سبد خرید
0

سبد خرید شما خالی است

ورود و عضویت

معرفی گوگل ترندز

تیم تحریریه
06 تیر 1401
معرفی گوگل ترندز

اگر در زمینه سئو و دیجیتال مارکتینگ فعالیت داشته باشید، حتما نام گوگل ترندز را شنیده ‌اید. گوگل ترندز را می ‌توان به عنوان چوب جادویی برای سئوکاران معرفی کرد که به وسیله آن اطلاعات مفیدی در عرصه جستجو در اختیار افراد قرار می ‌دهد. اگر شما نیز به دنبال راه‌ اندازی یک وب‌سایت برای جذب افراد و افزایش بازدید هستید، گوگل ترندز می ‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد. با استفاده از این ابزار کاربردی می ‌توانید کسب و کار خود را گسترش دهید و رتبه سایت خود را بهبود ببخشید. در این مطلب پی می ‌بریم که گوگل ترندز چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد.

گوگل ترندز چیست؟

گوگل ترندز را می ‌توان وب‌ سایتی معرفی کرد که اطلاعاتی را از جستجوی کاربران در موتور جستجوگر گوگل در اختیار کاربران قرار می ‌دهد. همانطور که از نام این وب ‌سایت مشخص است، این وب‌ سایت ترند یا تمایل و گرایش افراد را به صورت آماری و بر حسب میزان جستجو در هر حوزه نشان می ‌دهد. این ابزار می ‌تواند اطلاعات مفیدی از کلمات کلیدی، موضوعات و عبارات موردنظر در بازه زمانی خاص در اختیار شما قرار دهد.

گوگل ترندز برای اولین بار در سال 2006 تحت عنوان Insights for search به ارائه اطلاعات به کاربران پرداخت و بعدها در سال 2012 با گوگل ترندز Google Trends ادغام شد. در ابتدا بروزرسانی ‌هایی که در این سایت انجام می ‌شد به طور منظم و پیوسته نبود و به همین دلیل محبوبیت آن در میان مردم رو به کاهش می ‌رفت. به عنوان مثال این سایت از نوامبر سال 2006 تا مارس سال 2007 آمار جدیدی را در سیستم ثبت نکرد. اما از ماه ژوئن 2007 اطلاعات این سایت به صورت منظم بروزرسانی شد و به دلیل همین بروزرسانی‌ها و آمارهای جدید، محبوبیت خوبی در میان کاربران پیدا کرد.

گوگل ترندز چه کاربردی دارد؟

اگر شما نیز با کسب و کارهای اینترنتی سر و کار داشته باشید، حتما از اهمیت سئو و کلمات کلیدی با خبر هستید. پی بردن به سلیقه و خواسته مشتری برای صاحبان کسب و کار یکی از مهم ‌ترین موارد برای ارائه خدمات و محصولات است. با اطلاع یافتن از سلیقه و خواسته مشتری می ‌توانید سایت خود را به گونه‌ ای طراحی کنید که مشتریان بیشتری را به آن جذب کنید و محبوبیت کسب و کار خود را بهبود ببخشید.

یکی از راه ‌های پی بردن به سلیقه مشتریان اطلاع یافتن از عبارات پرسرچ در گوگل است. با خبر شدن از کلمات کلیدی مهم و محبوب به شما این امکان را می ‌دهد تا تولید محتوای خود را به صورت هدفمند پیش ببرید و به بهبود سئو و کسب و کار خود کمک کنید. اگر شما از کلمات کلیدی پر سرچ استفاده کنید و بتوانید سایت خود را در صفحه اول گوگل قرار دهید، می ‌توانید بازدید و ترافیک سایت خود را به طور چشم‌ گیری افزایش دهید.

گوگل ترندز به شما در پیدا کردن کلمات کلیدی و پر سرچ در گوگل کمک می ‌کند. این سایت اطلاعات مفیدی از آمار کلی و روند جستجوی کاربران در اختیار شما قرار می ‌دهد تا بتوانید از آن‌ها به عنوان یک ایده برای ارتقای سئو، تولید محتوا در سایت و انتخاب کلمه کلیدی مناسب در کار خود استفاده کنید. این سایت اطلاعات مفیدی درباره کلمه‌ ای خاص و دیگر مشخصات آن در اختیار شما قرار می ‌دهد. به عنوان مثال کلمه ‌ای خاص در کدام شهرها بیشتر سرچ شده است، در چه بازه زمانی بیشتر سرچ شده است و چه مقدار مورد سرچ قرار گرفته است.

پیشنهاد ویژه  معرفی MVP

استفاده از گوگل ترندز برای بهبود کسب و کار

همانطور که اشاره شد، با استفاده از گوگل ترندز می ‌توانید کسب و کار خود را بهبود ببخشید و بازدید سایت خود را افزایش دهید. گوگل ترندز به شما کمک می ‌کند تا افراد بیشتری را به سایت خود جذب کنید و به این وسیله خود به برندی محبوب و شناخته شده تبدیل کنید. در ادامه به کاربردهای گوگل ترندز برای بهبود کسب و کار اشاره می ‌کنیم.

  • پیدا کردن محبوبیت

گوگل ترندز به شما کمک می ‌کند تا متوجه شوید که چه چیزی در حوزه کاری شما در میان مردم بیشتر متقاضی دارد و محبوب ‌تر است. به عنوان مثال اگر شما قصد ایجاد یک سایت آموزش موسیقی را داشته باشید، با استفاده از گوگل ترندز می ‌توانید متوجه شوید که چه نوع سازی در می ان مردم از محبوبیت بیشتری برخوردار است. اطلاع یافتن درباره سلیقه مردم می ‌تواند تولید محتوا را برای شما هدفمندتر کند و بازدید سایتتان را با سرعت بیشتری بالا ببرد.

  • یافتن بهترین موقعیت مکانی

از ویژگی ‌های مفید و کاربردی گوگل ترندز می ‌توان به یافتن موقعیت مکانی واژه‌ های جستجوشده اشاره کرد. با استفاده از گوگل ترندز می ‌توانید از میزان محبوبیت یک واژه در استان، شهر یا کشوری خاص مطلع شوید. این امکان به شما کمک می ‌کند تا اگر قصد ایجاد کسب و کاری را دارید بدانید که محبوبیت آن کسب و کار در کدام ناحیه بیشتر است. به عنوان مثال برای برپایی برنامه یا کنسرتی خاص می ‌توانید میزان تقاضا را در هر شهر جستجو کنید و سپس برای برگزاری آن اقدام کنید.

  • یافتن کلمات کلید

کلمات کلیدی می ‌توانند افراد بیشتری را به سایت شما بکشانند و به این وسیله آن‌ها را با کسب و کار و سایت شما آشنا کنند. انتخاب کلمات کلیدی صحیح از اهمیت بالایی در بهبود سئو و بازدید سایت برخوردارند و به وسیله آن‌ها می ‌توان کسب و کاری را به طور گسترده و سریع به کاربران معرفی کرد. گوگل ترندز روشی دقیق و مناسب برای پیدا کردن کلمات کلیدی است.

فیلترهای موجود در گوگل ترندز

فیلترها موجب منظم‌تر شدن و هدفمندتر شدن جستجو در هر سایتی می ‌شوند؛ بنابراین سایت‌ های بسیاری تلاش می ‌کنند تا از فیلترهای متنوع برای کمک به کاربر استفاده کنند. گوگل ترندز نیز این امکان را برای کاربران فراهم کرده است تا بتوانند با استفاده از فیلترهای مفید و اساسی، سریع‌تر و راحت‌تر به هدف خود برسند. در ادامه به معرفی برخی از این فیلترها می ‌پردازیم.

  • نوع جستجو

با استفاده از این فیلتر می ‌توانید مشخص کنید که آماری که ارائه می ‌شود مربوط به کدام یک از دسته‌های مختلف در گوگل باشد. این فیلتر شامل موارد زیر است:

  • جستجو در تصاویر گوگل
  • جستجو در صفحات وب
  • جستجو محصولات فروشگاهی
  • جستجوهای مربوط به یوتیوب

 

  • دسته‌بندی موضوعی جستجو

در این فیلتر می ‌توانید مشخص کنید که آمارهایی که ارائه می ‌شوند مربوط به چه موضوعاتی باشند. به صورت پیش‌فرض این فیلتر روی گزینه همه دسته ‌بندی ‌ها( all categories) قرار گرفته است که شما می ‌توانید آن را به هنر و سرگرمی ، ورزش، کتاب و ادبیات و… تغییر دهید.

  • منطقه جغرافیایی

در این فیلتر می ‌توانید روند جستجوهای مردم جهان را به تفکیک منطقه جغرافیایی یا کشور مشاهده کنید. این فیلتر به صورت پیش ‌فرض روی گزینه worldwide قرار دارد و آمارهایی که ارائه می ‌شوند، سرچ در سراسر جهان را مورد بررسی قرار داده‌ اند. در این فیلتر شما می ‌توانید منطقه یا کشور خاصی را انتخاب کنید.

  • بازه زمانی جستجو

در این فیلتر می ‌توانید به راحتی آمارهای مربوط به سرچ افراد در بازه زمانی خاصی را مورد بررسی قرار دهید. این بازه زمانی می ‌تواند چند ساعت، چند روز، چند ماه و چند سال را مورد بررسی قرار دهد. این فیلتر به طور پیش‌فرض روی 12 ماه گذشته قرار می ‌گیرد.

پیشنهاد ویژه  انواع کمپین نویسی

چگونه از گوگل ترندز استفاده کنیم؟

سایت گوگل ترندز در کل سایتی است که می ‌توانید به سادگی از آن اطلاعات مفیدی را دریافت کنید. برای استفاده از گوگل ترندز لازم است ابتدا وارد این سایت شوید و سپس در باکس مورد نظر برای جستجو کلمه مورد نظر را وارد کنید. با کلیک روی جستجو صفحه ‌ای باز می ‌شود که می ‌توانید کشور مورد نظر خود را انتخاب کنید، بازه زمانی دلخواه و موضوع جستجوی خود را تعیین کنید. با انتخاب این موارد می ‌توانید جستجوی خود را به صورت هدفمندتر و دقیق‌تر انجام دهید. اطلاعات در گوگل ترندز به صورت نمودار و آمار نشان‌ داده می ‌شوند و به همی ن دلیل ساده‌ تر و قابل فهم تر خواهند بود.

یکی از قسمت ‌های مفید و کاربردی گوگل ترندز قسمت compare + است. با استفاده از این قسمت می ‌توانید چندین کلمه کلیدی را با یکدیگر مقایسه کنید و میزان محبوبیت آن ‌ها در هر نقطه از جهان بررسی کنید. علاوه بر مقدار نسبی هر جستجو می ‌توانید اطلاعات دیگری مانند کلمات کلیدی مرتبط، موضوعات مشابه و حجم جستجو در شهرهای مختلف را نیز در گوگل ترندز مشاهده کنید.

از دیگر قسمت ‌های مفیدی که در گوگل ترندز بسیار مورد استفاده قرار می ‌گیرد، قسمت کوئری ‌ها و موضوعات مرتبط است. با استفاده از منوی کرکره‌ا ی که در کنار فلش دانلود قرار گرفته است، نتایج آماری نمایش داده ‌شده را به ترتیب رشد محبوبیت و مجموع تعداد جستجو مشاهده کنید. کلمه breakout جلوی یک عبارت نیز از رشد محبوبیت بسیار سریع آن واژه خبر می ‌دهد.

چگونه از آمارهای گوگل ترندز برای گسترش کسب و کار استفاده کنیم؟

آمار و ارقامی  که در گوگل ترندز ارائه می ‌شوند، می ‌توانند در گسترش و بهبود کسب و کارها و افزایش بازدید سایت تاثیر بسیاری داشته باشد. در ادامه به برخی از مهم ‌ترین روش‌ های کاربردی برای استفاده از آمار و ارقام گوگل ترندز اشاره می ‌کنیم.

  • شناسایی روندهای فصلی

برخی از کلمات در بازه زمانی و فصل خاصی بیشتر مورد جستجو قرار می ‌گیرند و بسته به زمان خاصی هستند. به عنوان مثال جستجوی واژه نوروز در زمان عید نوروز و ماه‌ های پایانی اسفند ماه و ماه‌ های آغازین فروردین بیشتر مورد جستجو قرار می ‌گیرند. کسب و کارهای فصلی می ‌توانند از ویژگی نشان دادن بیشترین جستجو در بازه زمانی خاص، زمان ‌های اوج و افت علاقه مردم به کسب و کار خود را پیش ‌بینی کنند. این کسب و کارها می ‌توانند همزمان با شروع دوره اوج محتواها و مطالب مرتبط را در سایت خود منتشر کنند و به این ترتیب افراد بیشتری را به کسب و کار خود جذب کنند.

  • بررسی روند کاهشی یا افزایشی محبوبیت کلمات کلیدی

بررسی روند کاهشی یا افزایشی محبوبیت کلمات کلیدی به شما کمک می ‌کند تا سرمایه و وقت خود را برای تولید محتوا به سادگی هدر ندهید. به عنوان مثال اگر شما در صدد نوشتن یک مقاله کاربرپسند هستید، ابتدا باید با استفاده از گوگل ترندز وضعیت موضوع خود را بررسی کنید. اگر قبل از بررسی وضعیت موضوع دست به قلم شوید و برای موضوعی به تولید محتوا بپردازید ممکن است با گذشت زمان موضوع شما روند محبوبیت کاهشی داشته باشد و به این ترتیب مقاله شما بازدید کمی  دریافت کند.

  • یافتن موضوعات محبوب و مناسب

اگر به دنبال یافتن موضوعات محبوب و مناسب هر زمان هستید، بهترین راه برای یافتن آن‌ها استفاده از صفحه Trending searches در وب‌ سایت گوگل ترندز است. در این صفحه می ‌توانید کوئری ‌هایی را که میزان جستجوی آن‌ها در 24 ساعت گذشته رشد زیادی داشته است را شناسایی کنید. علاوه بر این در این صفحه می ‌توانید کشور مورد نظر را نیز انتخاب کنید و با توجه به علایق کشور مورد نظر به تولید محتوا بپردازید.

پیشنهاد ویژه  آشنایی با گوگل ویس

چه زمانی از گوگل ترندز استفاده کنیم؟

همانطور که گفته شد گوگل ترندز می ‌تواند اطلاعات خوبی را در زمینه کلمات کلیدی و موضاعات محبوب در میان مردم جهان در اختیار کاربران قرار دهد. به طور کلی در سه حالت می ‌توانیم از گوگل ترندز استفاده کنیم:

  • زمانی که قصد نداریم هزینه‌ ای برای استفاده از سرویس ‌های پولی مانند keyword planner یا kwfinder پرداخت کنیم، گوگل ترندز می ‌تواند بهترین گزینه برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب باشد.
  • زمانی که می ‌خواهید از روند محبوب شدن یک موضوع در بازه زمانی خاص مطلع شوید، گوگل ترندز با نمایش میزان محبوبیت یک جستجو می ‌تواند کمک خوبی به شما بکند.
  • زمانی که در میان اشکال مختلف نوشتاری یک کلمه به دنبال محبوب ‌ترین و پر جستجوترین آن هستید، گوگل ترندز می ‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد. این ویژگی گوگل ترندز را می ‌توان از مهمترین کاربردهای آن بیان کرد که به صورت رایگان در دسترس کاربران قرار گرفته است.

ویژگی ‌های جذاب و کاربردی گوگل ترندز

گوگل ترندز سایتی کاربردی است که رضایت کاربران را در اولویت قرار داده است و به همین دلیل محبوبیت بالایی پیدا کرده است. این وب‌ سایت در کنار تمامی  ویژگی ‌های کاربردی که دارد، برای هر نتایجی که نشان می ‌دهد، گزینه ‌ای شامل موارد زیر را در اختیار کاربر قرار می ‌دهد:

  • CSV: این ویژگی به شما این امکان را می ‌دهد تا از نتایجی که نمایش داده شده است، یک فایل به صورت اکسل و با پسوند CSV بتوانید دریافت کنید.
  • Share: با استفاده از این گزینه می ‌توانید نتایج نمایش داده شده را در شبکه‌ های اجتماعی با دیگر افراد به اشتراک بگذارید.
  • Embed: با استفاده از این ویژگی می ‌توانید از تگ اسکریپی که در اختیار شما قرار می ‌گیرد استفاده کنید. با قرار دادن این کد در سایت خود قادر خواهید بود نتایج را به صورت یک آی فریم نشان دهید.

سخن پایانی

گوگل ترندز ابزاری کاربردی و مفید برای هدفمند کردن تولید محتوا است که می ‌تواند به رونق و گسترش کسب و کار به افراد کمک کند. این وب‌سایت با اطلاعاتی که درباره جستجوی افراد در سراسر جهان در اختیار کاربران قرار می ‌دهد، افراد را از سلیقه و تقاضای کاربران مطلع می ‌کند. سایت سامانه فعال شده یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌ های بهبود سئو است که می ‌تواند به شما در توسعه کسب و کارتان کمک کند.

4.6/5 - (18 امتیاز)

یک پاسخ به “معرفی گوگل ترندز”

  1. سهراب گفت:

    خیلی ممنون که جزئیاتم تو مقاله هاتون در نظر میگیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

UTM چیست

UTM چیست

UTM قطعه‌ ای از یک کد ساده است که می ‌توانید از آن، برای ردیابی کمپین ‌ها ...
تیم تحریریه
26 خرداد 1401
معرفی گوگل آنالیتیکس Google Analytics

معرفی Google Analytics

گوگل آنالیتیکس چیست؟ نکاتی که نمیدانید + آموزش نصب در ایران 1401 گوگل آنالیتکس در 14 نوامبر 2005 ...
تیم تحریریه
30 فروردین 1401
بهترین روش ایمیل مارکتینگ

بهترین روش ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یک روش بازاریابی اینترنتی است که با کمک آن می‌ توانید به فرصت‌های فروش و ...
تیم تحریریه
17 اردیبهشت 1401