گیمیفیکیشن چیست؟
گیمیفیکیشن چیست؟ اگر شما در فضای دیجیتال و مجازی فعالیت می کنید ممکن است با این کلمه برخورد کرده باشید. توجه داشته باشید که در فضای مجازی کلمات و عبارات مختلفی وجود دارند و تا زمانی که از معنای آن ها به طور دقیق اطلاع نداشته باشید نمی توانید از هر کدام آن ها برای پیشرفت استفاده کنید. از گذشته تا به امروز، افراد از آموختن، کسب و کار و.. در فضای جدی و خشک فرار می کردند در همین راستا روش های جدیدی طراحی شده که آن فضای خشک آموزشی و کسب و کار را در زمینه های مختلف …
گیمیفیکیشن چیست؟ اگر شما در فضای دیجیتال و مجازی فعالیت می کنید ممکن است با این کلمه برخورد کرده باشید. توجه داشته باشید که در فضای مجازی کلمات و عبارات مختلفی وجود دارند و تا زمانی که از معنای آن ها به طور دقیق اطلاع نداشته باشید نمی توانید از هر کدام آن ها برای پیشرفت استفاده کنید. از گذشته تا به امروز، افراد از آموختن، کسب و کار و.. در فضای جدی و خشک فرار می کردند در همین راستا روش های جدیدی طراحی شده که آن فضای خشک آموزشی و کسب و کار را در زمینه های مختلف ندارد.
گیمیفیکیشن نیز به این عرصه مربوط می شود. با ما همراه باشید تا در مورد گیمیفیکیشن Gamification و ویژگی های آن اطلاعات جامعی را در اختیار شما قرار دهیم.
معرفی گیمیفیکیشن
اگر بخواهیم گیمیفیکیشن را به بیان ساده معرفی کنیم یعنی بازی سازی؛ اما منظور از بازی سازی یا گیمیفیکیشن چیست؟ در زمینه های مختلفی مانند بازاریابی دیجیتال، تجارت، کسب و کار آموزش های مجازی و.. از تکنیک های طراحی بازی استفاده می کنند. استفاده از این سبک مزایای فراوانی به همراه دارد و تعامل کاربران با گیمیفیکیشن افزایش می یابد که این امر تداوم رابطه بین مخاطب و هدف ایجاد می کند.
ما از بچگی با گیمیفیکیشن سروکار داشتیم اما آن را به طور دقیق نمی شناختیم. حتماً در بچگی شما نیز یک نمره خوب کسب کرده اید و به واسطه آن نمره به امتیازی رسیده اید. با جمع این امتیازها به جایزه ای در نهایت دست یافته اید. این جایزه شما را تشویق می کرد که آموزش را به صورت دقیق تر و بهتر فرا بگیرید این همان گیمیفیکیشن است. اما به طور کلی به هنر پیاده سازی مکانیزم های بازی در عرصه هایی که برای بازی طراحی و ساخته نشده اند گیمیفیکیشن گفته می شود.
تاریخچه گیمیفیکیشن
گیمیفیکیشن تاریخچه کهنی دارد؛ ابتدا این واژه در سال ۲۰۰۲ مطرح شد. اما پس از مطرح شدن، مورد توجه افراد زیادی قرار نگرفت به طوری که حتی تا سال ۲۰۱۰ از این واژه زیاد استفاده نشد. اما به مرور زمان با شناختن دقیق آن در سال 2011 تحقیقات دانشگاهی گسترده ای روی آن شکل گرفت. هم اکنون این واژه بسیار معروف و شناخته شده است به طوری که در آموزش، کسب و کار و خیلی امور دیگر به صورت گسترده از آن استفاده می کنند. اما در عصر جدید گیمیفیکیشن با ساختاری نو و جدید در فضای مجازی و دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرد.
هدف از به کار گیری گیمیفیکیشن
حتما برای شما هم این سوال پیش آمده که هدف از گیمیفیکیشن چیست و چرا آن را به کار می برند؟ به طور دقیق نمی توان گفت هدف استفاده از گیمیفیکیشن چیست؛ زیرا به طور کلی هدف استفاده از آن به زمینه ای مربوط می شود که در آن مشغول فعالیت هستید. مثلا اگر در عرصه بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ مشغول به فعالیت هستید هدف از به کارگیری گیمیفیکیشن افزایش سود و درآمد است. شرکت های مختلف با استفاده از این بازی های مشتری مدار به اهداف و مزایای خاص خود دست پیدا می کنند.
ویژگی های گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ
ویژگی های گیمیفیکیشن در زمینه های مختلف متفاوت است. اگر بخواهیم در فضای دیجیتال و فروش مجازی به ویژگی های آن اشاره کنیم با توجه به کوتاه بودن مقاله قادر به گفتن همه آن ها نیستیم. پس به چند مورد پر بازده و خاص اشاره خووهیم داشت
- افزایش تعامل
در فضای دیجیتال و بازاریابی هیچ چیزی مهمتر از افزایش تعامل با کاربران نیست. اگر شما بتوانید به خوبی با کاربران تعامل برقرار کنید قطعاً پیشرفت خواهید کرد. گیمیفیکیشن با طراحی و ویژگی های خاصی که دارد تعامل با کاربران را افزایش می دهد، و آنها خیلی سریع تر با خدمات و سایت ارتباط برقرار می کنند. بر همین مبنا بسیاری از شرکت های بزرگ از طراحی های خاص گیمیفیکیشن برای تعامل بهتر با کاربران خود بهره می برند. تا به امروز نیز استفاده از گیمیفیکیشن در این عرصه توانسته رضایت زیادی را کسب کند.
- جمع آوری داده های مشتریان
کسب اطلاعات و جمع آوری داده های مختلف از مشتریان می توانند تاثیر شگرفی بر پیشرفت کسب و کار شما داشته باشد. گیمیفیکیشن با طراحی بازی گونه ای که دارد داده ها و اطلاعات دقیقی از مشتریان دریافت می کند. شرکت ها و کسب و کارهای مختلف با دریافت این اطلاعات می توانند عملکرد خود را بهبود بخشند و در راستای پیشرفت خود گام های مهمی بر دارند. استفاده از این داده ها سبب می شود بهتر مشتریان را بشناسند و اهداف خود را بر اساس علایق آن ها برنامه ریزی کنند.
- شناخت و برند شدن
از گذشته تا به امروز راهکارهای مختلفی برای شناخته شدن و تبدیل به یک برند معروف شدن پیشنهاد شده است. گیمیفیکیشن تاثیر بسزایی در تقویت برند دارد. توجه داشته باشید که برند شدن فقط برای جذب مشتری و افزایش فروش نیست. اگر شما در زمینه ای که مشغول به فعالیت هستند تبدیل به برند و یک شرکت شناخته شده شوید کسب و کارهای مختلف و افراد ثروتمند سعی می کنند که در شرکت و برند شما سرمایه گذاری انجام دهند. قطعاً شما با استفاده از سرمایه های بسیار، می توانید شرکت یا کسب و کار خود را گسترش دهید.
- افزایش مخاطبین
طراحی گیمیفیکیشن به صورتی است که می تواند مخاطبین شما را چندین برابر کند. امروزه شاهد هستیم که بسیاری از کسب و کارها برای افزایش تعداد مخاطبین هزینه های هنگفتی برای تبلیغات می پردازند. در بعضی موارد این تبلیغات اصلا بازدهی نداشته و صرفا به عنوان هزینه بوده است. اما گیمیفیکیشن در صورتی که درست اجرا شود مشتری های شما را افزایش می دهد. طراحی خاص آن سبب شده مشتری های شما آن را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارند. با به کار گیری همین راهکارها است که یک کسب و کار گسترده می شود.
- افزایش سود و فروش
قطعاً به کارگیری تمام این روش ها و اصول، فقط برای افزایش سود و میزان فروش است. طبیعتاً هنگامی که مخاطبین شما افزایش می یابند میزان فروش نیز افزایش خواهد یافت. به علاوه وقتی که کاربران بتوانند تعامل خوبی با شرکت و کسب و کار شما برقرار کنند؛ قطعا از خدمات شما بیشتر استفاده خواهند کرد. در این راستا شما بعد از به کارگیری گیمیفیکیشن به وضوح افزایش درآمد خود را مشاهده خواهید کرد.
- افزایش یادگیری
اگر کسب و کار یا حیطه فعالیت شما در زمینه های آموزشی است به کارگیری گیمیفیکیشن می تواند نقش بسزایی در یادگیری کاربران داشته باشد. حتما شما نیز بسیار مشاهده کرده اید هنگامی که از بازی های سرگرم کننده برای آموزش استفاده می کنید میزان یادگیری بیشتر است. گیمیفیکیشن از این اصل به خوبی استفاده می کند. هنگامی که کاربران در فضای مجازی با طراحی های متفاوت و بازی گونه آموزش می بینند، میزان رضایت بیشتری دارند. همین یادگیری بالا و ماندگار است که گیمیفیکیشن را خاص و ویژه می کند. بر همین مبنا بسیاری از کسب و کارهایی که در فضای آموزش مشغول به فعالیت هستند از آن بهره می برند.
ایجاد رقابت در گیمیفیکیشن چه مزیتی دارد؟
طراحی های گیمیفیکیشن بسیار گسترده و متنوع است. اما در بعضی از طراحی ها شما به خوبی و به طور کامل می توانید رقابت را حس کنید. هنگامی که در یک حیطه آموزشی یا کسب و کار مجازی از کاربران سوال های مختلف می پرسند و برای جواب دادن به این سوال ها امتیازاتی در نظر می گیرند قطعاً میزان رقابت در بین کاربران افزایش می یابد. این مساله سبب می شود کاربران اطلاعات جامع تری را در اختیار شما قرار دهند. البته این فقط به نفع شما نیست بلکه اگر در یک حیطه خاص باشد، خود کاربران نیز سود بسیار زیادی می کنند و آموزش ها و امتیازهای مختلفی دریافت می کنند.
کارایی گیمیفیکیشن
بازی سازی و گیمیفیکیشن به طور گسترده در حوزه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. این طراحی میزان سودآوری مالی و اقتصادی و دستاوردهای اجتماعی زیادی به همراه دارد. حتی در مواردی، وفاداری مشتری را نیز افزایش می دهد. قطعاً شما کمترین راهکاری را می توانید بیابید که این همه مزیت با هم داشته باشند. از گیمیفیکیشن در حوزه های بسیاری می توان استفاده کرد؛ موارد زیر برخی از حوزه های کاری آن است:
- گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ
- گیمیفیکیشن در آموزش
- گیمیفیکیشن در کسب و کار
- گیمیفیکیشن در رسانه های اجتماعی
- گیمیفیکیشن در خدمات پزشکی
- گیمیفیکیشن در بازاریابی
- گیمیفیکیشن در تبلیغات
- گیمیفیکیشن در روانشناسی
- گیمیفیکیشن در گردشگری
- و…
سخن پایانی
در این مقاله به بررسی گیمیفیکیشن پرداختیم. حتماً شما نیز به خوبی تا الان متوجه شده اید که با بکارگیری آن می توانید تاثیر شگرفی در کسب و کار و درآمد خود داشته باشید. مهم نیست که شما در چه زمینه ای مشغول به فعالیت هستید؛ قطعاً در همان زمینه می توان از گیمیفیکیشن بهره ببرید. اما نیاز است که حتماً از مجموعه ای معتبر برای استفاده از چنین خدماتی استفاده کنید. مجموعه فعال شده سال ها است که در زمینه تولید محتوا، سئو سایت، افزونه و… مشغول به فعالیت است.
این مجموعه می تواند در این زمینه نیز به شما کمک کند. اگر قصد دریافت اطلاعات بیشتری را درباره استفاده از این خدمات دارید می توانید با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید..
چقدر استفاده کردم دمتون گرم واقعا
چقدر استفاده کردم دمتون گرم واقعا