سبد خرید
0

سبد خرید شما خالی است

ورود و عضویت

نیچ مارکتینگ چیست؟

تیم تحریریه
13 تیر 1401
نیچ مارکتینگ چیست؟

فضای دیجیتال و بازاریابی مجازی بسیار گسترده است. در این فضا روش بازاریابی مختلف و متنوعی وجود دارد که شرکت ها از آن ها استفاده می کنند. اما قبل از استفاده باید ابتدا با آن ها آشنایی داشته باشید. حتما شما نیز تا به امروز نام  نیچ مارکتینگ را شنیده اید. کمتر کسی را می توان در فضای دیجیتال یافت که با  نیچ مارکتینگ آشنایی نداشته باشد. در  نیچ مارکتینگ خدمات و محصولات خود را برای بازاری کوچک تعریف می کنید. در این مقاله از سایت activated به طور کامل به بررسی  نیچ مارکتینگ و خدمات آن می پردازیم، پس با ما همراه باشید.

معرفی نیچ مارکتینگ

نیچ مارکتینگ که آن را با نام نیش مارکتینگ نیز می شناسند نوعی برنامه و طرح برای بازاریابی هدفمند است. البته  نیچ مارکتینگ نام های فراوانی دارد از جمله این نام ها می توان به بازاریابی گوشه ای، گوشه دنج و… اشاره کرد. این بازاریابی گوشه ای و فوکوس روی بخش مشخص و خاصی از بازار قرار می گیرد. به بیانی ساده، شرکت ها به مصرف کنندگان یک حوزه خاص کالا و خدمات ارائه خواهند داد. نیش مارکتینگ به جای پرداختن به حوزه های مختلف، کالا و خدمات را به بخش کوچک تری محدود می کند. برای موفقیت در  نیچ مارکتینگ باید به سه اصل دقت کرد.

مشخص کردن حوزه تخصصی

برای موفقیت در نیش مارکتینک اولین گام این است که حوزه تخصصی خود را مشخص کنید. شما باید بدانید در چه حوزه ای تخصص و مهارت فراوانی دارید. قطعاً اگر شما در آن حوزه تخصص لازم را نداشته باشید، کار شما بازدهی لازم را ندارد. روش های مختلفی برای پیدا کردن تخصص مورد نظر وجود دارد که شما می توانید از این روش ها استفاده کنید.

درک و مطلع شدن از نیاز مشتریان در حوزه مورد نظر

بعد از پیدا کردن حوزه تخصصی خود زمان آن رسیده که نیاز مشتریان را پیدا و درک کنید. مثلاً هنگامی که حوزه فعالیت شما مربوط بانوان است باید نیازهای آن ها را پیدا کنید. روش های متنوعی برای پیدا کردن نیاز بانوان وجود دارد مانند: نظر خواهی و…

فراهم کردن امکانات برای رفع نیاز مشتریان

هنگامی که شما نیاز مشتریان خود را درک و پیدا کرده اید، باید برای رفع آن تلاش کنید. البته تلاش کردن کافی نیست؛ بلکه باید امکاناتی که برای مشتریان خود در نظر می گیرید، خاص و منحصر به فرد باشند. این است که شما را از بقیه افراد در زمینه فعالیت متمایز می کند. رفع نیاز مشتریان سبب خواهد شد که به استفاده از خدمات شما ترغیب شوند.

استراتژی در  نیچ مارکتینگ

هر نوع بازاریابی استراتژی خاص خود را دارد.  نیچ مارکتینگ نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر شما در بازاریابی خود استراتژی مناسب را نداشته باشد قطعا نمی توانید پیشرفت کنید. استراتژی در بازاریابی گوشه ای برای جذب و ارائه خدمات به بخش مشخص و خاصی از مشتریان طراحی شده است. این نوع استراتژی به بخش بسیار محدودی از کسب‌ و کارها اختصاص دارد. به بیان دیگر استراتژی در نیش مارکتینگ روی موضوعات بسیار جزئی تمرکز می کند. این موضوعات جزئی مشتریان و متقاضیان خاص خود را دارند.

فواید و مزیت های  نیچ مارکتینگ

با توجه به اینکه  نیچ مارکتینگ شغل شما را مشخص می کند حتماً باید آن را به طور کامل بررسی کنید. یکی از عواملی که در هنگام بررسی هر نوع بازاریابی باید به آن دقت داشته باشیم، مزیت های آن بازاریابی است. بر کسی پوشیده نیست که اگر شما به درستی بازاریابی را مشخص نکنید، قطعا آینده خود را خراب خواهد کرد. با توجه به اینکه مزیت های نیش مارکتینگ گسترده و وسیع هستند. به چند مورد از آن ها می پردازیم تا به درک بهتری از نیش مارکتینگ دست پیدا کنید.

  • رقابت کم 
پیشنهاد ویژه  سناریو چیست؟

اگر شما محصولات و خدمات خود را به صورت تخصصی ارائه دهید با رقابت بسیار کمتری در بازار مواجه خواهید شد. همچنین معمولاً وقتی بسیاری از کسب و کارها یک محصول را عرضه می کنند متقاضیان به یافتن قیمت کمتر محصول در کسب و کار های مختلف هستند. اما شما از نظر قیمتی نیز در  نیچ مارکتینگ نیاز به رقابت وسیعی ندارید؛ زیرا که این محصول را به صورت تخصصی در اختیار کاربران قرار می دهید و نمی توانند در جای دیگر مانند آن را پیدا کنند.

  • وفاداری به برند 

یکی از بزرگترین مزایای بازاریابی تخصصی این است که کاربران نسبت به برند شما وفاداری بسیار بیشتری دارند.  نیچ مارکتینگ این امکان را برای شما فراهم می کند که محصولات و خدمات را به بهترین شکل به متقاضیان خود ارائه دهید. همچنین شما دیگر رقیب نخواهید داشت؛ زیرا پیدا کردن کالا و خدماتی که در بازاریابی گوشه ای وجود دارد بسیار دشوار است. وفاداری به برند می‌تواند به شما بسیار کمک کند. امکان دارد که کاربران خرید خود را به صورت مداوم تکرار کنند و حتی آن را به دوستان و نزدیکان خود معرفی کنند.

  • هزینه کمتر

با توجه به اینکه شما در  نیچ مارکتینگ کالاهای بسیار اندکی را در اختیار متقاضیان خود قرار می دهید، هزینه کمتری برای تهیه آن ها خواهید پرداخت. همچنین اگر قصد تبلیغات برای این محصولات را داشته باشید، قطعا این تبلیغات به صورت اختصاصی برای چند محصول خاص خواهد بود. در هر صورت هزینه های مربوط به  نیچ مارکتینگ نسبت به دیگر بازاریابی ها بسیار کمتر است. همه ما می دانیم اگر تمرکز روی ارائه خدمات خاص یا محصول مورد نظر باشد میزان بازدهی و فروش آن طبیعتاً بیشتر خواهد بود.

  • برند شدن 

یکی از روش های خیلی راحت برای برند شدن، پرداختن به صورت تخصصی به یک محصول یا خدمات است. هم اکنون بسیاری از سایت های بزرگ با استفاده از این روش توانستند به برند معروفی تبدیل شوند. برند معتبر شدن فقط برای افزایش فروش و زیاد شدن تعداد مشتریان نیست. بلکه شما با برند شدن شناخته می شوید. این شناخته شدن سبب خواهد شد افرادی که قصد دارند در یک کسب و کار سرمایه گذاری کنند کسب و کار شما را برای سرمایه ‌گذاری انتخاب کنند. طبیعتاً این امر در رشد و پیشرفت کسب و کار شما تاثیر بسزایی دارد و شما زودتر به سوددهی خواهید رسید.

  • شناخت مخاطب 

اولین قدم برای موفقیت در هر کسب و کاری شناخت مخاطبان است. شما تا مخاطب خود را و علایق آن را نشناسید، قطعا نمی توانید پیشرفت کنید. با توجه به این که  نیچ مارکتینگ بازاریابی محصولات محدود و کمتری نسبت به دیگر نوع بازاریابی ها دارد، شما سریع تر قادر خواهید بود مخاطب و علاقه آن ها را شناسایی کنید. به عنوان مثال فرض کنید که جامعه هدف شما سالمندان است. شما با مراجعه به مراکز سالمندان یا نظرخواهی از آن ها می توانید به خوبی نیاز آن ها را شناسایی کنید.‌ با توجه به اینکه شما نیاز این مخاطبان را به صورت اختصاصی رفع می کنید، قطعا در زمینه فعالیت خود زودتر به موفقیت می رسید.

  • سئو آسان و موفق تر 

اگر شما برای پیشرفت کسب و کار خود یک سایت در نظر داشته باشید، سئوی آن بسیار راحت تر خواهد بود. در حال حاضر بسیاری از سایت های بزرگ برای سئوی مطالب خود هزینه های بسیار زیادی پرداخت می کنند. اما شاید ندانید که گوگل به سایت های تخصصی بیشتر بها می دهد. یعنی وقتی یک فرد کلمه ای را در گوگل جستجو می کند، سایت های تخصصی برای گوگل در اولویت هستند‌. سئو خود مراحل بسیار گسترده‌ ای دارد. طبیعتا پشت سر گذاشتن این مراحل به صورت اصولی، زمان بسیار زیادی نیز از شما خواهد گرفت. اما در  نیچ مارکتینگ نگرانی در مورد سئو و بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو نداشته باشید.

  • خاص بودن 
پیشنهاد ویژه  بهینه سازی نرخ تبدیل Cro چیست؟

با توجه به اینکه افراد و کسب و کارهای فراوانی در فضای دیجیتال مخصوص مشغول به فعالیت هستند، متمایز و خاص بودن یک نوع نقطه قوت عالی به حساب می آید. وقتی شما از دیگر رقبا متمایز باشید قطعاً جایگاه بهتری را در میان مخاطبان خود دارید. در  نیچ مارکتینگ خدماتی که شما ارائه می دهید مختص گروه های خاصی هستند. همین امر سبب می شود نسبت به دیگران خاص و متمایز باشید.

معایب  نیچ مارکتینگ

یقیناً هر نوع بازاریابی در عین حال که مزایای خاص خود را دارد معایبی نیز به همراه دارد. البته معایب  نیچ مارکتینگ بیشتر وقتی خود را نشان خواهد داد که شما به صورت نادرست انتخاب کنید که در چه حوزه ای فعالیت کنید.

  • مشتریان کم 

در  نیچ مارکتینگ بسیار حائز اهمیت است که محصولات خاصی را انتخاب کنید. این محصولات باید ویژگی های متنوعی داشته باشند. یکی از این ویژگی ها این است که مشتریان ویژه داشته باشند. یعنی محصول شما باید تمام نیاز مشتریان را رفع کند. با توجه به این که در  نیچ مارکتینگ به صورت تخصصی مشغول به فعالیت هستید اگر نتوانید خدمات خوبی را به متقاضیان عرضه کنید، قادر نخواهید بود مشتریان زیادی داشته باشید.

  • شناخته نشدن برند 

همانطور که در این نوع بازاریابی امکان دارد برند شما به برندی کاملاً معروف و معتبر تبدیل شود، این امکان نیز وجود دارد که برند شما شناخته نشود. به بیان ساده تر در این نوع بازاریابی فقط مشتریان خاص با شما ارتباط دارند و شما را می شناسند و افراد دیگر آگاهی از کسب و کار شما ندارند. پس اگر می خواهید از مزیت شناخته شدن برند در نیش مارکتینگ استفاده کنید، حتما باید خدمات ارزنده ای را به متقاضیان ارائه دهید.

  • از بین رفتن سرمایه 

در هر کسب و کار و خدماتی امکان از بین رفتن سرمایه وجود دارد. نیچ مارکتینگ  Niche market نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر شما می خواهید در این نوع بازاریابی سرمایه خود را از دست ندهید و به سودآوری قابل توجهی برسید باز باید به انتخاب حوزه فعالیت خود دقت کنید. اگر حوزه فعالیت خود را به درستی انتخاب کرده باشید سرمایه شما از بین نخواهد رفت و بیشتر به سودآوری می رسید.

  • رقابت با کسب و کار های بزرگ 

نیچ مارکتینگ، علاوه بر اینکه ممکن است رقابت کمی را در کسب و کار شما ایجاد کند، اما در عین حال قادر است میزان رقابت را در کسب و کار شما کاهش دهد. هنگامی که شما تازه شروع به فعالیت می کنید اگر خدمات شما با کیفیت باشد قطعاً کسب و کارهایی در این زمینه هستند که نمی خواهد شما جایگاه آن ها را به دست آورید. بر همین مبنا تلاش دارند که خدمات بهتری را به مشتریان خود عرضه کنند و میزان رقابت را با شما بالا ببرند. اگر شما در نیش مارکتینگ فعالیت می کنید باید توان رقابت با کسب و کارهای بزرگ را داشته باشید.

برای موفقیت در  نیچ مارکتینگ چه کنیم؟

راه های مختلفی برای موفقیت در بازاریابی گوشه ای وجود دارد. شما با بهره گیری از این روش ها می توانید پیشرفت کنید. این عوامل بسیار گسترده و وسیع هستند. چند مورد از این عوامل را بیان می کنیم که می توانید از آن ها استفاده کنید.

  • ایجاد سایت 

در جهان امروز اگر شما در فضای مجازی حضور فعال و موثر نداشته باشید، در واقع انگار وجود خارجی ندارید. برای این که کسب و کار شما پیشرفت کند سایت ایجاد کنید. لازم نیست هزینه بسیار زیادی را به ایجاد سایت اختصاص دهید. اما توجه داشته باشید که این سایت دارای طراحی سایت خوب، کاربردی و مناسب  کسب و کار شما باشد.

  • تولید محتوا 

تولید محتوای خوب و با کیفیت در هر زمینه ای راه گشا است. اگر شما محتوایی با کیفیت تولید کنید کاربران به علم و دانایی شما پی خواهند برد؛ همچنین تولید محتوا درجه یک در حرفه ای نشان دادن شما بسیار تاثیرگذار است. البته نمی توان از تاثیر تولید محتوا در سئوی سایت چشم پوشی کرد. محتوا می تواند زمینه های مختلفی داشته باشد، اما بهتر است در زمینه ای که مشغول به فعالیت و ارائه خدمات هستید، محتوا تولید کنید که بازدهی بیشتری داشته باشد.

پیشنهاد ویژه  روش های پروموت محتوا

سخن پایانی 

نیچ مارکتینگ می تواند در پیشرفت شما بسیار تاثیر گذار باشد. اما ابتدا باید آن را به خوبی بشناسید تا بتوانید از آن استفاده درستی کنید. مهم ترین امری که در بازاریابی گوشه ای حائز اهمیت است سئوی خوب محصولات و سایت است. شما در این زمینه می توانید از مجموعه های فراوانی کمک بگیرید. مجموعه activated از جمله مجموعه های فعال در این زمینه است. این مجموعه سال ها است که در زمینه سئو، تولید محتوا، افزونه و…فعالیت می کند. اگر قصد پیشرفت و سود آوری بیشتر را دارید حتما از خدمات سامانه فعال شده استفاده کنید.

4.6/5 - (8 امتیاز)

یک پاسخ به “نیچ مارکتینگ چیست؟”

  1. حمید گفت:

    چقدر توضیحات کامل و خوبی بود خیلی ممنونم ازتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

روش های پروموت محتوا

تولید محتوا کار ساده ای نیست؛ در بعضی مواقع زحمات زیادی برای آن کشیده می شود، اما ...
تیم تحریریه
09 آبان 1401
گوگل سرچ کنسول

معرفی Google Search Console

Google Search Console چیست؟ 0 تا 100 گوگل سرچ کنسول + نکات مهم گوگل سرچ کنسول که نام ...
تیم تحریریه
21 فروردین 1401

اهمیت سئو در افزایش فروش

امروزه با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از  افراد ترجیح می دهند، خریدهای خود را به صورت آنلاین و ...
تیم تحریریه
29 تیر 1401