لید چیست

لید چیست؟

دسته‌بندی‌ها دیجیتال مارکتینگ
نویسنده سعید حسینی
زمان مورد نیاز برای مطالعه 10 دقیقه

در فضای دیجیتال و بازاریابی مجازی کلمات کاربردی فراوانی وجود دارد. هر یک از این کلمات معنا و مفهوم خاص خود را دارند. شما در صورت عدم آشنایی با معنا و مفهوم این کلمات قادر نخواهید بود از آن ها درست استفاده کنید. یکی از این کلمات بسیار پر تکرار لید LEAD GENERATION است. اما لازم است ابتدا با اینکه لید چیست‌؟ آشنایی داشته باشید. این اصطلاح یکی از اصطلاحات کلیدی در زمینه تبلیغات، بازاریابی و مدیریت ارتباط با مشتری است. با همین معرفی مختصر قطعا به اهمیت لید و استفاده از آن پی برده اید. با ما همراه باشید …

در فضای دیجیتال و بازاریابی مجازی کلمات کاربردی فراوانی وجود دارد. هر یک از این کلمات معنا و مفهوم خاص خود را دارند. شما در صورت عدم آشنایی با معنا و مفهوم این کلمات قادر نخواهید بود از آن ها درست استفاده کنید. یکی از این کلمات بسیار پر تکرار لید LEAD GENERATION است. اما لازم است ابتدا با اینکه لید چیست‌؟ آشنایی داشته باشید. این اصطلاح یکی از اصطلاحات کلیدی در زمینه تبلیغات، بازاریابی و مدیریت ارتباط با مشتری است. با همین معرفی مختصر قطعا به اهمیت لید و استفاده از آن پی برده اید. با ما همراه باشید تا در این مقاله از سایت activated به بررسی کامل لید بپردازیم.

لید را بیشتر بشناسیم

لید را با نام سرنخ نیز می شناسند. یک تعریف کوتاه از این اصطلاح ابتدا بیان می کنیم. این تعریف کوتاه این است که لید به کاربرانی گفته می شود که به هر صورتی با برند و خدمات شما آشنایی پیدا کرده و به احتمال زیاد مشتاق شده اند که از این خدمات استفاده کنند. همین امر سبب شده با شما ارتباط برقرار کنند. البته در شناختن لید یک اشتباه رایج وجود دارد. افراد امکان دارد هر کاربری را به عنوان لید بشناسند که این یک خطا محسوب می شود. برای اینکه شما یک کاربر را لید خطاب کنید، باید آن کاربر شرایط خاصی را داشته باشد. لیدها یا همان کاربران بعد از آشنایی با خدمات و محصولات شما اشتیاق خود را نسبت به برند به هر طریقی نشان خواهند داد.

وقتی یک فرد برای نخستین بار با برند شما روبرو می شود، این روبرو شدن می تواند از طریق یک تبلیغات بنری در سایت های دیگر، شبکه‌ های اجتماعی، جستجو در گوگل و… باشد. این کاربر بعد از آشنا شدن با شما تصمیم خواهد گرفت که برند و خدمات شما را مورد بررسی قرار دهد. مطمئنا مهم ترین هدف شما این است که مسیر این کاربر به خرید ختم شود. اینجاست که شما باید مهارت و تلاش خود را به کار ببرید. به بیان ساده باید تلاش کنید که کاربر برای خرید مشتاق شود. در این راستا می توانید برای افزایش رغبت مخاطب امتیازاتی قرار دهید. این امتیازات کاربر را به یک مشتری راغب یا لید بدل می کند.

شما تا به الان به طور کلی با لید سروکار داشته اید اما مفهوم آن را به طور دقیق نمی دانستید. حتماً وقتی برای اولین بار به یک سایت فروشگاهی یا هر سایت دیگری مراجعه کرده اید، برای شما امتیازاتی مانند تخفیف ویژه ارسال رایگان و… در نظر گرفته شده است. این امتیازات فقط برای این امر است که شما به خرید کردن ترغیب شوید. این فرایند با توجه به نوع کسب و کار متفاوت است. به عنوان مثال افرادی که در شبکه های مجازی مشغول به فعالیت هستند، کاربران با دنبال کردن پیج آن ها یک لید به شمار می روند.

دلیل نام گذاری کاربران به لید

می توان گفت مخاطبان و مشتریان را به این دلیل لید یا سرنخ می نامند که یک سرنخ را در اختیار شما قرار می دهند. به بیان ساده تر کاربران علاقه خود را به کسب و کار شما نشان می دهند. این نشان دادن علاقه صورت های مختلفی دارد، مثلا وارد کردن شماره تلفن یا ایمیل، عضویت در سایت، فالو کردن و… همه این موارد از جمله عناوینی هستند که نشانه اشتیاق کاربر را به کسب و کار شما نشان می دهند. سرنخ ها اکثراً به معنای افزایش احتمال فروش و به دنبال آن سودآوری بیشتر هستند. بر همین مبنا است که جذب لید باید همواره جزئی از استراتژی دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی شما محسوب شود. به کار بردن همین اصول کم و بیش ساده است که کسب و کار شما را از بقیه رقبا متمایز می کند.

اهمیت لیدها

اکنون به خوبی می دانید لید چیست؟ اما سوالی که ذهن همه را درگیر می کند این است که این  لیدهاچه اهمیتی دارد. یک پاسخ بسیار ساده و ابتدایی که می توان به این سوال داد این است که هر لید یک مشتری جدید است. قطعاً این یک فرصت بسیار عالی برای هر کسب و کاری به حساب می آید. عوامل مختلفی هستند که لیدها را پر اهمیت می کنند. با توجه به اینکه این عوامل گسترده هستند به معرفی مهم ترین آن ها می پردازیم.

  • جذب مشتری 

لیدها در جذب مشتری بسیار تاثیر گذار هستند. قطعاً عامل موفقیت و پیشرفت هر کسب و کاری زیاد بودن مشتری های آن کسب و کار است. تا به امروز هزینه های زیادی توسط سایت ها و مجموعه های مختلف برای جذب مشتری پرداخت شده اما هیچ کدام به اندازه لیدها بازدهی نداشته است. همچنین اگر یک فرد از خدمات شما استفاده کند و از این خدمات راضی باشد طبیعتاً آن را مخاطبان دیگری معرفی می کند. این امر سبب می ‌شود تعداد مشتریان شما دو چندان شود.

لید چیست؟

  • افزایش فروش 

همه ما می دانیم با افزایش تعداد مشتریان میزان فروش نیز رشد چشمگیری پیدا می کند. به عبارت دیگر میزان فروش با تعداد مشتریان یک رابطه مشترک دارد. شما هیچ گاه نباید اهمیت  لیدهارا در افزایش فروش نا دیده بگیرید. مهمترین هدف هر کسب و کاری بالا بردن سود هست؛ همین امر است که استفاده از لیدها را ضروری می کند.

  • برند شدن 

لیدها به برند شدن مجموعه شما کمک می کنند. بر کسی پوشیده نیست که برند شدن به کسب و کار شما اعتبار می بخشد. البته این معروف شدن فقط برای افزایش فروش نیست؛ بلکه سبب می ‌شود افراد به سرمایه گذاری در کسب و کار شما علاقه مند شوند. قطعاً وقتی افراد دیگر در کسب و کار شما سرمایه گذاری می کنند، شما زودتر پیشرفت خواهید کرد و به مجموعه بزرگ تری تبدیل خواهید شد.

  • هزینه کم 

برای تبلیغات همیشه باید هزینه‌ فراوانی را در نظر گرفت. اگر شما قصد دارید یک تبلیغات پر بازده و مفید داشته باشید، حتماً باید برای آن برنامه ریزی کنید، وقت بگذارید و هزینه کنید. اما مزیتی که استفاده از لیدها را پر اهمیت می کند، این است که هزینه بسیار کمتری را باید به آن ها اختصاص دهید. معمولا موثر واقع شدن  لیدها در مقابل هزینه ای که برای آن ها در نظر می گیرید، چیزی فراتر از انتظار است. بر همین اساس این امر کاملا منطقی است و برای موفقیت بیشتر در کسب و کار خود از آن ها استفاده خواهید کرد.

  • تمرکز روی مشتریان بالقوه 

لیدها روی مشتریان بالقوه کسب و کار شما تمرکز می‌ کنند. در این روش به جای هدف گیری طیف گسترده و نا مشخصی از کاربران، لیدها افرادی را هدف قرار می ‌دهند که احتمال استفاده آن ها از خدمات شما بسیار زیادتر است. آن ها می توانند کاربران موثر را شناسایی کنند. این روش بازدهی کار را بالا می برد و همچنین هزینه تبلیغات را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. به علاوه در بازگشت میزان سرمایه نیز تاثیر گذار است.

اکنون یک مثال ساده برای درک بهتر این موضوع ذکر می کنیم. فرض کنید وقتی شما به یک سایت مراجعه می کنید آن سایت برای مشتاق شدن شما کد تخفیف در نظر گرفته است. شما برای استفاده از کد تخفیف ابتدا باید شماره تلفن یا ایمیل خود را وارد کنید. بعد از وارد کردن شماره تلفن یا ایمیل در واقع شما یک سرنخ به این سایت داده اید. شما محصول را سفارش می دهید و به دست شما خواهد رسید.

در دفعات بعد وقتی که سایت تخفیف ویژه قرار می دهد یا یک امتیاز ویژه برای مخاطبان در نظر می گیرد از طریق پیام یا ایمیل، شما را مطلع می کند. این گونه است که مجموعه روی مشتریان بالقوه تمرکز بیشتری دارد. احتمال اینکه این مشتریان از خدمات استفاده کنند، بسیار بیشتر از کاربران معمولی است. این امر در کنترل هزینه ها نیز تاثیر فراوانی دارد.

لید چیست؟

چگونه لید ایجاد کنید؟

بسیار لازم و ضروری است که لید با کیفیت و با بازدهی بالایی تولید کنید. برای تولید سرنخ خوب، روش های فراوانی وجود دارد. با بکارگیری این روش ها می توانید لید خوبی ایجاد کنید. در ادامه به معرفی روش های مختلفی برای ایجاد لید خواهیم پرداخت.

  • ایجاد محتوا 

همه افراد علاقه دارند که به محتوای جذاب و با کیفیت دسترسی داشته باشد. شما می توانید از این علاقه به سود خود استفاده کنید. ابتدا بهتر است یک محتوای عالی تولید کنید که بازدهی بالایی داشته باشد و از نظر علمی اطلاعات فراوانی را در اختیار متقاضیان قرار بدهد. مخاطب با خواندن این محتوا مشتاق می ‌شود که مطالب بیشتری را از سایت شما مطالعه کند. شما می توانید یک بخش را ایجاد کنید.

در این بخش مخاطب را ترغیب کنید که برای رسیدن به اطلاعات و مقالات بیشتر اطلاعاتی از خود را در اختیار شما قرار بدهد. می توانید یک خبرنامه ایجاد کنید که مخاطب با ثبت نام در آن و یا قرار دادن ایمیل و شماره تلفن از مقالات جدید اطلاع پیدا کند. این گونه است که شما یک سرنخ بسیار کاربردی از کاربر گرفته اید. اما نکته حائز اهمیت این است که حتماً باید محتوای شما بتواند مخاطب را جذب کند. در صورت عدم جذب مخاطب قطعاً بازدهی برای شما نخواهد داشت.

  • قرار دادن امتیاز برای کاربران 

حتماً شما نیز تا به امروز بسته های کد تخفیف داغ را حتی در تبلیغات تلویزیونی نیز به وضوح مشاهده کرده اید. این تخفیف یکی از امتیازاتی است که کسب و کارها برای مخاطبان خود در نظر می گیرند. می توان گفت این یک روش بسیار ساده برای گرفتن سرنخ از کاربران است. معمولا این امتیازات بیشتر برای خرید اولی ها در نظر گرفته می شود.

به این صورت است که یک فرد برای دریافت کد تخفیف خود اطلاعاتی مانند نام، ایمیل، شماره تلفن و… را در اختیار شما قرار می دهد. سپس از آن کد و امتیازات استفاده می کند. البته دامنه استفاده از این امتیازات در روزمره بسیار گسترده شده است. حتی در مواردی مشاهده شده که کسب و کارها از این کدهای تخفیف برای خدمات بیمه، بلیط هواپیما، کتاب های صوتی و… استفاده می کنند.

  • فرصت شغلی 

اگر شما از جمله کسب و کار هایی هستید که برای پیشرفت در زمینه فعالیت خود نیاز به همکاری افراد مختلفی دارید، می توانید اطلاعات کاربران را برای شرایط شغلی مناسب دریافت کنید. این اطلاعات هم سر نخ بسیار مناسبی از کاربران در اختیار شما قرار می دهند و هم زمانی که شما نیاز به نیروی انسانی فعال داشتید برای شما مشکل گشا و راهکار خواهد بود. معمولا افراد برای ثبت اطلاعات خود برای گرفتن یک شغل اطلاعاتی مانند نام، شماره تلفن، سوابق و…را در اختیار کار فرمایان می گذارد.

  • ارائه خدمات آزمایشی 

یکی از روش های کاربردی که امروزه بسیاری از کسب و کارها و حتی اپلیکیشن های بزرگ از آن استفاده می کنند در اختیار گذاشتن نسخه رایگان و دموی محصولات است. به بیان ساده آن ها کاربران را تشویق می کنند با ارائه اطلاعاتی مانند شماره تلفن و ایمیل برای مدتی از این خدمات به صورت رایگان استفاده کنند. البته استفاده از این خدمات، علاوه بر گرفتن سر نخ باعث می شود کاربران به آن اپلیکیشن و… علاقه مند شوند.

  • گوگل 

شما به راحتی از طریق گوگل قادر هستید لید ایجاد کنید. وقتی به دنبال یک محصول یا استفاده از خدمات هستید، دیگر به روش های سنتی عمل نمی کنید. بلکه با یک سرچ ساده در گوگل به دنبال رفع نیاز خود هستید. اگر سایت و خدمات شما سئو خوبی داشته باشد طبیعتاً جزو نتایج اول گوگل قرار می گیرد. این گونه کاربران به راحتی می توانند از خدمات شما استفاده کنند و سرنخ در اختیار شما بگذارند.

  • روش قطره چکانی 

شاید تا به حال اسم این روش را حتی نشنیده باشید، اما این یک روش فوق العاده است. منظور از قطره چکانی این است که شما اطلاعات بسیار اندکی را ابتدا در اختیار کاربر قرار خواهید داد. کاربر متوجه خواهد شد که این اطلاعات چقدر ارزشمند است. به همین دلیل هر اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهد تا بتواند از این محتوای ارزشمند شما استفاده کند. البته برای پر بازده بودن این روش حتماً باید اطلاعات شما یونیک و خاص باشند.

سخن پایانی 

استفاده از لید و سرنخ قطعا می ‌تواند بازده کار شما را دوچندان کند. البته حتما باید روش های ایجاد آن را به خوبی فرا بگیرید. در این زمینه مجموعه هایی هستند که می توانند به شما کمک کنند. مجموعه activated از جمله مجموعه‌ های فعال در این زمینه است. این مجموعه با سال ها فعالیت در زمینه تولید محتوا، سئو، افزونه و… بهترین خدمات را در اختیار شما قرار خواهد داد. با کمک این مجموعه قادر خواهید بود سر نخ های بسیار خوبی از کاربران بگیرید. اگر شما به فکر پیشرفت در زمینه فعالیت خود هستید حتماً از خدمات سامانه فعال شده بهره ببرید.

4.7/5 - (11 امتیاز)
مقالات مرتبط
دیدگاه کاربران
  • حسین 2 سال پیش

    عالی بود خیلی ممنونم

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید