تاثیر CDN روی سئو

تاثیر CDN روی سئو

دسته‌بندی‌ها بهینه سازی سایت
نویسنده تیم تحریریه
زمان مورد نیاز برای مطالعه 8 دقیقه

تاثیر CDN روی سئو هدف از راه‌اندازی وب‌سایت این است که محتویات مورد نظر خود را در اختیار کاربر قرار دهیم. کاربر در اینجا کسی است که به‌دنبال محصولی برای نیازهای خود می‌گردد. او معمولاً در موتور جستجویی مانند گوگل نیاز خود را تایپ می‌کند تا محصولات برتر به او نشان داده شود. در بستر اینترنت محصولاتی از جنس محتوا در اختیار کاربر می‌گذاریم. پس از آنکه سایت فروشگاهی خود را در صفحه‌ی اول نتایج گوگل جای دادیم وقت آن است که با بهره بردن از تاثیر CDN روی سئو رضایت کاربر را پس از دسترسی به محصول جلب کنیم. …

تاثیر CDN روی سئو

هدف از راه‌اندازی وب‌سایت این است که محتویات مورد نظر خود را در اختیار کاربر قرار دهیم. کاربر در اینجا کسی است که به‌دنبال محصولی برای نیازهای خود می‌گردد. او معمولاً در موتور جستجویی مانند گوگل نیاز خود را تایپ می‌کند تا محصولات برتر به او نشان داده شود. در بستر اینترنت محصولاتی از جنس محتوا در اختیار کاربر می‌گذاریم.
پس از آنکه سایت فروشگاهی خود را در صفحه‌ی اول نتایج گوگل جای دادیم وقت آن است که با بهره بردن از تاثیر CDN روی سئو رضایت کاربر را پس از دسترسی به محصول جلب کنیم. کسب رضایت باعث می‌شود که کاربر محتوای عالی ما را تا آخر اسکرول کند و در آن به پاسخ نیاز خود برسد. این رضایت، کاربران زیادی را در ادامه جذب می‌کند و باعث می‌شود رتبه و جایگاه ما در صفحه‌ی اول نتایج گوگل محکم‌تر شود.
CDN با قدرت اشتراک‌گذاری که دارد به انتشار محتویات عالی وب‌سایت ما سرعت می‌دهد. بدون سرعت نباید انتظار داشت که کاربر به محصولی که به آن دسترسی دارد علاقه‌ای نشان دهد. در اینجا کسی برنده است که محتوای خود را با سرعت بیشتری به نمایش می‌گذارد.

 

درک نیاز به تاثیر CDN روی سئو

صفحه‌ی نتایج گوگل و هر موتور جستجوی دیگر میدان مسابقه‌ای است که شرط برنده شدن در آن آشنا بودن به تکنیک‌های سئو است. این تکنیک‌ها ابعاد مختلفی دارد و از کلمات کلیدی تا رضایت کاربر را شامل می‌شود.

ما برای محتوای مورد نظر خود کلمه‌ی کلیدی کانونی و دیگر کلمات مرتبط را در نظر می‌گیریم و با چگالی مناسب در طول محتوا پخش می‌کنیم. همچنین با استفاده از عناصر جذاب مانند تصویر، صدا و ویدیو محتوای خود را از حالت بی‌روح درمی‌آوریم و به شخصیت آن رنگ می‌دهیم. محتوای هرچند عالی ولی بی‌روح، در کاربر اشتیاقی ایجاد نمی‌کند.

برای تولید محتوایی که شایسته‌ی کاربران وب‌سایت شما است می‌توانید از راهنمایی‌های سامانه فعال شده در این زمینه بهره ببرید.

تاثیر CDN روی سئو در بخش سرعت خود را نشان می‌دهد. پس از آنکه محتوای سئوشده‌ی خود را وارد میدان مسابقه کردیم و در دسترس کاربر قرار دادیم باید نمایشی روان را از آن نشان دهیم. برای این نمایش به سرعت کافی نیاز داریم.

اینترنت با سرعت زیادی در جربان است و قدرت خود را هر روز بیشتر و بیشتر می‌کند؛ حتی اشیا را هم تحت سلطه‌ی خود درآورده است.

یک وب‌سایت که سرعت کمی در بارگیری برای مرورگر کاربر دارد مخاطب خود را در بستر پرسرعت اینترنت از دست می‌دهد. با مدت زمانی که وب‌سایت کم‌سرعت از کاربر می‌گیرد چندین صفحه‌ی‌ اینترنتی را می‌توان باز کرد و از محتوای ضعیف ولی پرسرعت آنها بهره‌ی لازم را برد.

در پاسخ‌دهی به نیاز کاربر سرور و هاست وب‌سایت ما حرف اول را می‌زند. ما بسته به نیاز خود هاست با پهنای باند مورد نظر را مهیا می‌کنیم.

هنگام راه‌اندازی وب‌سایت خود با توجه به مخاطب هدفی که داریم و جمعیتی که انتظار می‌رود ترافیک وب‌سایت ما را تشکیل دهند ظرفیتی برای میزبانی خود در نظر می‌گیریم.

شاید در ابتدای کار نیاز به تاثیر CDN روی سئو را حس نکنیم چون با توجه به نیازی که داشتیم هاست خودمان را انتخاب کردیم. حال اگر بخواهیم جامعه‌ی هدف خود را گسترش دهیم و کاربران دیگری را به جمع خود اضافه کنیم نیاز به ظرفیت اضافه برای ترافیک وب‌سایت احساس می‌شود. در دنیای امروزی توسعه پیدا نکردن ممکن نیست!

نیاز به فعالیت گسترده در سطح جهان برای هر وب‌سایتی که به جایگاه خاصی رسیده است احساس خواهد شد. حتی اگر جامعه‌ی هدف ما فارسی‌زبانان است این جامعه علاوه‌بر جمعیت متمرکزی که دارد در سرتاسر جهان هم پراکنده‌اند. پس از گذشت زمان از فعالیت‌ وب‌سایت ما روزی می‌رسد که رضایت این جمعیت پراکنده تأثیر حساسی روی سئو می‌گذارد. در واقع لحظات حساس مسابقه در صفحه‌ی اول نتایج گوگل کسب این رضایت پراکنده است.

اولین راه برای کسب رضایت پراکنده این است که در نقاط مختلف جهان هاست‌های جدیدی را برای میزبانی تهیه کنیم. با خرید این هاست‌ها هدف ما حاصل می‌شود اما با هاست‌هایی روبه‌رو هستیم که شاید نیمی از پهنای باند آنها هم اشغال نشود. خرید هاست هزینه‌های خود را دارد.

ایده‌ای که اکثر پلتفرم‌های جهانی مثل گوگل، آمازون، اینستاگرام و … استفاده می‌کنند استفاده از قابلیت اشتراک‌گذاری بین هاست‌ها و سرورها است. تاثیر CDN روی سئو با ویژگی اشتراک‌گذاری که این سرویس دارد حاصل می‌شود. اشتراک‌گذاری بین هاست‌ها و سرورهای مختلف باعث می‌شود که محتویات ما با سرعت بیشتری در اختیار کاربران هدف قرار بگیرد تا در نهایت در میدان مسابقه‌ای که تکنیک برنده شده در آن سئو است به هدف خود برسیم. با استفاده از سرویس CDN بدون هزینه‌ی اضافی رضایت کاربران مختلف را به‌دست می‌آوریم.

 

درباره‌ی CDN

سرویس CDN با اتصال هاست‌های مختلف در نقاط مختلف جهان به هم امکان اشتراک‌گذاری محتویات وب‌سایت شما را ممکن می‌کند. این اشتراک‌گذاری علاوه‌بر اینکه نیاز به هاست اضافه و در نتیجه هزینه‌ی زیاد را برطرف می‌کند به بارگیری محتویات شما برای کاربران هم سرعت می‌دهد.

CDN اختصاری از نام کامل این سرویس یعنی Content Delivery Network است و معنای شبکه‌ی اشتراک‌گذاری محتوا را می‌دهد.

نقطه‌ی شروع تاثیر CDN روی سئو استفاده از قابلیت اشتراک‌گذاری این سرویس است. این قابلیت باعث می‌شود که کاربران با سرعت بیشتری محتویات وب‌سایت شما را بارگیری کنند.

اشتراک‌گذاری در CDN با کش (Cache) کردن حاصل می‌شود. کش امکانی است که نسخه‌های کپی از محتویات شما را در بین هاست‌هایی که از سرویس CDN مورد نظر پشتیبانی می‌کنند پخش می‌کند. در نتیجه کاربری که می‌خواهد از محتویات شما استفاده کند به نزدیک‌ترین هاست راهنمایی می‌شود.

همانطور که گفته شد پلتفرم‌های معروف، شبکه‌ی CDN مخصوص به خود را دارند. این پلتفرم‌ها با هویت جهانی که دارند باید به کاربران سرتاسر جهان میزبانی مناسب را ارائه دهند. کم بودن سرعت در استفاده از سرویسی مثل گوگل به اعتبار آن لطمه می‌زند. وقتی که از سرعت حرف می‌زنیم منظور پاسخ‌گویی در کسری از ثانیه است. استفاده از CDN اختصاصی برای پلتفرم‌هایی مثل گوگل، اینستاگرام، آمازون و … توجیه دارد و به عملکرد آنها انعطاف می‌دهد.

اگر برای وب‌سایت خود می‌خواهید از تاثیر CDN روی سئو بهره ببرید می‌توانید از سرویس‌های عمومی و خصوصی که در اختیار وب‌سایت‌های مختلف قرار می‌گیرد استفاده کنید. برخی از این سرویس‌های CDN را نام می‌بریم:

سرویس‌هایی که نام برده شد ممکن است خدمات رایگانی ارائه دهند که نیاز به بررسی دارد. در هر صورت اگر برای خرید اشتراک‌ یک سرویس CDN می‌خواهید اقدام کنید ممکن است با مشکل ارتباط مالی روبه‌رو شوید؛ با مشکلاتی که تحریم‌های ایران به‌وجود می‌آورد دور از انتظار نیست. پیشنهاد ما این است که با خرید سیم کارت مجازی دائمی از سامانه فعال شده حساب خود را در درگاه‌های جهانی پرداخت مثل پی پال باز کنید و وب‌سایت خود را به یک سرویس CDN وصل کنید. تأثیر CDN روی سئو را نباید به این آسانی از دست داد.

درباره‌ی CDN

ابعاد تاثیر CDN روی سئو

تاثیر CDN روی سئو ابعاد مختلفی دارد و همانطور که گفته شد نقطه‌ی آغاز آن اشتراک‌گذاری است. حال ابعاد این تأثیرگذاری را شرح می‌دهیم:

 

  • پهنای باند گسترده

حال که می‌خواهیم کاربران دیگری را هم به جامعه‌ی هدف خود اضافه کنیم نیاز به پنهای باند بیشتر داریم. اگر به هاستی که داشتیم اکتفا کنیم مسلماً با اشباع شدن ظرفیت، سرعت دسترسی کاربران کمتر می‌شود و حتی در مقاطعی ممکن است با عدم دسترسی روبه‌رو شوند.

با ملحق شدن به سرویس CDN از ظرفیت پهنای باند هاست‌ها و سرورهای مختلف استفاده می‌کنیم. در نتیجه تاثیر CDN روی سئو را از طریق فراهم شدن پهنای باند گسترده برای وب‌سایت خود می‌بینیم.

 

  • سرعت

نیاز اولیه‌ی ما به تاثیر CDN روی سئو با تأمین سرعت زیاد برای بارگیری وب‌سایت حاصل می‌شود. با سرعتی که به‌دست می‌آوریم وب‌سایت خود را در مدت زمان کمی برای کاربر نمایش می‌دهیم و رضایت او را از دست نمی‌دهیم. سرعت پاسخ‌دهی ارتباط مستقیمی با اعتبار سئوی سایت دارد.

اگر سایت وردپرس دارید و به سرعتی که از CDN به‌دست می‌آورید اکتفا نمی‌کنید می‌توانید از افزونه‌های مختلفی مانند WP Rocket یا WP Fastest Cache Premium استفاده کنید. این افزونه‌ها در سامانه فعال شده به‌صورت رایگان عرضه می‌شوند. در دنیای سئو افزایش هرچند ناچیز در سرعت هم تأثیر خود را می‌گذارد.

 

  • هزینه‌ی کم

همان‌طور که قبلاً اشاره شد با استفاده از سرویس CDN در هزینه‌های خود صرفه‌جویی می‌کنیم.

با هزینه‌ای که برای خرید هاست اضافه می‌کنیم ممکن است این هزینه بدون استفاده باقی بماند. برای وب‌سایت فارسی‌زبان ما که حالا برای ارتقای حساس سئو نیاز به جلب رضایت کاربران پراکنده دارد بخش عمده‌ای از پهنای باند هاست‌های اضافی بدون استفاده باقی خواهد ماند.

بهره‌مندی از تاثیر CDN روی سئو هزینه‌ی کمتری دارد.

 

  • امنیت

امنیت نیز با تاثیر CDN روی سئو حاصل می‌شود.

دنیای اینترنت خطرات خاص خود مانند DDOS را دارد که باید وب‌سایت خود را در برابر آنها ایمن کنیم. هاست و سرور محل تجمع داده‌های مختلف وب‌سایت است که تخریب آنها برابر با تخریب خود وب‌سایت است.

برای جلوگیری از دسترسی به داده‌های اصلی می‌توان کپی‌های مختلف را در بستر اینترنت پخش کرد. برای انتشار کپی‌ داده‌ها از سرویس CDN استفاده می‌شود.

حال که از سرویس CDN استفاده می‌کنیم شناسایی داده‌های اصلی در میان انبوهی از داده‌های کپی کار آسانی نیست. امنیتی که از این طریق به‌دست می‌آید موجب احساس امنیت کاربر برای فعالیت در وب‌سایت ما هم می‌شود. شاید پرداخت ساده‌ترین مثال از لزوم امنیت برای کاربر است.

برای اینکه رتبه‌ی سئویی که به‌دست می‌آوریم دوام پیدا کند نیاز به امنیت در محیط وب‌سایت خود داریم. با تاثیر CDN روی سئو این نیاز تأمین می‌شود.

تاثیر CDN روی سئو

 

فرصت اشتراک‌گذاری CDN برای پیش‌روی در سئو را از دست ندهید

برای ادامه‌ی مسیر در سئو پس از منتشر کردن محتواهای عالی و جذاب خود در بستر اینترنت نیاز به سرعت داریم. برای اینکه به بارگیری محتویات خود در مرورگرهای کاربران سرعت بدهیم می‌توانیم اقدام به خرید هاست اضافه کنیم یا اینکه از یک سرویس CDN بهره ببریم.

هاست‌های اضافی شاید نیاز ما را برطرف کنند اما وقتی ابعاد تاثیر CDN روی سئو را می‌بینیم از خرید آنها منصرف می‌شویم.

تاثیر CDN روی سئو در مسیری پیش می‌رود که رضایت کاربران جلب شود و از رتبه‌ی وب‌سایت خود در صفحه‌ی نتایج موتورهای جستجو مطمئن‌تر شویم.

سرویس CDN در پایان تاثیرگذاری خود امنیت را برای وب‌سایت ما تأمین می‌کند. با نیازی که به امنیت در فضای اینترنت داریم به‌نظر می‌رسد نمی‌توان فرصت اشتراک‌گذاری با سرویس CDN را از دست داد.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مرتبط
دیدگاه کاربران
  • سما 2 سال پیش

    ممنون که راجب ابعاد تاثیر CDN روی سئو هم توضیح دادید

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید