سبد خرید
0

سبد خرید شما خالی است

ورود و عضویت

×

اینفوگرافی چیست؟

زهرا امیدی
12 شهریور 1401
اینفوگرافی چیست
4.8/5 - (6 امتیاز)

اینفوگرافی یکی از مهمترین روش ها برای استفاده در داده‌ های متنی است که طرفداران بسیاری دارد. این روش با ترکیب اطلاعات و عناصر گرافیکی باعث انتقال بهتر محتوا به کاربران می‌شود و برای تولید محتواهای گرافیکی بسیار کاربردی است. استفاده از این روش نقش اساسی در رابطه‌ با بازاریابی و تبلیغات برند شما دارد، به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است و به شما کمک می‌کند تا بتوانید در کسب‌ و کار خود پیشرفت کنید. اگر می خواهید اطلاعاتی درباره اینکه اینفوگرافی Infographic چیست، کسب کنید تا پایان با ما همراه باشید.

تعریف اینفوگرافی

اینفوگرافی، تصویری است که اطلاعات خاصی را در درون خود قرار داده است. اطلاعات تصویری در واقع روشی برای بیان اطلاعات، داده‌ها یا مفاهیم پیچیده‌ مربوط به یک دانش خاص است که با استفاده از روش دیداری یا تصویری صورت می گیرد و از سرعت و وضوح بالایی نسبت به سایر روش‌ها برخوردار است.در اصل این روش یک شکل از ارتباطات بصری است که برای افزایش درک بهتر کاربران تولید می‌شود. امروزه اینفوگرافیک به عنوان توصیف کننده نوع خاصی از ارتباطات بصری است که شامل گرافیک‌هایی است که داده‌ها را به مخاطب نشان می‌دهد.

کاربرد اینفوگرافی

استفاده از اینفوگرافی کاربردهای بسیاری دارد و باعث درک بهتر اطلاعات پیچیده می شود. این امکان برای شما وجود دارد که با استفاده از این روش در زمان کوتاه با مرور سریع موضوعی خاص یک فرآیند پیچیده را توضیح دهید، داده‌ های یک نظرسنجی را نشان دهید، یک گزارش طولانی را خلاصه کنید و چندین گزینه را با یکدیگر مقایسه کنید. همچنین با استفاده از این روش شما می توانید موضوعاتی که بیان و توضیح آن ها دشوار است را با استفاده از اطلاعات تصویری، به صورت ساده بیان کنید طوری که کاربران درک بهتری داشته باشند. در نتیجه استفاده از این روش در هر صنعتی می‌ تواند کاربردی و بسیار مفید باشد.

مزایای اینفوگرافی

اینفوگرافی مزیت ‌هایی بسیاری دارد که باعث استقبال زیاد از این روش برای درک بهتر مفاهیم شده است. یکی از مزیت های مهم استفاده از این روش قابلیت انتشار ساده و جذب تعداد زیادی بازدید، کامنت‌ و لینک‌ است.

مزیت دیگر این است که انتقال داده ها با استفاده از تصویر شصت ‌هزار برابر بیشتر از داده ‌هایی است که به صورت متنی است. در نتیجه سرعت یادگیری و ذخیره‌ اطلاعات با استفاده از این روش بهتر است و همین عامل باعث شده است که به‌جای استفاده از روش نوشتاری بیشتر از اطلاعات تصویری استفاده شود؛ همچنین استفاده از شیوه ‌های دیداری برای درک بهتر مخاطب، 43 درصد موثرتر از شیوه نوشتاری است؛ بنابراین طراحی خوب با موضوعات پرمخاطب باعث محبوبیت استفاده از این روش شده است.

اینفوگرافیک‌ ها داده ها و تصاویر را با یکدیگر ترکیب می کنند تا داده ها برای مخاطبان قابل فهم باشد. در اطلاعات تصویری داده‌ها با تصاویر و رنگ ‌هایی که اطلاعات را زنده می‌کند، برای مخاطبان به نمایش گذاشته می شود که برای جذاب کردن اطلاعات بسیار مناسب هستند. اطلاعات تصویری برای کمک به مخاطبان در درک داده ‌ها بسیار مفید است و به آن‌ها کمک می‌ کند تا به سرعت اطلاعات را درک کنند، که این امر باعث افزایش اعتبار محتوا و افزایش اعتبار برند شما می شود. همچنین باید به این نکته توجه کنید که تحقیقات موردنیاز برای استفاده از این روش به زمان، دانش و تجربه نیاز دارد.

استفاده از اطلاعات تصویری به شما این امکان را می‌ دهد که تحقیقی را که جمع آوری کرده ‌اید، به صورت تصویری به نمایش بگذارید تا مخاطبان توانایی شما را در بیان اطلاعات با داده‌های بصری مشاهده ‌کنند و سایت شما را بشناسند و به آن اعتماد کنند.

انواع اینفوگرافی

انواع مختلفی از اینفوگرافی وجود دارد که در جذب مخاطبان نقش مهمی دارند. شما متناسب با نیاز و نوع محتوای خود ممکن است از انواع آن ها استفاده کنید. اما باید به این نکته توجه کنید که نمی‌ توان همیشه همه آن ها را در یک گروه خاص قرار داد و معمولا از چندین نوع مختلف از انواع آن ها استفاده می شود. در واقع انتخاب هر نوعی از اطلاعات تصویری به هدف و مخاطب شما بستگی دارد. شما باید نوعی از این روش را انتخاب کنید که باعث درک و انتقال بهتر اطلاعات به مخاطب شود. متداول ‌ترین انواع اینفوگرافی به شرح زیر است:

  • اطلاعاتی
  • نموداری
  • آموزشی
  • عددی 
  • مقایسه ای
  • فرآیندی
  • سلسله مراتبی
  • رزومه ای
  • جغرافیایی
  • گاه نما

 

  • اطلاعاتی

یکی از محبوب‌ ترین اینفوگرافی‌ ها نوع اطلاعاتی است که برای اشتراک گذاشتن یک موضوع، معرفی ایده و ایجاد یک پست بسیار جذاب برای مخاطبان مورد استفاده قرار می‌گیرد. تفاوت اصلی اینفوگرافیک های اطلاعاتی نسبت به انواع دیگر آن ها استفاده بیشتر آن‌ها از متن است. البته گرافیک محتوا از آیکن، اشکال مختلف، رنگ‌ها و… استفاده می کند، اما بیشتر بر روی متن تاکید دارد.

  • نموداری

در استفاده از این روش تمرکز اینفوگرافی بر نموداری است که اطلاعات هدف را با تصویر به مخاطبان نشان می دهد. این نوع طراحی برای سازندگان محتوایی مناسب است که قصد دارند حجم زیادی از داده‌ ها و اطلاعات آماری را منتشر کنند. همچنین این امکان برای طراحان وجود دارد که برای تاکید بخشی از نمودار از رنگ‌ ها و شکل های ‌مختلف استفاده کنند. استفاده از این روش بیشتر برای مقایسه انجام می شود.

  • آموزشی

با استفاده از نوع آموزشی، مراحلی که برای رسیدن به یک هدف یا نتیجه خاص نیاز است را توضیح می‌ دهیم. به عنوان مثال با استفاده از این روش ما می توانیم مراحل تولید یک محصول، دریافت گواهینامه، دریافت مدرک تخصصی و… را برای مخاطبان به نمایش بگذاریم.

  • عددی

در این روش، بیشتر روی اعداد تمرکز دارند. به‌عنوان‌مثال اگر بخواهید آمار روش‌های مختلف مانند میزان تاثیر بیکاری بر اقتصاد یک کشور را به تصویر بکشید، باید از این روش برای اطلاعات تصویری استفاده کنید.

  • مقایسه ‌ای

یکی دیگر از انواع اینفوگرافی، روش مقایسه ای است که در بسیاری از وبلاگ ‌ها، سایت ها و رسانه‌ ها مورد استفاده قرار می گیرد. از این روش معمولا برای تصمیم ‌گیری بین دو یا چند شی استفاده می ‌شود که کمک بسیاری به جذب مخاطبان می کند و آن ها می توانند دو یا چند دیدگاه را در کنار هم مشاهده و مقایسه کنند. در واقع با استفاده از این روش تفاوت ‌ها و شباهت‌ های بین دو یا چند محصول، مکان و رویداد بررسی و ارزیابی می شود و به شناسایی نقاط قوت و ضعف آیتم‌ های مختلف برای انتخاب بهتر کمک بسیاری می ‌کند.

  • فرآیندی

استفاده از این روش بسیار شبیه به اینفوگرافی آموزشی است. در این روش هر مرحله با استفاده از خطوط و فلش‌ های جهت ‌دار به مرحله قبل اتصال پیدا می کند. به‌عنوان مثال ما برای تعیین نوع شخصیت و برنامه‌ ریزی پروژه از این نوع اطلاعات تصویری استفاده می کنیم.

  • سلسله مراتبی

در روش سلسله مراتبی اطلاعات و داده ‌ها در قالب سطوح از پیش تعیین شده دسته‌ بندی می شوند و برای نشان دادن چگونگی سازماندهی اطلاعات در سطح های مختلف و چگونگی اتصال این سطوح از این اینفوگرافی استفاده می شود. معمولا این نوع داده‌ ها با نمودار هرم یا نمودار جریان نمایش داده می شوند.

  • رزومه

در این روش در قالب تصویر اطلاعات مربوط به تجربه های کاری، مدارک، سوابق و تخصص خود را نشان می دهیم. بسیاری از سازمان‌ ها به دنبال انسان ‌های خلاق هستند و تمایل دارند دریافت اطلاعات آن ها به صورت مختصر باشد. لذا استفاده از این روش می ‌تواند ابزار مناسبی برای برآوردن این نیاز و متمایز شدن شما نسبت به سایر رقبا باشد.

  • جغرافیایی 

اگر شما قصد دارید که داده‌ های جمعیتی را به نمایش بگذارید یا اطلاعاتی مربوط به یک مکان را نشان دهید، استفاده از این روش برای انتقال اطلاعات تصویری بهترین انتخاب است. این روش به عنوان یکی از ساده‌ ترین روش‌ ها برای افرادی است که قصد نمایش روندها در یک مکان خاص جهانی، ایالت ‌ها، شهرها، شهرک ‌ها و اعلام نتایج نظرسنجی بر اساس موقعیت مکانی مختلف را دارند.

  • گاه نما

اطلاعات تصویری به روش گاه نما، رویدادها را به ترتیب زمانی نمایش می دهد. از این روش معمولا برای نمایش روند توسعه محصولات، فرآیند رویدادهای تاریخی و سیر تکاملی ایده ‌ها استفاده می شود. در روش گاه نما آیکن، تصاویر و عناصر گرافیکی برای انتقال مفاهیم مورد استفاده قرار می گیرد. فرمت گاه نمامی تواند به صورت عمودی، افقی یا مارپیچ باشد که خواندن نوع عمودی و مارپیچ برای مخاطبان راحت تر است. نوع افقی نیز بیشتر برای پوسترها، اسلایدها و مکان هایی کاربردی است که محدودیتی در فضا وجود ندارد.

سخن پایانی 

اینفوگرافی یکی از بهترین روش ها برای ارائه‌ اطلاعات به‌ صورت دیداری است؛ زیرا ذهن انسان داده ‌های تصویری را بهتر از داده ‌های متنی درک می‌کند. امروزه استفاده از این روش کاربرد گسترده ‌ای در بسیاری از زمینه ‌ها، از آموزش تا تبلیغات و بازاریابی دارد. پیشنهاد می کنیم برای بهبود سایت خود به سامانه فعال شده مراجعه کنید که دارای تیمی حرفه ای و متخصص در این زمینه است. سامانه فعال شده در زمینه تولید محتوا برای بهبود سئو سایت همراه با استراتژی، ایجاد محتوا چند رسانه ای برای بهبود سئو سایت و ارائه مشاوره برای بهبود زیرساخت وب سایت فعالیت دارد.

نظرتون رو برای ما کامنت کنید کمتر از ۳۰ دقیقه از ما پاسخ دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

Crawler چیست

Crawler چیست؟

Crawler ، که در فارسی به آن خزنده وب نیز گفته می شود، نامی است که به ...
سعید حسینی
21 تیر 1401
بهترین روش ایمیل مارکتینگ

بهترین روش ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یک روش بازاریابی اینترنتی است که با کمک آن می‌ توانید به فرصت‌های فروش و ...
تیم تحریریه
17 اردیبهشت 1401
گوگل دیجیتال گاراژ

معرفی Google Digital Garage

Google Digital Garage چیست؟ 0 تا 100 پلتفرم آموزشی گوگل در 2022وقتی به یک متخصص تبدیل می ...
زهرا امیدی
29 فروردین 1401