سبد خرید
0

سبد خرید شما خالی است

ورود و عضویت

Crawler چیست؟

سعید حسینی
21 تیر 1401
Crawler چیست

Crawler ، که در فارسی به آن خزنده وب نیز گفته می شود، نامی است که به برنامه ای داده می شود که توسط موتورهای جستجو استفاده می شود و از اینترنت برای جمع آوری و فهرست بندی داده ها استفاده می کند.

یک Crawler از طریق یک لینک از یک سایت بازدید می کند. سپس محتوای سایت و پیوندهای تعبیه شده را قبل از دنبال کردن پیوندها از سایت می خواند. Crawler این فرآیند را تا زمانی ادامه می دهد که داده های هر وب‌سایتی را که پیوندی به سایت دیگری دارد، بازدید و فهرست‌بندی کند. اساساً تمام وب را خزیده است، از این رو نام آن به این معنی است.

خزنده وب رباتی است که محتوا را در اینترنت جستجو و فهرست می کند. اساساً، خزنده های وب مسئول درک محتوای یک صفحه وب هستند تا بتوانند آن را هنگام درخواست بازیابی کنند.

وقتی صحبت از سئو فنی به میان می آید، درک چگونگی کارکرد آن دشوار است. اما کسب اطلاعات در این مورد تا حدی که بتوان وب سایت ها را بهینه سازی کرد و به مخاطبان بیشتر دست یافت، مهم است. یکی از ابزارهایی که نقش زیادی در بهینه سازی موتورهای جستجو دارد، خزنده وب یا Crawler است.

چرا Crawler مهم است؟

بهینه سازی موتورهای جستجو از طرق مختلفی تحت تأثیر Crawler ها قرار می گیرد.

اولاً، وب ‌سایت هایی که خزیدن آن ها آسان ‌تر است، نسبت به وب ‌سایت‌ هایی که اینطور نیستند، ارجحیت خاصی دارند. اگر بازدید و پیمایش یک سایت آسان باشد و مهم ترین صفحات تا حد امکان کمتر از صفحه اصلی شما کلیک شود، نه تنها سایت شما را برای Crawler ها، بلکه برای کاربران نیز خواناتر می کند. Crawler ها همچنین از نقشه های سایت برای کمک به شناسایی محتوای مهم در یک سایت استفاده می کنند.

ثانیاً، خزنده ها لینک های یک سایت و همچنین لینک های داخلی یک سایت را دنبال می کنند. یک ساختار لینک داخلی قابل خزیدن برای یک خزنده لازم است تا تمام صفحات یک وب سایت را فهرست کند و لینک های با کیفیت خوب به و از سایت شما (لینک های خارجی) مهم هستند؛ زیرا نشان می دهند که سایت شما معتبر است و محتوای با کیفیت بالایی دارد.

ثالثاً، خزنده ها محتوایی را در سایتی که nofollow تگ نشده است، فهرست می کنند. همچنین به دنبال کلمات کلیدی می گردد، بنابراین موتور جستجو می داند صفحه برای چه کلمات و پرس و جوهایی رتبه‌بندی می کند. همچنین به دنبال محتوای تکراری، کپی شده از سایت های دیگر یا صفحات دیگر از سایت می گردد و از منحصر به‌ فرد بودن محتوای وب‌ سایت اطمینان می دهد.

Crawler چطور کار می کند؟

اگر سایت شما دارای خطاهایی است که خزیدن در آن را دشوار می کند، ممکن است در رتبه بندی SERP پایین بیاید. شما سخت روی کسب و کار و محتوای خود کار می کنید، اما همانطور که در بالا ذکر شد، اگر سایت شما را به صورت آنلاین پیدا نکند، هیچ کس نمی داند چقدر کارتان عالی است.

خوشبختانه ابزارهای خزنده مانند Screaming Frog و Deepcrawl وجود دارند که می توانند سلامت وب سایت شما را روشن کنند. انجام ممیزی سایت با Crawler ها می تواند به شما در یافتن خطاهای رایج و شناسایی مسائلی مانند موارد زیر کمک کند:

  • پیوندهای شکسته: وقتی پیوندها به صفحه‌ای می روند که دیگر وجود ندارد، نه تنها تجربه کاربری ضعیفی را ارائه می کند، بلکه می تواند به رتبه‌بندی شما در SERP آسیب برساند.
  • محتوای تکراری: محتوای تکراری در URL های مختلف، انتخاب نسخه مربوط به جستجوی کاربر را برای گوگل (یا سایر موتورهای جستجو) دشوار می کند. یک گزینه برای رفع این مشکل این است که آنها را با استفاده از تغییر مسیر 301 ترکیب کنید.
  • عنوان صفحه: تگ های عنوان تکراری، گم شده، خیلی طولانی یا خیلی کوتاه همگی بر رتبه صفحه شما تأثیر می گذارند.
پیشنهاد ویژه  روش های جذب مشتری از طریق سایت

شما نمی توانید مشکلات سایت خود را برطرف کنید مگر اینکه آنها را شناسایی کنید. استفاده از Crawler ها وب، حدس و گمان را از ارزیابی سایت شما حذف می کند.

انواع ابزار های Crawler

ابزارهای زیادی با ویژگی های مختلف در بازار وجود دارد که می توانید از بین آنها انتخاب کنید، اما همه آنها به دو دسته تقسیم می شوند:

  • دسکتاپ: انواع ابزار های Crawler مانند دسکتاپ ها، روی کامپیوتر شما قابلیت نصب و ذخیره شدن دارد.
  • Cloud: از محاسبات ابری اساس این ابزارها هستند و نیازی به ذخیره آن به صورت محلی ندارید.

ابزاری که به کار می برید بسته به نیازها و بودجه تیم شما متفاوت است. به طور کلی، انتخاب یک گزینه مبتنی بر ابر امکان همکاری بیشتر را فراهم می کند؛ زیرا برنامه نیازی به ذخیره در دستگاه فرد نخواهد داشت.

پس از نصب، می توانید Crawler ها را تنظیم کنید تا در یک بازه زمانی مشخص اجرا شوند و در صورت نیاز گزارش تولید کنند.

مزایای استفاده از ابزارهای Crawler

خزیدن صحیح سایت شما برای سئو ضروری است. علاوه بر تشخیص خطاهای سایت، مزایای استفاده از ابزار خزیدن وب عبارتند از:

  • بر عملکرد سایت تأثیر نمی گذارد

Crawler های سایت در پس زمینه اجرا می شوند و هنگام استفاده سرعت سایت شما را کاهش نمی دهند؛ زیرا تداخلی با امور روزمره شما ندارند یا تاثیری بر افرادی که در حال مرور سایت هستند ندارد.

  • گزارش داخلی

اکثر Crawler ها دارای ویژگی های گزارش یا تجزیه و تحلیل داخلی هستند و به شما امکان می دهند این گزارش ها را به صفحه گسترده اکسل یا فرمت های دیگر صادر کنید. این ویژگی باعث صرفه جویی در زمان می شود و به شما امکان می دهد تا به سرعت نتایج ممیزی خود را بررسی کنید.

  • از اتوماسیون استفاده می کند

یکی از ویژگی های خوب خزنده های وب این است که می توانید آهنگی را تنظیم کنید تا آن ها در سایت شما بخزند. این به شما امکان می دهد تا به طور منظم عملکرد سایت را بدون نیاز به تهیه گزارش خزیدن به صورت دستی هر بار پیگیری کنید.

انجام ممیزی منظم سایت با Crawler ها یک راه عالی برای اطمینان از سلامت و رتبه بندی سایت شما آنچنان که باید است است.

انواع Crawler

برای تهیه لیستی از Crawler های وب، باید 3 نوع اصلی خزنده وب را بشناسید:

  • Crawler های وب داخلی

خزنده های وب داخلی توسط یک شرکت توسعه داده می شوند تا وب‌ سایت خود را برای اهداف مختلف مانند تولید نقشه های سایت، خزیدن کل وب‌سایت برای یافتن لینک های شکسته و غیره بخزند.

  • Crawler های وب تجاری

Crawler های وب تجاری آنهایی هستند که به صورت تجاری در دسترس هستند و می توان آنها را از شرکت هایی که چنین نرم افزاری را توسعه می دهند خریداری کرد. برخی از شرکت های بزرگ ممکن است عنکبوت های سفارشی خود را نیز برای خزیدن وب سایت ها داشته باشند.

  • Crawler های وب منبع باز

Crawler های منبع باز آنهایی هستند که منبع باز یا تحت مجوزهای آزاد/ باز هستند تا هرکسی بتواند از آنها استفاده کند و آنها را بر اساس نیاز خود تغییر دهد. اگر چه اینها اغلب فاقد ویژگی ها و قابلیت های پیشرفته مشابه تجاری هستند، اما فرصتی را برای بررسی کد منبع و درک چگونگی کارکرد این موارد فراهم می کنند.

نمونه هایی از برترین Crawler ها

  • GoogleBot 

Googlebot یک ربات جستجوی نرم افزار خزنده وب (همچنین به عنوان عنکبوت یا وب خزنده شناخته می شود) است که اطلاعات صفحه های وبی را جمع آوری می کند که در صفحه نتیجه های مرورگر گوگل مورد استفاده قرار می گیرند.

Googlebot اسناد را از وب جمع‌آوری می کند تا فهرست جستجوی Google را ایجاد کند. از طریق جمع آوری مداوم اسناد، نرم افزار صفحات جدید را کشف می کند و صفحات موجود را به روز می کند. Googlebot از طراحی ساختاری توزیع شده ای که رایانه های زیادی را در بر می گیرد، استفاده می کند تا بتواند مانند وب رشد داشته باشد.

پیشنهاد ویژه  معرفی گوگل بیزینس

وب خزنده از الگوریتم هایی استفاده می کند تا تعیین کند چه سایت هایی را مرور کنند، چه نرخ هایی را مرور کنند و از چند صفحه واکشی کنند. Googlebot با لیست ایجاد شده از جلسات قبلی، شروع می شود. سپس این لیست توسط نقشه های سایت ارائه شده توسط وب مسترها افزایش می یابد. این نرم افزار تمام عناصر مرتبط را در صفحات وب که مرور می کند، می خزد و به سایت های جدید، بروز رسانی سایت ها و پیوندهای مرده اشاره می کند. این اطلاعات به منظور بروز رسانی فهرست صفحه وب گوگل به کار می روند.

  • SEMrush

SemrushBot نرم افزار ربات جستجویی است که Semrush برای کشف و جمع آوری داده های جدید و بروز شده وب ارسال می کند.

فرآیند خزیدن SemrushBot با لیستی از URL های صفحه وب شروع می شود. هنگامی که SemrushBot از این URL ها بازدید می کند، پیوندهای صفحه را برای خزیدن بیشتر ذخیره می کند.

  • Ahrefs

Ahrefs Bot وب سایت شما را می خزد و پیوندهای خروجی را یادداشت می کند و آنها را به پایگاه داده مد نظر اضافه می کند. به صورت دوره ‌ای وب‌سایت شما را مجدداً بررسی می کند تا وضعیت فعلی پیوندهای قبلاً پیدا شده را بررسی کند.

  • Sitebulb web 

Sitebulb یک خزنده وب سایت دسکتاپ است که بسیار بیشتر از یک خزنده است. این وب سایت شما را مجاز می کند و توصیه های عملی و تجسم های زیبا تولید می کند.

  • SEO Spider

Screaming Frog SEO Spider نوعی Crawler است که با استخراج ممیزی ها و داده ها مربوط به مسائل رایج سئو به یاری شما می آید تا سئوی سایت خود را بهبود بخشید. با کمک این ابزاز 500 URL را به صورت رایگان می توانید بارگیری کنید، یا مجوزی برای حذف محدودیت و دسترسی به ویژگی های پیشرفته خریداری کنید.

SEO Spider یک خزنده سایت قدرتمند و انعطاف پذیر است که می تواند وب سایت های کوچک و بسیار بزرگ را به طور کارآمد بخزد و در عین حال تجزیه و تحلیل نتایج را در زمان واقعی، برای شما امکان پذیر می کند. داده های کلیدی در محل را جمع‌آوری می کند تا به سئوکاران اجازه تصمیم‌گیری آگاهانه را بدهد.

  • Seomator

SEOmator یک مجموعه نرم افزار حسابرسی SEO بسیار قوی است که اطلاعات زیادی در مورد سلامت سئو سایت شما در اختیارتان قرار می دهد. برایان دین بنیانگذار Backlinko معتقد است با کراولر Seomator می توانید فورا متوجه شوید که زمان انجام ممیزی SEO به کدام منطقه ها نیاز دارید.

  • Deepcrawl

Deepcrawl یک خزنده وب مبتنی بر ابر است که شما آن را کنترل می کنید. می توانید آن را به گونه‌ای تنظیم کنید که وب‌ سایت، محیط مرحله‌ بندی، سایت های خارجی، داده های تحلیلی، بک لینک ها، نقشه های سایت و فهرست های URL را به روش های مختلف بررسی کند

  • Raventool

Raventool برای مدیریت سئو و کمپین های تبلیغاتی طراحی شده است. با استفاده از این ابزار، کسب و کار شما می تواند بلافاصله تحقیق و تحلیل کند، موتورهای جستجو را ردیابی کند و با سایر اعضای تیم همکاری کند. امکانات آن به ترتیب زیر هستند:

  • خزیدن خودکار و گزارش های بازاریابی
  • دسترسی به برخی از رابط های داده از جمله google analytics
  • جزئیات، آسان برای تولید PDF
  • داده ها به روشی کاملاً تعریف شده سازماندهی می شوند.

 

  • MOZ web

این لیست بدون گنجاندن Moz کامل نخواهد شد. یکی از ابزارهای محبوب سئو برای تحقیق، پیوند و بهینه سازی است.

  • OnCrawl

OnCrawl یک خزنده سئوی مبتنی بر وب است که برای تجزیه و تحلیل گزارش ها برای ممیزی های سازمانی و هدف نظارت روزانه توسعه یافته است.

سخن پایانی

Crawler ها بخش مرکزی و اصلی هر موتور جستجو را شکل می دهند. به عبارتی، اسکریپت یا نرم افزار های خودکاری هستند که بر اساس الگوریتمی معین می توان مرورگر ها را برای آنها تعریف کرد. در صورتی که تجربه استفاده از این خزنده ها را داشته اید، تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

4.6/5 - (23 امتیاز)

یک پاسخ به “Crawler چیست؟”

  1. امیرحسین گفت:

    ممنونم از مقاله خوبتون کامل بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

روش های کسب در آمد از یوتیوب

روش های کسب در آمد از یوتیوب

اگر به دنبال یک روش مناسب برای کسب درآمد از اینترنت هستید، کسب درآمد از یوتیوب می ...
سعید حسینی
08 تیر 1401
آشنایی با تبلیغات اسپانسری اینستاگرام

آشنایی با تبلیغات اسپانسری اینستاگرام

در دهه های اخیر نحوه تبلیغات بسیار تغییر کرده است. شکل ها و مدل های بسیار جدیدی ...
تیم معرفی
25 تیر 1401
معرفی slack

معرفی slack

نرم  افزار اسلک در واقع یک بستر پیام  رسان به  صورت تیمی و گروهی می باشد که ...
تیم تحریریه
03 خرداد 1401