واژه نامه بازاریابی دیجیتال

واژه نامه بازاریابی دیجیتال

دسته‌بندی‌ها دیجیتال مارکتینگ
نویسنده زهرا امیدی
زمان مورد نیاز برای مطالعه 8 دقیقه

هر حرفه ای زبان و واژه های مختص به خود را دارد. حتما برای شما هم پیش آمده که وقتی وارد یک حرفه جدید می شوید با اصطلاحات نا آشنایی روبرو خواهید شد. قطعاً یادگیری این اصطلاح ها  زمان بر است. بر همین اساس ابتدا باید معنی واژه ها را بدانید تا در آن عرصه پیشرفت کنید. بازاریابی دیجیتال نیز از این قاعده مستثنی نیست. در بازاریابی دیجیتال واژه های نا شناخته ای وجود دارد. که برای پیشرفت و یادگیری اصول آن باید معنی این واژه ها را بدانید. با سامانه فعال شده همراه باشید تا واژه نامه بازاریابی دیجیتال …

هر حرفه ای زبان و واژه های مختص به خود را دارد. حتما برای شما هم پیش آمده که وقتی وارد یک حرفه جدید می شوید با اصطلاحات نا آشنایی روبرو خواهید شد. قطعاً یادگیری این اصطلاح ها  زمان بر است. بر همین اساس ابتدا باید معنی واژه ها را بدانید تا در آن عرصه پیشرفت کنید. بازاریابی دیجیتال نیز از این قاعده مستثنی نیست. در بازاریابی دیجیتال واژه های نا شناخته ای وجود دارد. که برای پیشرفت و یادگیری اصول آن باید معنی این واژه ها را بدانید. با سامانه فعال شده همراه باشید تا واژه نامه بازاریابی دیجیتال را معرفی کنیم.

اهمیت واژه نامه بازاریابی دیجیتال

اگر از زمان ورود شما به دنیای دیجیتال یا همان بازاریابی دیجیتال مدت زیادی گذشته باشد با بسیاری از مخفف ها، واژه های انگلیسی و کلمات ناشناخته در مقالات و… روبرو شده اید. ندانستن و آشنا نبودن با این واژه ها و جملات بازاریابی دیجیتال چالش هایی را در انجام پروژه یا حتی مطالعه عادی یک متن بازاریابی دیجیتال ایجاد می کند. البته اگر مدت زمان زیادی باشد که در این حرفه نیز مشغول به فعالیت هستید، باز هم ممکن است با اصطلاحات و واژه های بازاریابی دیجیتال آشنایی کامل نداشته باشید.

در این زمان است که اهمیت واژه نامه بازاریابی دیجیتال خود را نشان می دهد. این واژه نامه معرفی جملات و اصطلاحات بازاریابی دیجیتال را به تازه واردان و متخصصین این حوزه بسیار راحت تر می کند. بسیاری از این عبارات در حوزه های مختلف معنی دیگری دارند. پس برای اینکه از معنی آن ها در بازاریابی دیجیتال آگاهی داشته باشیم، باید واژه نامه بازاریابی دیجیتال را مطالعه کنید.

واژه نامه بازاریابی دیجیتال

واژه نامه بازاریابی دیجیتال شامل چه حوزه هایی است؟

در واژه نامه بازاریابی دیجیتال اصطلاحات مربوط به حوزه های بسیاری وجود دارد. به طور مختصر به چند حوزه که این واژه ها در آن ها وجود دارند می پردازیم.

  • وب

شبکه جهانی وب مجموعه ای از وب سایت ها و صفحات وب سایت ها است. وب سایت ها دارای محتواهای بسیاری از جمله محتوای متنی، تصویری، صوتی و….هستند. همه کاربران در هر نقطه از جهان که باشد می تواند به محتوای این وب سایت از طریق اینترنت دسترسی پیدا کنند. قطعاً در این وب سایت ها  واژه هایی مربوط به بازاریابی دیجیتال وجود دارند که افراد فعال در این حوزه باید معنی آن ها را بدانند.

  • سئو و بهینه سازی 

سئو یا همان بهینه سازی برای موتور های جستجو به منظور بهبود عملکرد سایت بر اساس استانداردهای موتور های جستجو و جذب بازدیدکنندگان فراوان صورت می گیرد. عوامل بسیاری در سئو یک سایت تاثیر گذار هستند. در زمینه سئو و بهینه سازی محتوا واژه های جدید و ناشناخته وجود دارند که افراد برای پیشرفت در این زمینه باید حتما از معنی این اصطلاحات و کاربرد آن ها آگاهی داشته باشند.

  • فروش 

قطعاً فروش در فضای دیجیتال و مجازی با فروش در دنیای واقعی و سیستم های قدیمی فروش متفاوت است. امروزه بسیاری از سایت ها و خدمات برای فروش بیشتر و جذب بازدید کنندگان تلاش بسیاری می کنند. اما معمولا افرادی که در این زمینه موفق هستند که با واژه ها و اصطلاحات بازاریابی دیجیتال آشنایی کافی داشته باشند. آشنایی با این واژه ها می تواند در فروش و افزایش درآمد شما تاثیر گذار باشد.‌

  • برند سازی 

برند یک نشان یا مؤلفه متمایز کننده است که در شناسایی یک شرکت یا محصول از سایر موارد مشابه به مخاطب کمک می کند. در واقع امروزه تنها محصول یا خدمات مهم نیستند، بلکه برند است که معرفی کننده و اعتبار بخش آن محصول یا خدمات است. اما برند سازی هم پروسه زمان بر و دشواری است.در برند سازی اصطلاحات جدیدی وجود دارد که افراد برای ساختن یک برند قوی و معتبر باید حتما آن ها را بدانند.

 

برخی از واژه های بازاریابی دیجیتال

  • Abandonment Rate

معنی این واژه به فارسی نرخ ترک سبد خرید است. این واژه به درصد کاربرانی اشاره دارد که در یک وب سایت فروشگاهی یا هر نوع کسب و کار خرید محوری در ابتدا کالاهایی به سبد خرید اضافه کرده اما بدون این که خریدی انجام دهند سبد را ترک می کنند. در واقع خرید را به انتها نمی رسانند.

  • Acquisition

این واژه در بازاریابی دیجیتال اکتساب معنا می شود. یعنی شما متوجه خواهید شد کاربری که به سایت شما ورود کرده از چه مسیری به سایت مراجعه می کند. منابع متفاوتی برای ورود یک کاربر وجود دارد که شامل تبلیغات کلیکی، جستجوی ارگانیک، شبکه های اجتماعی دایرکت و… است.

  • Ad Extensions

گزینه های اضافه که قادر هستید به تبلیغات کلیکی در گوگل ادوردز اضافه کنید. این گزینه های اضافی شامل شماره تماس، آدرس، قیمت و…هستند. این موارد می توانند تبلیغ را در فضای بیشتری از صفحه نمایش دهند. البته ممکن است گوگل آن ها را نمایش ندهد.

  • Average time on site

در واقع می توان گفت یکی از بهترین معیارهای اندازه گیری عملکرد  وب سایت ها و وبلاگ ها متوسط زمان حضور مخاطب در آن ها است. اگر این معیار پایین باشد یعنی محتوای سایت خسته کننده است یا ممکن است در بارگذاری سایت ایرادی وجود داشته باشد.

معادل این واژه در فارسی نرخ پرش است. در واقع این واژه به افرادی اشاره دارد که بدون هیچ تعاملی از وبسایت خارج می شوند. اگر به صورت عامیانه بخواهیم بیان کنیم معمولا  کاربرانی که از سایت پریده اند، نرخ پرش را به وجود می آورند.

  • Brand

معادل فارسی این واژه “برند” است. در واقع هر کسب ‌و کاری که توانسته در بازار مشخص نام معتبری پیدا کند با برند شناخته شده معرفی می شود. به بیان ساده تر برند آن چیزی است که از شما و کسب و کارتان در ذهن مخاطب و کاربران به جا می ماند.

واژه نامه بازاریابی دیجیتال

  • Broken Link

معادل فارسی این کلمه “لینک خراب” است. لینک خراب به لینک هایی گفته می شود که زمانی به یک صفحه اینترنت اختصاص داده می شد. اما به دلایل حذف شدن آن صفحه اکنون به یک صفحه نا معلوم یا غیر فعال تبدیل شده است. معمولاً توصیه می شود برای بهینه سازی بهتر و یا گمراه نشدن کاربر این لینک ها را تا جای ممکن پیدا حذف کنید.

  • Cache

یک حافظه موقت در مرورگر است. فایل هایی که برای دانلود یک وب سایت نیاز باشد در آن ذخیره خواهد شد.

  • Captcha

در واقع کپچا ابزاری است که معمولاً برای جلوگیری از اسپم استفاده می شود. حتما شما نیز هنگام مراجعه به وب سایت های مختلف با تست هایی مواجه شده اید. این تست ها معمولاً عدد، تصویر و…همه این موارد کپچا هستند.  پاسخ دادن به این موارد برای ربات مشکل است؛ بنابراین از ورود اسپم جلوگیری می کند.

  • Content Farm

مزرعه محتوا در سئوی کلاه سیاه به روشی گفته می گویند که هر شخصی با پر کردن صفحه از محتوای بی ارزش و لینک های زیاد سعی در بالا بردن جایگاه خود در نتایج مرورگر دارد. گوگل به راحتی این سایت ها را پیدا می کند و برای استفاده از این روش آن ها را جریمه خواهد کرد.

  • Citation

معادل فارسی این کلمه ارجاع دادن است. یعنی منبعی که در محتوا از آن استفاده کردید را به کاربران معرفی می کنید. این کار از طریق لینک دادن امکان پذیر است.

  • Click Fraud

این اصطلاح نوعی کلاهبرداری اینترنتی بر اساس کلیک است. معمولاً این عمل در کمپین های کلیکی بیشتر رخ می دهد.

  • Disavow

این کلمه به ابزاری گفته می شود که در جهت حذف اسپم ها و لینک های مخرب کاربرد دارد. به علاوه قادر است بک لینک های ساختگی را شناسایی کند به طوری که نتواند در رتبه سایت اثرگذاری داشته باشد.

  • Display Ads

نوعی از تبلیغات آنلاین بر پایه تصویر است. معمولا در شبکه های نمایشی کاربرد دارد. این تبلیغات تصویری شامل فرمت های مختلف مانند بنر، عکس و…هستند.

  • DoFollow Link

معادل فارسی این کلمه “لینک دو فالو” است. به لینک هایی دو فالو گفته می شود که از سایت مبدا به سایت مقصد اعتبار داده شوند. از نظر گوگل لینک های دو فالو در افزایش رتبه سایت مقصد بسیار تاثیر گذار هستند.

  • Dashboard

معادل فارسی این کلمه “میز کار” یا “داشبورد” است. به بیان ساده میزکار به صفحه اصلی ابزارهای آنلاین اشاره دارد. این داشبورد اغلب اطلاعات و تحلیل های کلی سیستم را در اختیار اشخاص قرار می دهد.

  • Frequency

این کلمه در فارسی “فرکانس” معنی می شود. معمولا به تعداد دفعات انجام یک کار در مدت زمان معلوم فرکانس گفته می شود. فرکانس در تبلیغات دیجیتال تعداد نمایش یک تبلیغ به کاربر در یک بازه زمانی است.

  • External Link

معادل فارسی این کلمه “لینک خارجی” است.‌ در واقع به لینک هایی لینک خارجی گفته می شود که کاربر را به یک سایت دیگر منتقل کنند. به عبارت دیگر کاربران با کلیک بر روی این لینک ها به سایت دیگر منتقل خواهند شد.

  • Embed

در فارسی این واژه “جاسازی” معنا می شود. جاسازی در بازاریابی دیجیتال به محتوایی اشاره دارد که از سایت دیگری برداشته و در صفحات خود قرار دهید.

کمتر کسی را می توان یافت که در فضای دیجیتال با این واژه آشنایی نداشته باشد. یکی از محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوا وردپرس است. این سیستم به صورت کد باز کار می کند. تا به امروز بسیاری از وب سایت های جهان روی این پلتفرم ساخته شده اند.‌

سخن پایانی 

برای هر شخصی که قصد فعالیت در فضای دیجیتال را دارد دانستن واژه نامه بازاریابی دیجیتال امری ضروری و لازم است. این واژه نامه قادر است شما را از رقبا متمایز کند. مجموعه های زیادی در زمینه بازاریابی دیجیتال مشغول به فعالیت هستند. از جمله مجموعه های فعال در زمینه سئو محتوا، نصب و اجرای قالب، افزونه و.. می توان به سامانه فعال شده اشاره کرد. این وب سایت می تواند در فضای دیجیتال خدمات ارزنده ای را به شما ارائه دهد. اگر علاقمند به پیشرفت در فضای دیجیتال هستید می توانید از این مجموعه کمک بگیرید.

4.5/5 - (13 امتیاز)
مقالات مرتبط
دیدگاه کاربران
  • ساحل 2 سال پیش

    واقعا محتوای خیلی خوبی بود بی نهایت ممنونم ازتون

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید