معرفی آپدیت جدید هسته گوگل
شرکت گوگل در هر دوره از فعالیت خود آپدیتها یا بهروزرسانیهایی را منتشر میکند که بیتوجهی به آنها میتواند سایت شما را از گردونهی رقابت این موتور جستوجوگر حذف کند. یکی از معروفترین آپدیتهای گوگل، آپدیت جدید در هسته گوگل است که با عنوان Core Update Algorithm شناخته میشود. موتور جستوجوگر برای آنکه بتواند قابلیت سرچ خود را در حد استاندارد نگه دارد، باید بهصورت پیوسته در ساختار خود تغییراتی ایجاد کند تا نتایج سرچ کاربران بهروز باشد. به همین علت دائما آپدیت جدید هسته گوگل منتشر میشود. الگوریتمهای اعمالشده توسط شرکت گوگل بهشما کمک میکند تا با رعایت آنها …
شرکت گوگل در هر دوره از فعالیت خود آپدیتها یا بهروزرسانیهایی را منتشر میکند که بیتوجهی به آنها میتواند سایت شما را از گردونهی رقابت این موتور جستوجوگر حذف کند. یکی از معروفترین آپدیتهای گوگل، آپدیت جدید در هسته گوگل است که با عنوان Core Update Algorithm شناخته میشود.
موتور جستوجوگر برای آنکه بتواند قابلیت سرچ خود را در حد استاندارد نگه دارد، باید بهصورت پیوسته در ساختار خود تغییراتی ایجاد کند تا نتایج سرچ کاربران بهروز باشد. به همین علت دائما آپدیت جدید هسته گوگل منتشر میشود. الگوریتمهای اعمالشده توسط شرکت گوگل بهشما کمک میکند تا با رعایت آنها استاندارد سایت را بالا ببرید و برای همگامشدن با تغییرات گوگل آماده باشید.
گوگل معمولا برای آپدیتهایی که منتشر میکند، نام حیوانات را انتخاب کرده و برای هر کدام از آنها ویژگیهای مشخصی تعیین میکند. تاکنون چندین آپدیت جدید هسته گوگل با نامهایی همچون پنگوئن، کبوتر، پاندا و مرغ مگسخوار منتشر شدهاند.
اگر میخواهید بدانید هر کدام از الگوریتمهای اشارهشده و هر آپدیت جدید هسته گوگل چه استفادهای دارند و با چه هدفی از سوی گوگل منتشر شدهاند، این مقاله را تا انتها بخوانید.
الگوریتم پنگوئن گوگل؛ الگوریتم ضد اسپم
گوگل یک موتور جستوجوگر هوشمند است و دائما تلاش میکند تا با استفاده از ترفندهای تبلیغاتی – امنیتی، سایتهایی را که بهصورت غیرطبیعی رشد میکنند، شناسایی کند و به مقابله با فعالیت آنها بپردازد. الگوریتم پنگوئن گوگل به همین منظور طراحی شده است و هدف آن شناسایی سایتهایی است که با استفاده از لینکسازی کاذب و آمارهای ساختگی بهدنبال افزایش رتبهی وبسایت خود در گوگل هستند.
الگوریتم پنگوئن بهعنوان یک اهرم شناسایی سایتهای مخرب، جزیی از هسته اصلی گوگل است و با دقت فعالیت سایتهایی را که بهصورت غیرطبیعی رشد میکنند، شناسایی خواهد کرد.
شیوهی کار الگوریتم پنگوئن گوگل به این شکل است که این الگوریتم در بازههای زمانی مختلفی به سایتهایی که احتمال میدهد لینکسازی کنند، مراجعه میکند و اگر به لینکسازی اسپم یا هر روش دیگری پی ببرد، از راههای مختلف سایت موردنظر را جریمه خواهد کرد. این قابلیت در آپدیت جدید هسته گوگل هر بار پیشرفتهتر و دقیقتر میشود.
در واقع باید گفت الگوریتم پنگوئن آمد تا موضوع مهم لینکدهی سایتها را سامان دهد. پیش از آنکه شرکت گوگل از کاربرد الگوریتم پنگوئن در ساختار فنی خود استفاده کند، به دلیل آنکه لینکدهی اثر موثری بر روی جایگاه سایتها میگذاشت، گوگل بدون بررسی اینکه لینکهای داخلی و خارجی سایتها طی چه فرآیندی تولید شدهاند، به رتبهبندی سایتها میپرداخت. تا جایی که مشخص شد نمیتوان با اتکا به این آمار که ممکن بود ساختگی باشد، به سایتهای مختلف امتیاز داد. بنابراین الگوریتم پنگوئن وظیفهی راستیآزمایی لینکهای مختلف سایتها را برعهده گرفت تا لینکهای ساختگی از لینکهای واقعی شناخته شوند. این قابلیت نظارتی در هر آپدیت جدید هسته گوگل پیشرفتهتر شده است.
این الگوریتم در سایتهای فروشگاهی, کلینیک , آژانس مسافرتی , پزشکی و خبری بسیار کمک کننده ست.
- قابلیت Disawow کردن چیست؟
این قابلیت یکی از روشهایی است که بهوسیلهی آن میتوانید از جریمههایی که گوگل برای شما درنظر میگیرد رها شوید. با این حال لازم است بدانید استفاده از این روش بهتنهایی تمام خطاهای شما را پوشش نمیدهد و برای رهاشدن از جریمهها باید صبور باشید و وقت و توان زیادی صرف کنید.
یکی از بهترین کارهایی که میتوانید انجام دهید، ابلش برای تولید لینکهای طبیعی و استاندارد است. بسیاری از مدیران سایتها در مقابل جریمههای گوگل تمام تلاش خود را صرف حذف لینکهای مخرب میکنند درحالی که شما باید ۳۰ درصد توان خود را بر روی حذف لینکهای مخرب بگذارید و مابقی وقت و توان خود را برای افزایش استانداردهای سایت صرف کنید.
- آیا میتوان به رتبهی مطلوب بازگشت؟
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که پس از استفاده از الگوریتم پنگوئن و شناسایی پاکسازی اسپمهای مخرب، باز هم نتوانستهاید جایگاه قبلی خود را بازیابی کنید. این اتفاق چند علت عمده دارد که برای هر وبسایت متفاوت است.
در وهلهی اول باید توجه داشته باشید که اگر شناسایی و پاکسازی اسپمهای مخرب به اندازهای نباشد که نظر آپدیت جدید هسته گوگل را به خود جلب کند، ممکن است برای بازگرداندن رتبهی شما مشکلاتی به وجود بیاید.
در برخی از موارد هم فیلترهای گوگل آنقدر سختگیر هستند که بهراحتی نمیتوانید آنها را دور بزنید، اگر رتبه و لینکهای بهدست آمده حتی کمترین احتمال مشکوکبودن را نیز داشته باشند، آپدیت جدید هسته گوگل آنها را شناسایی کرده و حذف خواهد کرد.
توجه داشته باشید که بازیابی اعتبار از دست رفته فقط با حذف لینکهای مخرب ممکن نیست و باید علاوه بر این کار در تولید لینکهای سالم و جدید نیز تلاش کنید. اگر نسبت به تولید لینکهای جدید و سالم اقدام نکنید، آپدیت جدید هسته گوگل همچنان نسبت به شما بدبین خواهد ماند و تغییری در وضعیت رتبهی شما ایجاد نخواهد کرد.
به یاد داشته باشید که پس از جبران اشتباهاتتان در کسب رتبه برای سایت، ممکن است آپدیت جدید هسته گوگل شما را به جایگاه قبلی خود بازگرداند یا به اصطلاح ببخشد. اما این موضوع بهمعنای آن نیست که حتما جایگاه قبلی خود را تمام و کمال پس خواهید گرفت. بخششهای گوگل میتواند متناسب با وضعیتی باشد که شما نسبت به بهبود عملکرد سایت خود ایجاد کردهاید.
علاوه بر همهی اینها نباید فراموش کنید که شناساییشدن توسط الگوریتم پنگوئن بهمعنای جریمهشدن شما نیست بلکه الگوریتم پنگوئن بخشی از آپدیت جدید هسته گوگل است که در فرآیندی پیچیده جایگاه سایت شما را در موتورهای جستوجوگر مشخص خواهد کرد.
یادتان باشد که اگر آپدیت جدید هسته گوگل لینکهای مخرب سایت شما را شناسایی کند و رتبهی سایت شما بهدنبال آن کاهش پیدا کند، هرگز به شما اطلاعرسانی نخواهد کرد. بنابراین اگر از سمت گوگل پیامی دریافت نکردهاید، خیال نکنید که جریمهای در کار نیست، خود شما باید بهطور مستمر وبسایت خود را بررسی کنید و رتبهی آن را زیرنظر بگیرید.
- تکرار کلمهی کلیدی مثل یک آفت
اگر با سئو و موارد فنی آن آشنا باشید میدانید که یکی از راههای دیدهشدن محتوا در موتورهای جستوجوگر، انتخاب کلمهی کلیدی مناسب و تکرار آن در متن است. تا پیش از آنکه گوگل راهکارهای امنیتی خود برای مقابله با کلمات کلیدی تکراری را تدوین کند، مدیران سایت و متخصصان سئو، محتوای تولیدی خود را پر از کلمات کلیدی استراتژیک میکردند و از این راه رتبهی خوبی را در موتورهای جستوجوگر بهدست میآوردند.
پس از تدوین این شیوهنامه، اکنون دیگر آپدیت جدید هسته گوگل فریب این استراتژی را نمیخورد و برای کسب رتبهای بالاتر در موتورهای جستوجوگر، دیگر معیارش فقط تکرار بیش از اندازهی کلمات کلیدی نیست.
این اقدام گوگل باعث میشود سایتهایی که فقط با تکیه بر کلمات کلیدی در پی کسب رتبهای بالا بودند، موفق نشوند. الگوریتم پنگوئن تاکنون ۶ بار آپدیت شده است و هر بار قابلیتهایی جدید را در خود اضافه کرده است.
خدمات سئو سایت فعال شده همه این موارد را لحاظ میکند.
- اشتباهات نگارشی و تایپی
یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه کنید، عاریبودن محتواهای تولیدی سایتتان از اشتباهات نگارشی و ویرایشی است یا نه. در آپدیت جدید هسته گوگل هر بار بهصورت دقیقتری بر این مورد تمرکز میشود و باید برای کسب رتبهای خوب حتما عاریبودن محتواها را از اشتباهات نگارشی مدنظر داشته باشید.
دربارهی آپدیت هسته گوگل
اما بازگردیم به آپدیت جدید هسته گوگل ؛ آپدیت جدید هسته گوگل باعث میشود بسیاری از وبسایتها از آن تاثیر بپذیرند. جالب است بدانید آپدیت هسته گوگل میتواند بر روی سایتهای مختلف، تاثیرات مختلفی هم بگذارد. بسیاری از سایتها ممکن است از این ویژگی تاثیر مثبت بگیرند و برای برخی هم دارای تاثیراتی منفی باشد.
درواقع آپدیت جدید هسته گوگل یک آپدیت همگانی است و نوع تاثیر آن بر روی سایتهای مختلف بهنوع رفتار خود آنها در بستر وب بستگی دارد. جدای از این موضوع جالب است بدانید که برای آپدیت جدید هستهی گوگل مهم نیست که سایت شما در کجای جهان و به چه زبانی فعالیت میکند؛ این آپدیت تلاش میکند عیار سایتهای استاندارد را از سایتهای غیر استاندارد تفکیک کند و بهدقت کار رتبهبندی را انجام دهد.
فراموش نکنید آپدیت هسته گوگل بهمنظور بهبود نتیجهی جستوجوی کاربران تعریف شده است. آپدیت جدید هسته گوگل وبمسترها را ملزم میکند که برای بهبود عملکرد سرچ کاربران، استانداردهای سایت خود را به استانداردهای گوگل نزدیک کنند.
بر اساس آپدیت جدید هسته گوگل، اهمیت محتواهایی که اطلاعات آنها درست و قابل اعتماد است بیشتر شده است. برای اثبات این امر کافی است وبسایتهایی را که قبل از آپدیت هستهی جدید گوگل نیز محتوای باکیفیت تولید میکردند، زیر نظر بگیریم. افت رتبهی آنها نسبت به سایتهایی که دائما محتوای بیکیفیت و قلابی تولید میکردند بسیار کمتر است و در بسیاری از موارد حتی افت رتبه هم نداشتهاند.
هدف اصلی گوگل از این کار بهدست آمدن اطلاعات موثق و معتبر در نتیجهی سرچ کاربران است. گوگل در هر آپدیت خود تلاش میکند تا نتایج بهدست آمده از سرچ کاربران، نتایجی قابل اعتماد باشد و محتواهای بیکیفیت و تقلبی در مراحل اولیهی سرچ نمایش داده نشوند.
فاکتورهای سئو در آپدیت هسته گوگل
اغلب متخصصان سئو و مدیران سایتها میدانند که حدود ۲۰۰ فاکتور مختلف، وضعیت سئوی سایتهای مختلف را تعیین میکنند و هرچه یک سایت بتواند تعداد بیشتری از این فاکتورها را در کار خود اعمال کند، اعتبارش نزد گوگل بالاتر خواهد بود.
کار جالبی که گوگل در ارائهی آپدیت جدید هسته گوگل انجام داده است، مشخصنبودن فاکتورهایی است که در هر آپدیت مورد توجه قرار میگیرند. اگر شما بهعنوان مدیر یک وبسایت بدانید که کدام فاکتور سئو در آپدیت جدید هسته گوگل مورد توجه قرار میگیرد، قاعدتا تمرکز بیشتری بر روی آن فاکتورها میکنید.
گوگل برای مجبورکردن شما به افزایش روزافزون کیفیت سایتتان، به شما نمیگوید که آپدیت جدید هسته گوگل روی چه فاکتورهایی تمرکز دارد. بنابراین وبمسترها نمیتوانند تنها با ارتقای چند قابلیت محدود استانداردهای سایت خود را بالا ببرند.
همانطور که پیش از این هم گفتیم، هدف نهایی گوگل افزایش رضایت کاربران است و با این موانع پرتعداد، سایتها بهسختی میتوانند تمامی استانداردها را رعایت کنند اما اگر سایتی بتواند از زیر بار سنگین این استانداردها سربلند بیرون بیاید، قاعدتا جایگاه خوبی هم در گوگل پیدا خواهد کرد.
- سایت خود را آپدیت کنید
اگرچه دقیقا نمیتوان انتظارات گوگل را شناسایی کرد اما یکی از راههایی که میتوان با استفاده از آن استانداردهای سایت را بالا برد، آپدیتکردن سایت و رسیدگی به مقالههای قدیمی است.
برای تطبیق خود با این ویژگی آپدیت جدید هسته گوگل بهتر است اگر میتوانید مقالات قدیمی خود را بهروز رسانی کنید، این کار را انجام دهید. اگر اطلاعات جدیدی نسبت به موضوع مقاله دارید و یا تعییراتی در موضوع آن رخ داده است بهتر است آن را آپدیت کنید.
جالب است بدانید گوگل هنگامی که سایت شما را بررسی میکند، به سایر مطالب شما ازجمله مطالب قدیمی هم نیمنگاهی دارد و بر اساس آن رتبهبندی شما را مشخص میکند.
جمعبندی
بهصورت کلی هنگامی که گوگل در اطلاعیههای خود اعلام میکند قرار است آپدیت جدید هسته گوگل خود را منتشر کند، شما بهصورت خودکار باید این را بدانید که ممکن است رتبهی سایت شما افزایش یا کاهش پیدا کند.
بدیهی است که اگر کیفیت محتواهای تولیدی شما به استاندارد گوگل نزدیکتر باشد، شما راحتتر خود را با تغییرات آپدیت جدید هسته گوگل بهروز میکنید و هرچه کیفیت محتواهای سایت شما پایینتر باشد یا از شیوههای غیرطبیعی برای بالابردن رتبهی سایتتان استفاده کرده باشید، امکان سقوط رتبهی شما بیشتر خواهد بود.
فراموش نکنید که محنوای سایت شما نباید کپی همان محتوا از سایتها و منابع دیگر باشد و در صورتی که چیز متفاوتی برای ارائهدادن نداشته باشید، گوگل نیز در پیشنهادات خود، شما را به کاربرانش معرفی نخواهد کرد.
فراموش نکنید که برای موفقشدن در تامین انتظارات گوگل نمیتوانید مثل گذشته کَلَک بزنید و فقط بر روی چند فاکتور سئو تمرکز کنید. گوگل مشخص نمیکند که معیارش در هر آپدیت جدید هسته گوگل چه فاکتورهایی است و شما باید پیوسته کیفیت سایت خود را در حد استاندارد نگه دارید.
به یاد داشته باشید که نباید برای مدت طولانی سایت شما آپدیتنشده باقی بماند. هرچه سایت شما کمتر و با سرعت لود کمتری آپدیت شود، گوگل در آپدیتهای خود برای شما امتیاز منفی لحاظ خواهد کرد.
و در پایان به یاد داشته باشید که رهایی از جریمههای گوگل غیرممکن نیست و تنها باید توان خود را برای افزایش کیفیت محتواهای خود بهکار بگیرید تا خطاهایی که در گذشته مرتکب شدهاید، به مرور زمان جبران شوند.
عااالی بود خیلی خیلی ممنونم ازتون
عااالی بود خیلی خیلی ممنونم ازتون