استراتژی STP

استراتژی STP چیست؟

دسته‌بندی‌ها دیجیتال مارکتینگ
زمان مورد نیاز برای مطالعه 8 دقیقه

استراتژی STP که به آن بازیابی STP هم می توان گفت، از جمله شگردهای دنیای بازاریابی دیجیتال است. تا این زمان، شغل های دیجیتالی زیادی از این شگرد استفاده و توانسته اند به رقابت با رقبای خود بپردازند. STP در حقیقت مخفف 3 قسمت بخش بندی، هدف گذاری و تعیین جایگاه است. شاید این مفاهیم کمی برای شما مبهم و گنگ به نظر برسد. ما تیم ماهر سامانه فعال شده در این جا هستیم، تا اطلاعات کامل و شفافی در این مورد را ارائه دهیم. ماهیت بازاریابی استراتژی STP Segmentation یعنی بخش بندی، Targeting یعنی هدف گذاری و Positioning یعنی …

استراتژی STP که به آن بازیابی STP هم می توان گفت، از جمله شگردهای دنیای بازاریابی دیجیتال است. تا این زمان، شغل های دیجیتالی زیادی از این شگرد استفاده و توانسته اند به رقابت با رقبای خود بپردازند. STP در حقیقت مخفف 3 قسمت بخش بندی، هدف گذاری و تعیین جایگاه است. شاید این مفاهیم کمی برای شما مبهم و گنگ به نظر برسد. ما تیم ماهر سامانه فعال شده در این جا هستیم، تا اطلاعات کامل و شفافی در این مورد را ارائه دهیم.

ماهیت بازاریابی استراتژی STP

Segmentation یعنی بخش بندی، Targeting یعنی هدف گذاری و Positioning یعنی تعیین جایگاه که مخفف این 3 عبارت STP به دست می آید، به همین سادگی!

بازاریابیSTP این چنین بیان می کند که مخاطبانی که مدنظر دارید را باید تقسیم بندی کنید تا بتوانید نیازهای آن ها را در اولویت بندی خود قرار دهید. هر مخاطبی در هر حوزه ای قطعاً نیازی دارد که به گوگل مراجعه می کند و شما باید مخاطب و نیاز وی را بشناسید.

استراتژیSTP به این شکل است که یک بازار وسیع و گسترده را به بخش های کوچک تر تقسیم بندی می کند. طبیعتاً این چنین، مشتریان می توانند نیاز های خود را سریع تر در این بخش های تقسیم بندی شده بازار دیجیتال بیابند.

