سبد خرید
0

سبد خرید شما خالی است

ورود و عضویت

×

سناریو چیست؟

تیم سئو
11 خرداد 1401
5/5 - (4 امتیاز)

همه ما می‌دانیم که سناریو چه معنایی دارد، اما وقتی معنی سناریو در حوزه های مختلف را  می شنویم متعجب می شویم. جالب است که بدانید معنی واژه سناریو در حوزه های مختلف باهم فرق دارد.  پس هنگامی که در یک حوزه  سناریو را برای شما تعریف کردند متعجب نشوید. در این مطلب ما در سامانه فعال شده می خواهیم به سناریو در تولید محتوا بپردازیم، اگر شما از جمله افرادی هستید که به تولید محتوا مشغول هستید و یا علاقمند به دانستنی های سناریو در تولید محتوا می باشید پس ما را تا پایان همراهی کنید

معنی سناریو در محتوای الکترونیکی

سناریو یعنی فرد محتوا نویس چگونه قصد دارد اطلاعات آموزشی را به کاربران منتقل کند. در سناریو نحوه ارائه مطالب و مراحل انجام با جزئیات تعیین می شود. به زبان ساده تر سناریو آینده محتوای الکترونیکی است یعنی شما با سناریو به آینده فکر می کنید و متوجه می شوید چه راه کارهایی می توانند در آینده پروژه به ما کمک کنند.

کاربرد سناریو در محتوا

در آغاز از سناریو در محتواهای الکترونیکی برای برنامه ریزی کسب و کار استفاده می شد. اما جدیداً  سناریوها چهره جدیدی به خود گرفتند؛ امروزه سناریو ها برای مشخص کردن ارتباط و تعامل بین کاربر و محصول استفاده می شوند. جالب است که بدانید متدهای مختلفی برای توسعه این نوع سناریو وجود دارد. ایجاد یک سناریوی کاربردی مانند ابزاری موثر در توسعه تعامل و ارتباط کاربر و محصول عمل می کند.

ایجاد یک سناریو برای محتوای الکترونیکی

توجه داشته باشید که ایجاد یک سناریو برای محتوای الکترونیکی نیاز به پشت سر گذاشتن مراحل و یادگیری نکاتی دارد. اکنون به طور دقیق به بررسی این موضوع می پردازیم. شما نیز اگر می خواهید سناریو را در تولید محتوای الکترونیکی به کار ببرید این مطالب را به خوبی یاد بگیرید.  مطمئنا یادگیری این مطالب می تواند تاثیر شگفت انگیزی در پیشرفت شما داشته باشد.

  • تمرکز بر روی هدف 

اگر قصد دارید یک سناریو برای محتوای الکترونیکی بنویسید اول باید هدف خود را تعیین کنید. مطمئنا بدون نداشتن هدف شما نمی دانید قرار است چه کاری انجام دهید. علاوه بر داشتن هدف شما باید روی آن تمرکز داشته باشید.

  • تعیین سن کاربران

نکته‌ ای که در ایجاد یک سناریو برای محتوای الکترونیکی وجود دارد، این است که شما باید به سن کاربران توجه کنید. یعنی شما باید بدانید کاربران در چه رده سنی هستند و متناسب با فهم آن ها به تولید سناریو در محتوای الکترونیکی بپردازید.  اگر شما سن کاربران را تشخیص ندهید ممکن است محتوایی تولید کنید که کاربران در درک آن مشکل داشته باشد.

  • مشخص کردن اهمیت مطالب 

حتماً باید اهمیت مطالب را مشخص کنید.  اگر شما اهمیت مطالب گوناگون را مشخص نکنید نمی توانید به خوبی به همه آن ها بپردازید. حتی در مواقعی ممکن است به بعضی از مطالب هر چند که مهم باشند نپردازید. پس حتماً باید اهمیت مطالب را تعیین کنید تا با توجه به اهمیت آن ها در موردشان  شروع به تولید محتوا کنید.

  • توجه به یاد گیرنده

در آموزش های الکترونیکی باید به این نکته توجه کنید که چگونه اطلاعات را به کاربر منتقل کنید تا بتواند به خوبی آنها را درک کند. همه ما می دانیم کسی که قصد یاد گرفتن از شما را دارد باید به خوبی بتوانند با مطالب ارتباط برقرار کند. اگر شیوه ای که شما مطالب را انتقال می دهید برای کاربر قابل فهم و مناسب نباشد، تقریباً هیچ نتیجه ای از این آموزش به دست نیاورده است.

تنها کار شما آموزش نیست بلکه شما باید به انگیزه یاد گیرنده نیز توجه داشته باشید. مثلاً باید تحقیق کنید که چه کارهایی می توانید انجام دهید تا انگیزه یاد گیرنده را افزایش دهید. کسی که از شما آموزش می بیند باید انگیزه داشته باشد تا به خوبی از مطالب شما نهایت استفاده را ببرد. شما باید به همان اندازه که به مطالب آموزشی و ارائه آن ها توجه می کنید باید به انگیزه یاد گیرنده نیز دقت داشته باشید.

به علاوه شما باید هدف یاد گیرنده را از شرکت و استفاده از این آموزش ها بدانید. توجه داشته باشید که با شناختن هدف یاد گیرنده، بهتر می ‌توانید به او کمک کنید. اگر بخواهیم برای شما واضح تر توضیح دهیم، شما باید علاوه بر آموزش خوب مطالب شیوه های افزایش انگیزه یاد گیرنده را نیز به کار ببرید. همچنین باید هدف یاد گیرنده را از شرکت در این آموزش ها متوجه شوید تا بهتر آموزش دهید.

توجه داشته باشید در این صورت است که شما می ‌توانید مطالب ارزنده را به یاد گیرنده آموزش دهید؛ زیرا که متوجه خواهید شد یاد گیرنده با شرکت در این آموزش ها وقت خود را در اختیار شما قرار می دهد. پس  شما نیز با استفاده از آموزش های خوب و همچنین نکات عالی می توانید او را از این آموزش خوشحال و راضی نگه دارید.

  • ارزش یابی یاد گیرندگان محتوای الکترونیکی

شما باید یاد گیرندگان محتوای الکترونیکی را ارزشیابی کنید. توجه داشته باشید که این ارزشیابی باید متناسب با محتوای الکترونیکی آموزشی باشد. یعنی اگر شما محتوای الکترونیکی آموزشی سنگینی به یاد گیرنده منتقل کردید باید ارزشیابی سنگینی نیز انجام دهید. اینگونه می فهمید که آیا یاد گیرنده قادر به حل تمرین با اطلاعاتی که شما در اختیار او قرار داده اید هست یا نه.

ارزشیابی بسیار مهم است زیرا که نتیجه محتوای آموزشی الکترونیکی شما را مشخص می کند. قطعا اگر یاد گیرنده بتواند به راحتی ارزشیابی را پشت سر بگذارد به این معناست که شما کارتان را خوب انجام داده اید؛ پس باید بین آموزش محتوای الکترونیکی و ارزیابی، هماهنگی ایجاد کنید. اگر شما ارزیابی انجام ندهید یا به کار خود ایمان  ندارید یا اینکه به آموزش محتوای الکترونیکی اهمیت زیادی نمی دهید.

  • موقعیت دادن به یاد گیرنده

توجه داشته باشید که شما نباید تمام آموزش های محتوای الکترونیکی و اطلاعات را به صورت کامل و با جزئیات به یاد گیرنده آموزش دهید. آموزش کامل و با جزئیات فرصت فکر کردن را از یاد گیرنده می گیرد. به علاوه  شما باید در مواقعی از خود یاد گیرنده استفاده کنید. استفاده از یاد گیرنده می تواند هوشیاری آن را به طرز قابل توجهی بالا ببرد.

با موقعیت دادن به یاد گیرنده سبب می شوید، او اطلاعات خود را به چالش بکشد. علاوه بر این سبب خواهید شد سطح هوشیاری و دقت او را بالاتر ببرید. در این صورت است که او سعی می کند  آموزش های محتوای الکترونیکی را بهتر یاد بگیرد. اگر به یاد گرفتن یاد گیرنده و آموزش  او اهمیت می دهید حتما باید روش های مختلفی برای موقعیت دادن به یاد گیرنده را به کار ببرید.

  • محتوای آموزشی ساده

هنگام نوشتن سناریو آموزش مجازی و تولید محتوای الکترونیکی از ایجاد و طراحی دوره های آموزشی خیلی پیچیده دوری کنید. سعی کنید تا جایی که امکان دارد مطالب آموزشی آسان را آموزش دهید. توجه داشته باشید که این مطالب آموزشی آسان سبب می شوند، یاد گیرنده بهتر بتواند آن‌ ها را درک کند. به علاوه شما با ارائه مطالب قابل فهم ارزش تولید محتوای الکترونیکی خود را بالا می برید.

زیرا در این صورت است که یاد گیرنده می تواند با مطالب شما راحت تر ارتباط برقرار کند. همچنین شما می‌ توانید از ارائه مطالب بیهوده و فرعی جلوگیری کنید. بهتر است بیشتر مطالب آموزشی اصلی را در اختیار یاد گیرنده قرار دهید. اینگونه از اتلاف وقت و صرف زمان جلوگیری می‌ کنید. همین امر بازده کار شما را به حد قابل توجهی بالا می برد.

  • آشنایی و ارتباط با افرادی که باید برای آن ها کار کنید

در سناریو نویسی آموزشی و حتی تولید محتوای الکترونیکی، با افرادی که برای آن‌ها محتوایی را می نویسید آشنا باشید. همچنین باید از این افراد سوال های مهمی مانند انتظارات آن ها از محتوای الکترونیکی، زمان استفاده از محتوای الکترونیکی، مکان استفاده از محتوای الکترونیکی، شیوه استفاده از محتوای الکترونیکی و… بپرسید. حرف زدن با این افراد می تواند ایده های جالبی برای نوشتن سناریو آموزش مجازی و تولید محتوای الکترونیکی به شما بدهد.

مزایای استفاده از سناریو نویسی در تولید محتوای الکترونیکی

  1. امکان استفاده از تصاویر متحرک و ثابت به جای متن
  2. امکان استفاده از صدا و موسیقی همراه آموزش
  3. امکان استفاده از وسایل تفریحی برای جلوگیری از خستگی
  4. تحریک حافظه تصویری و بالا بردن قدرت یادگیری
  5. پرداخت هزینه های خیلی کمتر برای آموزش
  6. یادگیری بهتر و سریع تر

دلیل نیاز تولید محتوای الکترونیکی به سناریو

  1. زمان بندی دقیق انجام تولید محتوای الکترونیکی
  2. انتخاب درست مطالب آموزشی و سر فصل ها
  3. چیدمان درست مطالب آموزشی و محتوا
  4. انتخاب نرم افزار درست تولید محتوای الکترونیکی
  5. افزایش بازده آموزش الکترونیکی
  6. کاهش هزینه تولید محتوای الکترونیکی

کاربرد سناریو نویسی و تولید محتوای الکترونیکی

سناریو نویسی علاوه بر تولید محتوای الکترونیکی آموزشی در این موارد نیز کاربرد دارد.

  1. سناریو نویسی برای تولید محتوای الکترونیکی تبلیغات
  2. سناریو نویسی برای تولید محتوای الکترونیکی بازاریابی
  3. سناریو نویسی برای تولید محتوای الکترونیکی در روابط عمومی
  4. سناریو نویسی برای تولید محتوای الکترونیکی در سرگرمی

سخن پایانی

سناریو نویسی برای تولید محتواهای الکترونیکی با کیفیت در زمینه های مختلف بسیار حائز اهمیت است؛ پس همواره سعی کنید از سناریو نویسی استفاده کنید. نرم افزارهای وجود دارد که شما با استفاده از آن ها می توانید به خوبی سناریو نویسی کنید. از جمله سایت هایی که می توانید این نرم افزارها را از آن جا تهیه کنید می توان به سامانه فعال شده  اشاره کرد. بعلاوه این سایت خدمات ارزنده ای در زمینه سئو ،  افزونه ها و … دارد. اگر علاقه مند هستید در این زمینه پیشرفت کنید  به این سایت مراجعه کرده و از خدمات آن بهره بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

UTM چیست

UTM قطعه‌ ای از یک کد ساده است که می ‌توانید از آن، برای ردیابی کمپین ‌ها ...
تیم تحریریه
26 خرداد 1401

آشنایی با استراتژی تولید محتوا

امروز مهم ترین عامل در فروش و همچنین بازدید بالا تولید محتوای با کیفیت می باشد.  چند ...
زهرا امیدی
07 خرداد 1401

معرفی Google Digital Garage

Google Digital Garage چیست؟ 0 تا 100 پلتفرم آموزشی گوگل در 2022وقتی به یک متخصص تبدیل می ...
زهرا امیدی
29 فروردین 1401