معرفیAMP به‌همراه مزایا، معایب و بررسی تاثیر آن بر سئوی سایت

معرفیAMP

دسته‌بندی‌ها بهینه سازی سایت
نویسنده تیم تحریریه
زمان مورد نیاز برای مطالعه 8 دقیقه

AMP چیست؟ AMP که شاید بتوان در فارسی آن را به‌عنوان «شتاب‌دهنده‌ی سرعت صفحات در موبایل» نامگذاری کرد، نزدیک به پنج سال است به یکی از شاخص‌های امتیازدهی گوگل تبدیل شده است و سایت‌های مختلف تلاش می‌کنند قواعد AMP را رعایت کنند. AMP به‌عنوان یک شتاب‌دهنده صفحات پرطرفدار را به سرور گوگل منتقل می‌کند و از آنجا که صفحات سرور گوگل دارای کدهایی کوتاه‌تر و ساده‌تر از کدهای سایت‌های معمولی هستند، سرعت بازشدن این صفحات توسط موبایل نیز بسیار افزایش می‌یابد. یکی دیگر از دلایل افزایش سرعت صفحات دارای AMP این است که کدهای CSS دارای محدودیت‌های بسیاری هستند و …

AMP چیست؟

AMP که شاید بتوان در فارسی آن را به‌عنوان «شتاب‌دهنده‌ی سرعت صفحات در موبایل» نامگذاری کرد، نزدیک به پنج سال است به یکی از شاخص‌های امتیازدهی گوگل تبدیل شده است و سایت‌های مختلف تلاش می‌کنند قواعد AMP را رعایت کنند.

AMP به‌عنوان یک شتاب‌دهنده صفحات پرطرفدار را به سرور گوگل منتقل می‌کند و از آنجا که صفحات سرور گوگل دارای کدهایی کوتاه‌تر و ساده‌تر از کدهای سایت‌های معمولی هستند، سرعت بازشدن این صفحات توسط موبایل نیز بسیار افزایش می‌یابد. یکی دیگر از دلایل افزایش سرعت صفحات دارای AMP این است که کدهای CSS دارای محدودیت‌های بسیاری هستند و کدهای JS هم به‌صورت کلی در کدنویسی صفحات دارای AMP مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. 

به‌عبارت دیگر AMP به‌عنوان یک شتاب‌دهنده کاری می‌کند که صفحات استاتیک یک سایت که برای نمایشگر کامپیوتر تعریف شده‌اند، در نمایشگر موبایل نیز با سرعت بیشتری به نمایش درآیند. AMP نه‌تنها باعث کاهش مدت‌زمان لودشدن صفحات سایت در نمایشگر موبایل می‌شود، بلکه می‌تواند به‌صورت غیرمستقیم نوعی اعمال فشار نیز باشد.

در واقع گوگل با فناوری AMP می‌تواند کاری کند که صفحات مشخصی از سایت‌های مختلف برای کاربران با سرعت بیشتری به‌نمایش درآیند. این نوع از کارکرد AMP نیز جالب توجه است.

معرفیAMP

کاربرد AMP چیست؟

سایت‌های خبری، وبلاگ‌ها و سایر انواع سایت‌ها اگر از AMP استفاده کنند باید مطلب بارگذاری‌شده توسط موبایل را یک بار هم به‌صورت جداگانه برای دسکتاپ معرفی کنند. این موضوع باعث می‌شود ادمین سایتی که از AMP استفاده می‌کند، لینک معرفی آن را برای نسخه‌ی دسکتاپ نیز تعریف کنند تا از دوباره‌کاری جلوگیری شود. 

البته در یک تعریف کلی Google-AMP آمده است تا تجربه‌ی کاربران دسکتاپ سایت را به تجربه‌ی کاربران موبایلی نزدیک کند و تمام امکاناتی را که در نمایشگر دسکتاپ وجود داشت، در نمایشگر موبایل هم اجرا کند. این ویژگی در ازای از دست رفتن داده‌ها و آمارهای دقیق از سایت‌تان، نرخ بازدید بسیار بالایی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

مزایای استفاده از AMP چیست؟

اولین و مهم‌ترین تاثیری که AMP بر سایت شما می‌گذارد همان مسئله‌ی افزایش سرعت لود است. اما علاوه بر این تاثیر مهم، AMP سبب می‌شود سایت‌های دارای این ویژگی بیشتر برای کاربران نمایش داده شوند. سایت‌هایی که صفحات AMP دارند با آیکونی شبیه صاعقه در نتایج جست‌وجوی گوگل مشخص می‌شوند. 

این ویژگی باعث می‌شود رتبه‌بندی سایت شما نزد گوگل بسیار تغییر کند چراکه به‌تازگی سرعت لود صفحات در موبایل هم از شاخصه‌های گوگل برای رتبه‌بندی محسوب می‌شود. تجربه هم همین را می‌گوید؛ هرچقدر کاربر راحت‌تر با سایت کار کند، زمان ماندنش در سایت بیشتر می‌شود، احتمال خرید از سایت افزایش پیدا می‌کند و درنهایت رتبه‌ی سایت بالا خواهد آمد.

یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های AMP ساماندهی تبلیغات در سایت‌های مختلف است. اگر با تلفن همراه به بسیاری از سایت‌ها رفته باشید، در بدو ورود چندین تبلیغ در سایزهای مختلف برای شما به‌ نمایش در می‌آید. نمایش صفحات مختلف سایت که همراه با تبلیغ هستند به‌وسیله‌ی AMP بهینه می‌شود و نمایش آن‌ها طوری برنامه‌ریزی خواهد شد که سد راه شما نشود. 

از طرفی استفاده از AMP سبب می‌شود صفحات سایت شما در جست‌وجوهای گوگل در قسمت Carousel نیز نمایش داده شود. این موضوع هم یکی از دلایلی است که طرفداران AMP معتقدند باید از آن استفاده کرد زیرا نرخ بازدید و همچنین نرخ کلیک سایت را بالا خواهد برد.  

در نهایت AMP می‌تواند اطلاعات و داده‌های مختلفی از رفتار کاربران را ارزیابی کرده و به شما گزارش دهد. هرچقدر بتوانید کاربران موبایلی را به سایت خود متمایل‌تر کنید، موفق‌تر خواهید بود. در واقع کاربر موبایلی که پیش از این همیشه باید به‌سختی سایت‌ها را باز می‌کرد، حالا کارش ساده شده و می‌تواند علاوه بر سرعت بالا، صفحات را با کیفیتی قابل قبول هم مشاهده کند. 

معرفیAMP

تاثیر AMP بر سئو

همانطور که در بخش‌های قبل هم توضیح دادیم، AMP کدهای مربوط به نمایش صفحات سایت شما را در دسکتاپ نادیده می‌گیرد و برای نمایش همان صفحات در نمایشگر موبایل، کدهای ساده‌تری تعریف خواهد کرد. حال شاید بپرسید تعریف کدهایی جدید برای نمایشگر موبایل چگونه به سئوی سایت کمک خواهد کرد؟

توجه داشته باشید که یکی از مهم‌ترین پارامترهای گوگل برای رتبه‌بندی سئو، سرعت لود صفحات است. بنابراین زمانی که شما بتوانید امکان استفاده از سایت را برای طیف وسیعی از کاربران موبایلی فراهم کنید، ورودی سایت شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد و موجب بالارفتن رتبه‌ی سئو خواهد شد.

چگونه از AMP استفاده کنیم؟

راه‌های مختلفی برای نصب و راه‌اندازی AMP در سایت‌های مختلف وجود دارد. در سایت‌های وردپرسی دو دامنه‌ی مختلف وجود دارد که AMP تنها می‌تواند بر روی سایت‌های یک دامنه اثر بگذارد؛ بر همین اساس نصب و راه‌اندازی پلاگین تنها در سایت‌هایی ممکن است که دارای دامنه‌ی org باشند و نمی‌توان بر روی سایت‌هایی با دامنه‌ی com از پلاگین‌ها استفاده کرد.

پلاگین‌ها یا افزونه‌های جانبی وردپرس در اینجا هم به کمک شما می‌آیند تا کیفیت سایت خود را ارتقا دهید. بنابراین پس از نصب افزونه‌ی WPforms آن را باز کرده و محتویاتش را دانلود کنید. پس از نصب و فعال‌سازی این افزونه می‌توانید در قسمت Appearance که تنظیمات مربوط به ظاهر سایت شما را پشتیبانی می‌کند، نوع نمایش صفحات سایت خود را در نمایشگر موبایل مشخص کنید.  

با انجام این فرآیندها و اضافه‌کردن پسوند AMP به انتهای پست‌هایتان، صفحات مشخص‌شده با نمایشگر جدید برای کاربران به نمایش در می‌آیند. 

تایید اعتبار AMP

پس از نصب Google AMP باید از معتبربودن و فعالیت آن اطمینان حاصل کنید. یکی از راه‌های تست AMP استفاده از اکستنشن‌هایی است که بر روی مرورگرهایی مثل کروم و اپرا نصب می‌شوند. این اکستنشن‌ها به‌صورت اتوماتیک وضعیت هر صفحه از سایت شما را بررسی کرده و درصورتی که مجهز به AMP باشند به رنگ سبز درمی‌آیند و در غیر اینصورت نشانگر آن قرمز خواهد شد. 

یکی دیگر از راه‌های تست این کار استفاده از وب اینترفیس است. این سایت با بررسی کدهای مربوط به صفحات مختلف سایت، HTML را بررسی کرده و هر تغییری که در ساختار آن به‌وجود بیاید به‌صورت خودکار مجددا بررسی خواهد شد. 

معایب استفاده از AMP

هرچند که استفاده از AMP می‌تواند عملکرد سایت را از جوانب بسیار زیادی تحت تاثیر قرار دهد اما استفاده از آن ممکن است برای برخی فعالیت‌های سایت هم محدودیت ایجاد کند. از آنجا که AMP نسخه‌ی کپی سایت شما را در بستری با کدنویسی ساده‌تر به مخاطب عرضه می‌کند، پس در تحلیل آمارهای مربوط به سایت خود نمی‌توانید بر نتایج آن استناد کنید. این موضوع باعث می‌شود آمارها و داده‌های سایت شما مبتنی بر صفحه‌ی AMP سایت باشد. البته در نسخه‌های جدیدتر این برنامه، این موضوع هم حل شده و می‌توان رفتار کاربران را از راه‌های مختلفی تحلیل کرد.

از طرفی محدودیت‌های AMP برای استفاده از کدهای HTML اگرچه ممکن است باعث افزایش سرعت لود صفحات شود اما کدنویسان سایت معتقدند این محدودیت، دست آن‌ها را در کدنویسی می‌بندد.

حل خطاها برای صفحات AMP

مشاهده‌ی خطای ۴۰۴ یک اتفاق مرسوم برای بسیاری از کاربران است. زمانی که درحال کارکردن هستید باید بتوانید این نقص را برطرف کنید. رفع این نقص کار سختی نیست و فقط کافی است در صفحه‌ی تنظیمات به بخش پیوندهای یکتا بروید و داده‌ها را ذخیره کنید. 

استفاده از AMP ممکن است منجر به ایجاد مشکلاتی در نمایش تگ‌های سایت هنگام جست‌وجوی گوگل شود. رفع این مشکل تا چندی پیش نیازمند نصب افزونه‌ی Glue For Yoast SEO بود اما اکنون یواست با AMP هماهنگ و سازگار است و مشکلی در ایجاد تگ‌ها نخواهید داشت. 

معرفیAMP

جمع‌بندی

با افزایش استفاده‌کنندگان از تلفن همراه اگر به‌عنوان مدیر یک سایت به‌فکر ارتقای کیفیت دسترسی کاربران موبایلی به سایت نباشید، ظرف مدت کوتاهی آن‌ها را از دست خواهید داد. کیفیت نمایش سایت در نمایشگرهای موبایل به‌تازگی به یکی از شاخصه‌های اصلی گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها تبدیل شده است.

AMP به‌عنوان یکی از ابزارهای جدید گوگل که برای ارتقای کیفیت نمایش سایت در نمایشگرهای مختلف به‌کار می‌رود، می‌تواند تا حدود زیادی این مشکل را حل کند. این ابزار گوگل درواقع با ایجاد یک نسخه‌ی کپی از صفحات سایت شما در بستری ساده‌تر و سروری قوی‌تر، سرعت لود سایت شما را بالا می‌برد. 

سرعت لود بالا و رابط کاربری بهتر در موبایل برای مثال در سایت‌های آموزشی بسیار کاربردی ست.

با استفاده از این قابلیت گوگل دیگر تبلیغات شما در سایت برای کسب درآمد مزاحم کاربران موبایلی نخواهد شد و آن‌ها می‌توانند بدون مزاحمت محتوای سایت شما را بررسی کنند. نمایش تبلیغات در نسخه‌های موبایلی با استفاده از این قابلیت ساماندهی خواهد شد و تبلیغات به‌اندازه و در جای درست به نمایش در می‌آیند.

البته نقدهایی هم به این قابلیت گوگل وارد است؛ مثلا بسیاری معتقدند استفاده از این قابلیت گوگل امکان بررسی دقیق سایت، رفتار کاربران، نرخ بازدید و نرخ کلید و سایر شاخه‌های کیفی را ناممکن می‌کند. نقدی که تاحدودی درست است چراکه بازدید از مطالب شما که با کدنویسی AMP به‌نمایش در می‌آیند، برای تحلیل‌گر سایت به منزله‌ی بازدید از سایت شما نیست. 

به‌صورت کلی می‌توان گفت این قابلیت گوگل به‌سود کاربر و نسبتا به ضرر مدیر سایت است چراکه مدیر سایت در ازای ارتقای جایگاه سئوی سایت امکان تحلیل مخاطبانش را از دست می‌دهد و در مقابل افزایش بازدید از «مطالب سایت» بازدید از «کل سایت» کاهش پیدا می‌کند. 

البته برنامه‌نویسان ایرادات دیگری هم برای این قابلیت گوگل برشمرده‌اند. به‌طور مثال محدودیت در کدنویسی CSS و HTML ممکن است دست برنامه‌نویسان را ببندد یا عدم پشتیبانی از کدهای JS ممکن است سبب مشکلاتی شود. 

اجرای AMP بر روی سایت‌های وردپرسی کار سختی نیست و به‌راحتی و مطابق آنچه در قسمت مربوط به این موضوع توضیح دادیم، می‌توان سایت را برای این قابلیت آماده کرد. حقیقت این است که با تمام مزایا و معایبی که ممکن است Google-AMP به‌همراه داشته باشد، اما این قابلیت به یکی از محبوب‌ترین قابلیت‌ها در بین کاربران موبایلی تبدیل شده است. تجربه نشان می‌دهد کاربران هنگام استفاده از جست‌وجوی گوگل، راحت‌تر با سایت‌هایی که آیکون AMP را دارند ارتباط برقرار می‌کنند و همین موضوع موجب افزایش بازدید از مطالب سایت خواهد شد. 

استفاده از این قابلیت کار سختی نیست و اگر دغدغه‌ی افزایش کیفیت سایت‌تان را دارید، می‌توانید امتحانش کنید و اثرات آن را بر عملکرد سایت ببینید.

برای راهنمایی بیشتر با تیم فعال شده تماس بگیرید.

5/5 - (5 امتیاز)
مقالات مرتبط
دیدگاه کاربران
  • ساحل 2 سال پیش

    خیلی دنبال محتوایی راجب به مزایای استفاده از AMP بودم ممنونم از سایت خوبتون

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید