راهکارهای کاهش نرخ پرش
دنیای دیجیتال بسیار گسترده است و سایت های مختلفی در زمینه های متعدد مشغول فعالیت هستند؛ اما نیاز است که در دیجیتال مارکتینگ به نکات خاصی توجه داشته باشید، یکی از این نکات نرخ پرش است. نرخ پرش به صورت مستقیم و غیر مستقیم تاثیر بسزایی در میزان فروش شما دارد. این امر چنان اهمیتی داشته که ما مقاله را به آن اختصاص داده ایم. در این مقاله راهکارهای کاهش نرخ پرش را بررسی می کنیم. معرفی نرخ پرش قبل از اینکه به بررسی راهکارهای کاهش نرخ پرش بپردازیم نیاز است که بدانیم نرخ پرش چیست؟ درک اینکه نرخ پرش …
دنیای دیجیتال بسیار گسترده است و سایت های مختلفی در زمینه های متعدد مشغول فعالیت هستند؛ اما نیاز است که در دیجیتال مارکتینگ به نکات خاصی توجه داشته باشید، یکی از این نکات نرخ پرش است. نرخ پرش به صورت مستقیم و غیر مستقیم تاثیر بسزایی در میزان فروش شما دارد. این امر چنان اهمیتی داشته که ما مقاله را به آن اختصاص داده ایم. در این مقاله راهکارهای کاهش نرخ پرش را بررسی می کنیم.
معرفی نرخ پرش
قبل از اینکه به بررسی راهکارهای کاهش نرخ پرش بپردازیم نیاز است که بدانیم نرخ پرش چیست؟ درک اینکه نرخ پرش چیست، بسیار راحت است. اگر شما یک سایت داشته باشد کاربران برای استفاده از خدمات شما به وب سایت مراجعه خواهند کرد. اما بعضی از کاربران بدون استفاده از هیچ خدماتی آن را ترک می کند، این افراد نرخ پرش را تعیین می کنند. این موضوع را به صورتی دیگر بیان می کنیم، نرخ پرش را به عنوان یک استاندارد ترافیکی می شناسند که درصد اشخاصی را نمایش می دهد که با دیدن یک صفحه از سایت آن را ترک می کنند.
چرا نرخ پرش اهمیت دارد؟
حتما برای شما این سوال پیش آمده که چرا نرخ پرش Bounce rate اهمیت دارد؟ جواب این سوال را باید از جهات مختلف بررسی کرد. البته اهمیت آن به حدی زیاد است که شما یقیناً با درک آن سعی می کنید نرخ پرش را کاهش دهید. برای درک اهمیت آن مهم ترین دلایل اهمیت نرخ پرش را مورد بررسی قرار می دهیم.
- جذب مشتری
وقتی یک کاربر بدون هیچ استفاده از وب سایت آن را ترک می کند حتما یک جای آن ایراد دارد. وقتی شما این ایراد را پیدا کنید، تلاش می کنید آن را از بین ببرد. با از بین بردن ایراد یقیناً مشتریان شما بیشتر خواهند شد؛ همچنین شما قادر خواهید بود مشتریان کنجکاو برای وب سایت جذب کنید. منظور از مشتریان کنجکاو کاربرانی است که وب سایت شما را به صورت مداوم پیگیری می کنند. این کاربران سعی دارند از وب سایت اطلاعات کسب کنند. اگر برای آن ها وب سایت جذاب و خاص باشد آن را با دیگر کاربران به اشتراک خواهند گذاشت. اینگونه شما می توانید تعداد زیادی مشتری پیگیر و فعال داشته باشد.
- ارتقاء بهینه سازی سایت
بهینه سازی سایت برای موتور جست و جو امری ضروری است. البته می توان گفت که بهینه سازی وب سایت در حوزه سئو قرار دارد. بعضی افراد فعال در فضای دیجیتال مارکتینگ اعتقاد دارند که نرخ پرش تاثیری در سئو ندارد. اما نباید از این امر غافل شد که یکی از اهداف مهم سئو افزایش فروش است. وقتی کاربر بدون استفاده از خدمات شما سایت را ترک می کند شما نمی توانید به فروش و درآمد برسید. پس نرخ پرش در سئو و بهینه سازی سایت تاثیر قابل توجهی دارد.
اگر شما بتوانید ایرادات را برطرف کنید یقیناً سئو بهتری خواهید داشت. که به دنبال آن شاهد افزایش روز افزون درآمد وب سایت خواهید بود.
- رشد برند
برای رشد کردن برند و تبدیل به یک برند معروف شدن همیشه نیاز است که اقدامات خاصی انجام دهید. البته در صورت مدیریت نا مناسب منجر خواهید شد که به نام برند خدشه وارد شود. مثلاً اگر محصولات شما قیمت بالایی داشته باشند کاربران به محض ورود به سایت و مشاهده قیمت ها از آن خارج می شوند. اگر شما این مورد را بررسی نکنید و سعی نکنید که قیمت ها را مناسب تر در نظر بگیرید قطعاً برند شما رشد نخواهد کرد. بر همین اساس توصیه می شود که همیشه به بررسی نرخ پرش بپردازید تا بتوانید نواقص موجود در وب سایت را برطرف کنید.
- رضایت مشتری
در فضای مجازی همه چیز بر محور کاربران می چرخد. ما شاهد هستیم که بسیاری از کسب و کارهای بزرگ با اینکه شناخته شده و معروف هستند هنوز هم تلاش می کنند تا بتوانند رضایت مخاطبان را جلب کنند. اگر وب سایت شما نرخ پرش بالایی داشته باشد یعنی کاربران از آن راضی نیستند و از خدمات آن بهره نمی گیرند. اگر شما ایرادات آن را برطرف کنید قطعاً نقش قابل توجهی در کسب رضایت مشتریان خواهید داشت. پس به طور کلی یکی از دلایل مهم بودن کاهش نرخ پرش به دست آوردن رضایت مشتریان است.
- افزایش فروش
همه ما می دانیم که در کسب و کارهای اینترنتی داشتن یک وب سایت قوی اهمیت فراوانی دارد. یقیناً بخش قابل توجهی از درآمد شما مربوط به وب سایت است اگر در طراحی و مدیریت آن دقت نداشته باشید نمی تواند به فروش رسید. نرخ پرش نیز اگر بالا باشد میزان فروش شما کم خواهد بود. پس هنگامی که سعی می کنید نواقص را برطرف کنید شاهد افزایش فروش خواهید بود. این امر تا به امروز توسط بسیاری از کسب و کارها آزمایش شده و نتایج قابل توجهی داشته است. پس شما نیز اگر میخواهید فروش بالایی داشته باشید نیاز است که راهکارهای کاهش نرخ پرش را بررسی کنید.
راهکارهای کاهش نرخ پرش
بعضی راهکارها وجود دارد که شما با استفاده از آن ها میتوانید میزان پرش وب سایت خود را به میزان چشمگیری کاهش دهید. برخی راهکارها ساده هستند و برای اجرای آن ها نیاز به تخصص است. اما بعضی دیگر باید دانش کافی را برای اجرای آنها داشته باشید. در هر صورت اگر اطلاعاتی در این زمینه ندارید بهتر است از افراد مطلع کمک بگیرید. اکنون مهمترین این راهکارها را ذکر و بررسی می کنیم.
- افزایش سرعت سایت
اولین راهکاری که حتما باید آن را مد نظر داشته باشید افزایش سرعت وب سایت است. تحقیقات نشان داده که بسیاری از کاربران به دلیل سرعت پایین وب سایت آن را ترک می کنند. حتی اگر خود شما به سایتی مراجعه کنید و با سرعت پایین آن مواجه شوید از خدماتش بهره نخواهید گرفت. روش های مختلفی برای افزایش و بهبود سرعت وب سایت وجود دارد که شما می توانید از آنها برای افزایش سرعت سایت استفاده کنید. با توجه به اینکه کاربران در کسب و کارهای مجازی نقش قابل توجهی را ایفا می کنند بهتر است ازانجام هیچ خدماتی برای کسب رضایت آنها دریغ نکنید.
- صفحه فرود قوی
در طراحی یک وب سایت نیاز است که صفحات آن را دقیق و جذاب طراحی کنید. اما باید بدانید که صفحه فرود نقش قابل توجهی را در جذب مخاطب ایفا می کند. این صفحه باید ویژگی های خاصی داشته باشد. به عنوان مثال اگر کاربر قصد داشته باشد که به قسمت دیگر وب سایت مراجعه کند این صفحه باید راهنمایی دقیقی برای او باشد. متأسفانه بعضی از وب سایت ها صفحه فرود مناسبی ندارد و کاربران پس از مراجعه نمی توانند به قسمت مورد نظر دسترسی پیدا کنند.
اگر نمی دانید صفحه فرود چیست باید بگوییم که اولین صفحه ای که کاربر به آن وارد می شود یا به اصطلاح فرود می آید را صفحه فرود وبسایت می گویند. این صفحه باید دارای اطلاعاتی مانند تماس با ما، فهرست بخش های مختلف سایت و غیره باشد. اگر شما طراحی سایت را به افراد ماهر بسپارید آنها به خوبی می دانند که چگونه یک صفحه فرود جذاب و قوی برای شما طراحی کنند.
- لینک داخلی و خارجی
استفاده از لینک های مختلف امری رایج است البته نباید از تاثیر و مزایای آن ها غافل شد. بر کسی پوشیده نیست که یک قابلیت در عین حال که می تواند مزایای فراوانی داشته باشد در صورت عدم استفاده صحیح قادر خواهد بود ضررهای زیادی نیز به شما تحمیل کند. به عنوان مثال اگر شما لینک را در محتوای خود به کار می برید باید نکاتی را مد نظر داشته باشید.
اولین نکته این است که این لینک ها زیاد نباشد، اگر شما از لینک ها زیاد استفاده کنید کاربران تصور می کنند که شما فقط قصد تبلیغ را دارید و محتوای شما کارآمد نیست. بر همین اساس از لینک ها به صورت درست استفاده کنید؛ همچنین اگر شما لینک های بی ربط در محتوا قرار دهید کاربران از محتوا لذت نمی برند و سایت را ترک می کنند. پس تا حد امکان تلاش کنید که از لینک های داخلی و خارجی مرتبط با محتوای خود بهره ببرید.
- از تبلیغات به اندازه استفاده کنید
در بسیاری از سایت های گوگل از تبلیغات به اندازه و درست استفاده نمی شود. حتما شما نیز به یک سایت مراجعه کرده اید سپس تبلیغات بزرگ و زیاد روی صفحه وب سایت ظاهر شده اند. بعضی از این تبلیغات هر چقدر تلاش میکنید از صفحه کنار نمی روند و شما نمی توانید محتوای وب سایت را ببینید. قطعاً در این صورت وب سایت را ترک خواهید کرد. یکی از دلایل بارز بالا بودن نرخ پرش بسیاری از سایت های ایرانی گوگل همین امر است.
بر همین اساس تا حد امکان تعداد تبلیغات را کم کنید. درست است که این تبلیغات برای شما سودآوری دارد اما اگر از آنها استفاده نادرست و ناصحیح شود فقط منجر به از بین رفتن درآمد سایت خواهد شد.
- چک کردن مداوم نرخ پرش
برای کاهش نرخ پرش وب سایت نیاز است که حتماً به صورت مداوم نرخ پرش را بررسی کنید. البته این بررسی باید به صورت دقیق انجام شود. یعنی شما باید تعداد پرش صفحات مختلف را مورد بررسی قرار دهید. اگر یک صفحه نتوانسته کاربران را راضی کند نیاز است که آن را تغییر دهید یا سعی کنید آن را بهبود ببخشید. اما اگر کل صفحات سایت شما دارای پرش است باید محتوای سایت را مورد تغییر قرار دهید. ابزارهای مختلفی برای کنترل نرخ پرش وجود دارد که شما می توانید از آنها بهره ببرید. کار کردن با بعضی از آنها بسیار ساده بوده و نیاز به آموزش و مهارت ندارد.
- بهبود صفحه محصولات
اگر شما یک سایت فروشگاهی دارید و نرخ پرش وب سایت مربوط به صفحات فروش است باید تغییراتی در آنها اعمال کنید. به عنوان مثال در مواردی مشاهده شده که اطلاعات کم از محصول منجر شده که کاربران تمایلی به خرید نشان نداده و وب سایت را ترک کنند. بر همین اساس برای محصولات خود محتوا قرار دهید. البته هر محتوایی نمی تواند مخاطب را جذب کند باید شما اصول تولید محتوا را بدانید. عامل دیگری که در این در نرخ پرش صفحه محصولات تاثیر گذار بوده، قیمت آن ها است.
اگر قیمت بالا باشد کاربر از خرید منصرف خواهد شد. پس سعی کنید قیمت به صرفه و مناسبی برای محصولات قرار دهید. البته قیمت باید به گونه ای باشد که شما ضرر کنید. عامل دیگر بار گذاری محصولات است، اگر محصولات به صورت خوب بار گذاری نشده باشند کاربران از آنها استقبال نمی کنند. همچنین نیاز است که حتماً تصاویر با کیفیتی از محصولات قرار دهید بهتر است که چند تصویر از جهات مختلف محصول درون وب سایت بگذارید.
- سایت را ریسپانسیو طراحی کنید
ریسپانسیو بودن وب سایت یکی از عوامل مهم در نرخ پرش محسوب می شود. البته به این امر زیاد توجه نمی کنند. واکنش گرا بودن یعنی کاربر با سیستم های مختلف به سایت مراجعه می کند وب سایت در صفحه نمایش آن به خوبی به نمایش در بیاید. اگر سایت ریسپانسیو نباشد او نمی تواند از خدمات سایت استفاده کند و وب سایت را ترک خواهد کرد. این رسپانسیو بودن برای گوگل نیز حائز اهمیت است. گوگل از سایت هایی که ریسپانسیو خوبی ندارند را حمایت نمی کند.
دلیل این امر کاملاً مشخص است هنگامی که کاربران از خدمات راضی نباشد یعنی از خدمات گوگل راضی نیست. گوگل نیز برای کاربران ارزش زیادی قائل است بر همین اساس وب سایت شما را در صفحه اول خود قرار نمی دهد.
سخن پایانی
وب سایت شما کسب و کار و آینده شما است، بهتر است از هیچ تلاشی برای بهبود خدمات آن دریغ نکنید. با کاهش نرخ پرش می توانید به مزایای بسیاری دسترسی پیدا کنید. مجموعه های مختلفی در این زمینه فعالیت دارند اما نیاز است که حتماً یک مجموعه شناخته شده و معتبر انتخاب کنید. مجموعه activated یکی از مجموعه های فعال در این زمینه است. این مجموعه در کنار تولید محتوا سئو سایت طراحی سایت، خدمات کاهش نرخ پرش را نیز انجام می دهد. در صورت تمایل می توانید از آن ها کمک بگیرید.
واقعا راهکارهای خوبی بود ممنونم ازتون
واقعا راهکارهای خوبی بود ممنونم ازتون