  • بخش بندی (Segmentation)
    بخش بندی بازار در استراتژیSTP به این شکل است که متغیرهایی را باید مدنظر قرار دهید. این متغیرها بسیار متنوع هستند تا شما بتوانید نقاط کلیدی و منحصر به فرد بازاریابی خود را برجسته کنید. متغیرها می توانند جمعیتی، جغرافیایی، روانشناسی، ارزشی، رفتاری یا مراحل زندگی باشند. به عنوان مثال متغیر های ارزشی را باور های یک فرهنگ، مذهب، سیاست و موارد این چنینی تشکیل می دهد. در بخش بندی بازار دیجیتال شما باید این قدرت را داشته باشید تا بتوانید از بازخوردهای کاربران مورد نظر خود برای ایجاد نقاط قوت بازاریابی خود استفاده کنید.
    بخش بندی به شما کمک می کند تا نیاز مشتریان را یافته و سپس با تولید محصولی که مورد نیاز است، انگیزه خرید آن ها را افزایش دهید. حال که مشتری انگیزه خود را برای خرید افزایش می دهد، شماهم باید به کیفیت تولید خود توجه بیشتری داشته باشید تا مشتریان در طولانی مدت از انتخاب شما ابراز پشیمانی نکنند. البته در این میان، قیمت مناسبی را اعمال کنید؛ چرا که شما قشر هدف را می شناسید و باید قیمت را با توجه به توان مالی مشتری برآورد کنید که در غیر این صورت حتی اگر محصول باکیفیتی را هم عرضه کنید، تنها گروهی خاص به خرید محصولات شما تمایل نشان میدهند.
  • هدف گذاری(Targeting)
    بعد از این که بخش های مختلفی را تقسیم بندی کرده اید، نوبت به هدف گذاری است. بدین معنا که در بین بخش های تقسیم بندی شده، شما باید فرصت های طلایی را بیابید. اگر اندازه بخش ها را ارزیابی کنید، حقیقتاً متوجه خواهید شد که برخی از بخش ها حتی ارزش این را ندارند که روی آن ها وقت بگذارید تا فرصتی پیدا کنید.
    سپس که فرصت را در بخش مورد نظر خود پیدا کرده اید، باید از لحاظ مالی آن فرصت را بررسی کنید. اگر بودجه را بررسی نکنید، این احتمال وجود دارد که نتیجه کار نتواند سود خوبی را برآورد کند و در این شرایط است که شما ضرر می کنید.
    بازخوردهایی که در بخش بندی از مخاطبان خود به دست آورده اید را می توانید بررسی کنید و با ایجاد فرصت به هدف گذاری بپردازید و از این فرصت استثنایی استفاده کنید. باید این موضوع را هم ارزیابی کنید که مجموعه شما قادر است که بخش مورد نظر را به درستی مدیریت کند و یا ضعف هایی دارد.
  • تعیین جایگاه (Positioning)
    استراتژیSTP در مرحله تعیین جایگاه به شما کمک می کند تا با بازخوردهایی که از مخاطبان خود به دست آورده اید، نیاز اصلی بازار را شناخته و آن را برآورده کنید. زمانی که مشتریان شما مشخص باشند، قطعاً جایگاه محصول مورد نظر خود را پیدا خواهید کرد. دنیای دیجیتال دنیای شلوغ و پرهیاهویی است و به همین دلیل، باید مشتریان خود را شناخته تا بتوانید جایگاه محصول خود را مشخص کنید.
    عمدتاً افراد باهوش از این بخش این استراتژی استفاده می کنند و ویژگی های رقابتی محصول خود را بولد و برجسته می کنند. این نکته را به خاطر بسپارید که این دیدگاه مخاطب شما است که می تواند جایگاه شما را مشخص کند. بهتر است در این موارد بررسی های لازم را انجام دهید تا جایگاه خود را هر چه سریع تر پیدا کنید.
    محصول شما می تواند چه پیشنهاد منحصر به فردی داشته باشد؟ آیا محصول شما هویت خاصی دارد؟ محصول شما چه ارزش ها و باورهایی را درون خود گنجانده است؟ چه میزان نیرونی انسانی و مالی در اختیار دارید؟ برای مشتریان خود تا چه اندازه ارزش قائل هستید؟

مزایای استراتژی STP

هر نوع روش بازاریابی قطعاً مزایایی دارد که توانسته صاحبان کسب و کارهای گوناگون را به خود جذب کند، خصوصاً در دنیای وب، اهمیت این موضوع به مراتب بسیار بیشتر است. استراتژیSTP یکی از استراتژی هایی است که به سبب مزایای ترغیب کننده خود، امروزه این چنین مورد استقبال قرار گرفته است. این مزایا عبارتند از:

  • پیام خاص برند
    برند شما زمانی که جایگاه خود را پیدا کند، قطعاً پیام های هوشمندانه تری را ارائه می دهد. همیشه با شناخت نیاز واقعی مشتری، یک برند این قدرت را دارد که یک پیام منحصر به فرد خود را عنوان کند. حقیقت استراتژیSTP هم همین است که برند شما بتواند آگاهانه و البته همدلانه پیام خود را نسبت به رقبا به گوش مشتریان برساند.
  • بازگشت سرمایه و سود آن
    زمانی محصولی به خوبی شناخته می شود که مشتری به آن نیاز داشته باشد و به دنبال نیاز خود انواع برندها را بررسی کند. در بخش بندی بازاریابی به این شکل هم ما به این نکته اشاره کرده ایم که شما باید بخش هایی را انتخاب کنید که ارزش سرمایه گذاری را داشته باشند. این چنین محصول خود را به کسانی عرضه می کنید که به آن نیاز دارند و این نیاز داشتن اگر با یک پیام منحصر به فرد همراه باشد، قطعاً بازگشت سرمایه و بسیار بیشتر از آن را به همراه خواهد داشت.
  • کیفیت محصول
    زمانی که شما نیاز بازار هدف را به درستی درک کنید، می توانید محصول خود را برای گروهی خاص تولید و عرضه کنید. در این میان، هر چقدر با کیفیت تر محصول خود را تولید کنید، مشتریان بیشتری را می توانید جذب کنید. حقیقتاً کیفیت همیشه ترغیب کننده است. برندی خوش نام می ماند که بتواند کیفیت خوبی را ارائه دهد. بسیاری از برندها با قیمت ارزان وارد بازار می شوند ولی با کیفیت پاییی محصول خود را به فروش می رسانند و این کار باعث می شود که به یکباره سقوط کنند؛ چراکه امروزه مردم به این آگاهی رسیده اند که تنها کیفیت و قیمت مناسب می توانند ارزش خرید یک محصول را حفظ کنند.
  • برنامه ریزی قبل از تولید
    برنامه ریزی برای تولید قطعاً یکی دیگر از مزایایی است که می توان برای استفاده از استراتژی STP در نظر گرفت. با توجه به وجود قسمتی مهم مانند بخش بندی شما می توانید گروه های متفاوت مشتریان خود را بررسی کنید و این بررسی حتماً به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید با برنامه ریزی اصولی نیاز هر بخش که به بازگشت سرمایه و سود بیشتر کمک می کند را ارزیابی کنید.

نحوه ایجاد استراتژی بازاریابی STP

استراتژی STP را به راحتی می توانید ایجاد کنید. تنها باید با مشاورین این حوزه در ارتباط باشید ولی به صورت کلی در ابتدا باید بازار را تعریف کنید، سپس مخاطبین را بخش بندی کنید. نوبت به نمایه سازی می رسد که نمایه های شما باید نیاز مشتری را به خوبی توصیف کند.

باید به بررسی هر بخش بپردازید و سپس با توجه به توانمندی خود در هر بخش، آن را انتخاب و نیاز مشتری را ارزیابی کنید و این نکته را به خاطر بسپارید که آیا بخش مورد نظر ارزش دارد که شما به سرمایه گذاری روی آن اقدام کنید.

موقعیت یابی را از یاد نبرید که باید موقعیت خود را به گونه ای در بازار در نظر بگیرید که سهم بیشتری را نسبت به رقبا از آن خود کنید. حال نوبت پیاده سازی استراتژی مورد نظر است که باید بسیار آرام و قدم به قدم این استراتژی را با مشاوره افراد ماهر در این زمینه پیاده کنید. متأسفانه برخی از افراد به مشورت گرفتن اعتقادی ندارند!

به همین دلیل، بعد از مدتی از انتخاب خود شدیداً ابراز ناراحتی می کنند. قطعاً این روش بازاریابی می تواند به نفع شما باشد، اگر هوشمندانه و آگاهانه اقدام کنید. به هر حال همیشه هر فردی در تمام زمینه ها استاد نیست و باید به افراد استاد، ماهر و با تجربه در این زمینه مراجعه کرد.

سخن پایانی
به بررسی این موضوع که استراتژیSTP پرداخته ایم. نحوه ایجاد، مزایا و بخش های این روش بازاریابی را مورد ارزیابی قرار داده ایم. امروزه با پیشرفت تکنولوژی دیگر کمتر کسی به صورت فیزیکی و در بازار سنتی فعال است و اکثراً در صفحات نت به خرید و فروش مشغول هستند که در این میان، شگردهای بازاریابی مانند STP را می توان یکی از بهترین ها معرفی کرد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با مشاورین ما در سامانه فعال شده در ارتباط باشید.

5/5 - (3 امتیاز)
مقالات مرتبط
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید