رعایت کردن چگالی کلمات کلیدی

دسته‌بندی‌ها بهینه سازی سایت
نویسنده تیم تحریریه
زمان مورد نیاز برای مطالعه 6 دقیقه

از مفاهیم اساسی سئو داخلی می توان به چگالی کلمات کلیدی اشاره کرد. چگالی کلمات کلیدی به معنای تعداد دفعاتی است که کلمه کلیدی در متن تکرار می شود. برای مثال در نظر بگیرید که در یک متن صد کلمه ای، 8 بار کلمه کلیدی تکرار شود. در این صورت، چگالی کلمات کلیدی در این متن 100 کلمه ای 8% خواهد بود. چگالی کلمات کلیدی در زبان انگلیسی با keyword density شناخته می شود. چگالی یا همان تراکم کلمه کلیدی، موردی بسیار مهم برای ربات های موتورهای جستجوگر است؛ بنابراین بایستی سعی کنید که تراکم کلیدی را قبل از انتشار …

از مفاهیم اساسی سئو داخلی می توان به چگالی کلمات کلیدی اشاره کرد. چگالی کلمات کلیدی به معنای تعداد دفعاتی است که کلمه کلیدی در متن تکرار می شود. برای مثال در نظر بگیرید که در یک متن صد کلمه ای، 8 بار کلمه کلیدی تکرار شود. در این صورت، چگالی کلمات کلیدی در این متن 100 کلمه ای 8% خواهد بود. چگالی کلمات کلیدی در زبان انگلیسی با keyword density شناخته می شود. چگالی یا همان تراکم کلمه کلیدی، موردی بسیار مهم برای ربات های موتورهای جستجوگر است؛ بنابراین بایستی سعی کنید که تراکم کلیدی را قبل از انتشار محتوای خود در بستر وب رعایت کنید.

تراکم کلمه کلیدی اگر در متن صفحه شما کم تر از حد لازم باشد، صفحه مد نظر شما ممکن است شانس حضور در نتایج گوگل را از دست بدهد. نقطه مقابل این مورد نیز وجود دارد. اگر چگالی کلمه کلیدی شما، بیشتر از حد مجاز باشد، طبق قوانین جدید گوگل، سایت شما به احتمال زیاد دچار گوگول پنالتی شود. شما با استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی قصد دارید که از طریق سئو کلاه سیاه رتبه بگیرید. اما باید بدانید که گوگل سریعا این اقدام شما را شناسایی کرده و شما را جریمه خواهد کرد. تراکم کلمه کلیدی از نظر سئوکاران یک سگنال برای موتورهای جستجوگر است که مشخص کننده سطح ارتباط موضوع با کلمه کلیدی است.

نحوه محاسبه کلمه کلیدی

اگر بخواهیم چگالی کلمه کلیدی را در یک صفحه به دست بیاوریم، بایستی از فرمول زیر برای این کار استفاده کنیم.

درصد چگالی کلمات کلیدی= (تعداد کلمات کلیدی داخل محتوا) / (تعداد کل کلمات محتوا) * 100

در واقع شما برای این که درصد چگالی کلمات کلیدی را حساب کنید، باید تعداد کلمات کلیدی که در محتوای خود به کار بردید را بر تعداد کل کلمات محتوای خود تقسیم کنید. حال بایستی حاصل این عبارت در 100 ضرب نمائید.

درصد ایده آل برای چگالی کلمات کلیدی

حتما تا به این جای مقاله این سول برای شما پیش آمده است که چند بار باید از کلمه خود در محتوای خود استفاده کنیم. برخی از متخصصین سئو بر این باورند که درصد تراکم کلیدی باید در حدود 1 الی 2 درصد باشد. یعنی این که در حد 100 کلمه محتوا باید 1الی 2 بار کلمه کلیدی تکرار شود. اما طبق آن چه که تجربه شده، این درصدها ثابت نیستند. در واقع این که تراکم یا همان چگالی کلمه کلیدی چقدر باشد به عوامل مختلفی بستگی دارد. از این عوامل می توان به موضوع محتوا، نوع محتوا و رقبا اشاره کرد. برخی از سایت ها در محتوای خود تا 4 درصد چگالی کلمه کلیدی را نیز اعمال می کنند، اما هم چنان در صدر نتایج گوگل قرار دارند.

تکنیک های رعایت چگالی کلمات کلیدی

برای این که بتوانید درصد چگالی کلمات کلیدی را رعایت کنید، باید برخی تکنیک ها را رعایت نمائید. همان طور که گفته شد، اگر میزان چگالی کلمات کلیدی را رعایت نکنید، سئو و رتبه سایت شما در نتایج گوگل آسیب وارد خواهد شد. در این مقاله برای شما برخی از این تکنیک ها را توضیح خواهیم داد. در لیست زیر قادر خواهید بود که نام این تکنیک ها را مشاهده کنید:

  • تولید محتوا برای کاربر
  • استفاده از کلمات LSI
  • استفاده از کلمه کلیدی در ساب هدینگ
  • استفاده از ابزار های چک کردن تراکم کلمات کلیدی

تولید محتوا برای کاربر
برخی از افراد سعی بر آن دارند که برای گوگل و ربات هایش تولید کنند. این کار شاید در برخی از موارد در نتایج گوگل موثر باشد. اما شما در وهله اول باید برای کاربران و مخاطبان خود تولید محتوا کنید. پس از آن که برای کاربران و مخاطبان خود دست به تولید محتوا زدید، درصد چگالی کلمه کلیدی محتوای خود را بررسی کنید و آن را در حدود 1 الی 3 درصد قرار دهید.

پیشنهاد ویژه  کسب درآمد از سئو

استفاده از کلمات LSI
کلمات LSI همان کلمات مترادف و هم معنا با کلمه کلیدی هستند. به طور مثال، عبارت “خرید موبایل” کلمه کلیدی اصلی و مد نظر شماست. شما می توانید از عبارت “موبایل هوشمند ارزان” به عنوان کلمه کلیدی مترادف استفاده کنید. زمانی که شما از کلمات LSI استفاده می کنید، موتورهای جستجوگر از این کلمات و عبارات برای بهبود رتبه سایت شما و درک بهتر از محتوای شما بهره می گیرند.

استفاده از کلمه کلیدی در هدینگ و ساب هدینگ ها
یکی از مهمترین بخش ها در هر محتوا عنوان ها و زیر عنوان ها و البته کلمات اول پاراگراف هاست. دلیل این امر هم این است که کاربران در ابتدا به این دو بخش ها نگاه می کنند. اگر عنوان و عبارات اولیه پاراگراف ها جذاب باشد، کاربران برای مطالعه سایر قسمت ها ترقیب خواهند شد؛ بنابراین سعی کنید از کلمات کلیدی خود در این بخش ها حتما استفاده کنید.

  • عنوان صفحه
  • تگ های هدینگ (H1 و H2 و H3 و H4 و H5 و H6)
  • متا دیسکریپشن
  • URL صفحه
  • متن اصلی
  • ALT تصاویر

استفاده از ابزارهای چک کردن تراکم کلمات کلیدی

برای این که تراکم کلمات کلیدی را بسنجیم، می توانیم از ابزارهای مختلفی استفاده کنیم. اگر سایت شما یک سایت وردپرسی است، می توانید از افزونه های مختلفی برای این کار بهره ببرید. یکی از افزونه هایی که می تواند به صورت دقیقی تراکم کلمه های کلیدی را به شما نمایش دهد، افزونه یواست سئو (Yoast SEO) است. یواست سئو افزونه ای است که در دو نسخه رایگان و پریمیوم در دسترس عموم است. با این افزونه نه تنها درصد تراکم کلمه کلیدی را می توانید مشاهده کنید، بلکه قادر خواهید بود تعداد دفعاتی از کلمه کلیدی استفاده کرده اید را ببینید.

یکی دیگر از ابزار های چک کردن تراکم کلمه کلیدی، ابزار Alexa Check On-page SEO Checker است. شما با استفاده از ابزار Alexa Check On-page SEO Checker می توانید درصد چگالی کلمات کلیدی و بهینه سازی کامل صفحه را به صورت کامل بررسی کنید.

keyword stuffing در سئو چه تاثیری دارد؟

زمانی که از تکنیک keyword stuffing استفاده می کنیم یعنی کلمه کلیدی را در محتوای خود بیش از حد تکرار کرده ایم. کیورد استافینگ را یکی از تکنیک های سئو کلاه سیاه می دانند. این تکنیک تا چند سال پیش موثر و قابل استفاده بود، اما امروزه گوگل هر سایتی را که از این تکنیک برای بهبود سئوی خود استفاده کند را با جریمه مواجه خواهد کرد. در گذشته هر سایتی که در پی گرفتن رتبه بهتری در گوگل بود، از این تکنیک استفاده می کرد. یعنی این که محتوای خود را از کلمه کلیدی اشباع می نمود.

طبیعی است که نه تنها کاربران بلکه ربات های گوگل نیز از تکرار بی حد و مرز و بیش از اندازه کلمات در یک متن خوششان نمی آید. آن چه که در این باره مشخص است این می باشد که این گونه افراد به جای نگارش محتوا برای کاربران، به تولید محتوا برای گوگل می پردازند. البته لازم به ذکر است که متخصصان سئو و نویسندگان محتوای سایت ها به این نکته پی برده اند که گوگل در برابر کیبورد استافینگ واکنش بدی دارد؛ بنابراین سعی بر آن دارند که دست از این نوع بهینه سازی سئو بردارند. آن ها سعی می کنند که طبق قوانین و نظر گوگل عمل کنند تا دچار گوگل پنالتی نشوند.

سخن پایانی

این که کلمه کلیدی دیده شود یا نشود به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از این عوامل که مهمترین عامل نیز هست، تراکم کلمه کلیدی است. حتما تراکم کلمه کلیدی را رعایت کنید؛ زیرا ممکن است به دلیل رعایت نکردن آن، رتبه مطلوبی را در گوگل به دست نیاورید. حتی این امکان نیز وجود دارد که شما دچار گوگل پنالتی شوید.

5/5 - (2 امتیاز)
مقالات مرتبط
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *