم استفاده کنیم. در واقع این کدها به یک URL مشخص اضافه می شوند تا شما این امکان را داشته باشید که بهترین لینک و تبلیغات را شناسایی کنید. اما بهتر است در هنگام استفاده از این UTM ها نکاتی را رعایت کنید که به شرح زیر است:
- بهتر است آدرس لینک ها ثابت و خواندن آن ها راحت باشد.
- باید پارامترهای UTM URL خود را مشخص کنید تا به شما نشان داده شود که چه چیزی را ردیابی می کنید.
- باید حروف بزرگ و کوچک را به هم بچسبانید؛ زیرا کدهای UTM به حروف بزرگ وکوچک حساس هستند.
- بهتر است نام ها کوتاه اما توصیفی باشند، تا کاربران متوجه معنی آن ها شوند.
- شما می توانید لیستی از لینک های خود را داشته باشید تا اعضای تیم بدانند کدام لینک های تگ شده وجود دارند.
از پارامترهای UTM چه زمانی باید استفاده کنیم؟
لینکهای UTM برای کمپین تبلیغاتی بهترین روش هستند تا متوجه شویم که کمپین ساخته شده تا چه میزان ورودی دارد یا تبلیغاتی که برای جلب مشتری در یک سایت قرار دادیم، چه تعداد ورودی به ما خواهد داد. در نتیجه استفاده از این نوع لینک ها برای بازاریابی که به صورت آنلاین است بسیار کاربردی می باشد. معمولا از آن ها در کمپین های زیر استفاده خواهد شد:
کمپین های تبلیغاتی
این نوع لینک ها برای تبلیغات در هر سایتی بسیار کاربرد دارند. شما می توانید اطلاعاتی در این زمینه کسب کنید که در هر سایت چه تعداد ورودی گرفتید و در کدام بخش از تبلیغات یک سایت بیشترین ورودی را داشتید. حتی می توانید دریابید که تبلیغات باید به چه اندازه ای باشد که بیشترین ورودی را داشته باشید.
کمپین های اجتماعی
بیشتر افراد از دکمه های اشتراک گذاری در سایت استفاده می کنند. اگر بخواهیم بدانیم کسی که لینک را به اشتراک گذاشته است، توانسته چه تعداد ورودی از این طریق دریافت کند؟ به راحتی نمی توانید به این آمار دسترسی پیدا کنید. در نتیجه شما می توانید دکمه ها را به صورت UTM بسازید که این آمار را به دست آورید.
کمپین های ایمیلی
یکی دیگر از موارد بسیار کاربردی این نوع لینک می تواند رصد کردن کمپین های ایمیلی که ارسال میکنید، باشد. از این طریق متوجه خواهید شد، چه تعداد ورودی از ایمیل هایی که ارسال کردید به دست خواهید آورد.
آموزش ساخت لینک UTM
برای ساخت لینک UTM این امکان وجود دارد که شما بر اساس پارامترهایی که بیان کردیم به صورت دستی لینک را ایجاد کنید یا می توانید این کار را با استفاده از ابزار آنلاین انجام دهید. اما پیشنهاد می کنیم این کار را به صورت دستی انجام دهید تا درک خوبی از این نوع لینک سازی داشته باشید و بهتر آن را یاد بگیرید. برای ساخت این نوع لینک ابتدا باید چند قانون را رعایت کنید که به شرح زیر است:
- برای صفحه ای که قرار است برای آن لینک بسازید، بعد از آدرس صفحه باید از علامت سوال استفاده کنید.
- نباید از فاصله برای جدا کردن کلمات و پارامترها استفاده کنید؛ بلکه باید از خط تیره برای جدا کردن استفاده کنید.
- بعد از هر پارامتر باید از کاراکتر = برای مقدار استفاده کنید. همچنین برای جدا کردن پارامترها از یکدگیر باید از کاراکتر & استفاده نمایید.
- در صورتی که می خواهید از چند کلمه کلیدی در پارامتر UTM_term استفاده کنید، باید کاراکتر + را بکار ببرید.
بر اساس قوانین بیان شده در قسمت قبل، برای ساختن لینک UTM باید به صورت زیر عمل کنید و مقادیر را برای هر پارامتر وارد نمایید.
- در مرحله اول باید لینک صفحه ای که می خواهید تبلیغات را به آن هدایت کنید، وارد کرده و یک علامت سوال به انتهای آن اضافه کنید. به این نکته توجه داشته باشید که علامت سوال باید به صورت انگلیسی قرار بگیرد.
- در این مرحله باید پارامتر UTM_source= را به انتهای لینک اضافه کنید و مقداری که برای منبع ورودی است را وارد کنید.
- در این مرحله می خواهیم پارامترهای دیگری را اضافه کنیم. برای جدا کردن هر پارامتر باید از کاراکتر & استفاده کنیم.
- در نهایت باید پارامتر UTM_medium مشخص شود؛ به این معنی که نحوه تبلیغ را مشخص کنیم. در نتیجه بعد از کاراکتر & در مرحله قبل پارامتر UTM_medium= را وارد می کنیم و بعد از کاراکتر = مقدار تبلیغ خود را انتخاب خواهیم کرد. به این ترتیب با رعایت نکاتی که بیان شد، باقی پارامترها را مقدار دهی می کنیم، تا لینک ما ساخته شود.
Google Analytice URL builder
Google Analytice URL builder روشی بسیار راحت و سریع برای ایجاد کدهای UTM می باشد. برای ساختن لینک، با استفاده از این روش شما باید این افزونه را روی مرورگر کروم نصب کنید. بعد از نصب در همان صفحه ای که قصد ساخت UTM را دارید، روی افزونه کلیک کنید. پنجره ای باز می شود، در این پنجره باید پارامترهای مورد نیاز را وارد کنید. بعد از وارد کردن پارامترها در انتهای این پنجره لینک جدید شما به همراه کدهای UTM برای شما نشان داده می شود. شما می توانید این کدها را کپی کنید و در هر صفحه ای که می خواهید، قرار دهید.
نتیجه گیری
لینک UTM به شما کمک می کند که شما نسبت به ترافیک ورودی درک بهتری داشته باشید. به همین دلیل در هنگام ساخت کمپین های تبلیغاتی مختلف، می توانیم از آن ها استفاده کنیم. در صورتی که می خواهید برای سایت خود لینک های خوبی را داشته باشید که بتوانید کسب و کار خود را به افراد زیادی نشان دهید و مشتریان بسیاری را جذب کنید، پیشنهاد می کنیم به سامانه فعال شده مراجعه کنید و از خدمات آن ها استفاده نمایید. دقت داشته باشید، در صورتی که ساختن لینک به صورت دستی برای شما دشوار است، به سایت activated مراجعه کنید.
سامانه فعال شده دارای یک تیم بسیار حرفه ای است و با وجود 6 سال سابقه بسیار درخشان در زمینه سئو، توانسته است با بسیاری از بزرگترین مجموعه های ایرانی همکاری داشته باشد. این تیم متخصص در تولید محتوا جهت بهبود سئو وب سایت، ایجاد محتوای چند رسانه ای برای بهبود سئو وب سایت، بهبود سرعت لود وب سایت خدمات مختلفی را ارائه می دهد.
دسته بندی:
برچسب ها:
آنچه در این مقاله میخوانید:
دیدگاه مشتریان
دیدگاهشما لغو پاسخ
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
واقعا کامل و جامع بود ممنونم