تهران، بلوار ارتش، خیابان ابوالفضل صمیع ۰۲۱۷۷۷۰۰۰۱۲
حساب کاربری
×

معرفی افزونه یواست سئو

خانه » بهینه سازی سایت SEO » معرفی افزونه یواست سئو
بهینه سازی سایت SEO متین امیری ۱۲ تیر ۱۴۰۰

همه‌ی ما زمانی که شروع به فعالیت در فضای اینترنت می‌کنیم، به بسیاری از بحث‌های تخصصی بی‌توجه هستیم. جهان اینترنت نیز مثل جهان واقعی، قواعد و قوانینی دارد که هرکس به آن‌ها مسلط‌تر باشد عملکرد بسیار بهتری خواهد داشت.

برای حضوری موفق در فضای وب باید قواعد صحیح ارتباط با مخاطب را بدانید، شیوه‌ی اصولی تولید محتوا را آموخته باشید و در مسائل فنی مثل یواست سئو نیز دستی بر آتش داشته باشید.

فراموش نکنید که یک بلاگر حرفه‌ای تمام کوچه‌‌پس‌کوچه‌های اینترنت را مثل راه‌های مخفی شهر محل سکونتش می‌شناسد و می‌داند که چگونه باید عمل کند تا بهترین نتیجه‌ی ممکن را به‌دست آورد.

ما قرار است در این پست درباره‌ی افزونه‌ی یواست سئو صحبت کنیم و تمام ریزه‌کاری‌های آن را به شما آموزش دهیم. سئو، شاهراه موفقیت در اینترنت است و کار کسانی که با فضای وب و تولید محتوا سروکار دارند، بدون علم به سئو حسابی سخت خواهد شد. برای شناخت افزونه‌ی یواست سئو این مقاله را تا انتها بخوانید.

 

تاریخچه یواست سئو

افزونه یواست سئو Yoast SEO  که فعالیت خود را از سال ۲۰۰۸ شروع کرده است یکی از مهم­ترین افزونه­ها در حوزه سئوی وردپرس  WordPress است. SEO مخفف Search Engine Optimization به معنی بهینه سازی وبسایت شماست.

این افزونه مواردی را که از نظر موتورهای جستجو دارای اهمیت هستند، بررسی می‌کند و پیشنهاداتی برای بهتر شدن آن‌ها ارائه می‌دهد و  همچنین کمک می‌کند تا وب سایت شما در نتایج گوگل در صفحات آغازین دیده شود.

اگر شما یک وبسایت داشته باشید عموما مردم یواست سئو را به عنوان یک ابزار مناسب و در دسترس برای بهبود بخشیدن به وبسایتتان معرفی می‌کنند. این روشی کاملا رایگان و بدون دور زدن گوگل است. درنتیجه شما با این افزونه می‌توانید بازدیدکننده­هایی واقعی و همیشگی به دست بیاورید.

اما توجه کنید که نصب افزونه یواست سئو به تنهایی نمی‌تواند در مدت‌زمان کوتاهی وب‌سایت شما را به اولین رتبه­های جستجوی گوگل برساند؛ در واقع این کار اصلا وظیفه­ی سئو نیست.

این افزونه وظیفه دارد وب سایت شما را آنالیز و برای رسیدن به صفحه اول گوگل آماده کند.  به‌عبارت دیگر او میزان سئو سایت شما را بررسی می‌کند و این خود شمایید که وظیفه سئو سایت را برعهده دارید و تلاش شما نیاز است تا بازدید سایت را با تولید محتوای مناسب افزایش دهید.

واقعیت این است که یواست سئو این مسیر را برای شما هموارتر و دردسترس­تر می‌کند. همچنین باید توجه داشته باشید که یواست سئو قابلیت شناسایی رقبای شما را ندارد.

 

چند روش برای جذب مخاطب از طریق افزونه یواست سئو

لینک شدن با صفحات مرتبط با وب‌سایت‌تان سبب می‌شود بازدیدکنندگان بیشتری به وب‌سایت شما بیایند و اطلاعات زمینه­ای مناسبی در اختیار آن‌ها قرار بگیرد. علاوه بر این، استفاده از این قابلیت موجب بهتر شدن ساختار وب سایت شما می‌شود.

ارتباط با وب‌سایت­هایی که با وب‌سایت شما مرتب هستند و محتوای تولید شده توسط شما را تایید می‌کنند به گسترده‌شدن شبکه ارتباطی شما کمک خواهند کرد و درنتیجه گوگل می‌تواند تشخیص دهد که چه وب‌سایت­هایی با هم مرتبط هستند.

به‌یاد داشته باشید که عنوان کوتاه و مناسب برای هدایت بازدیدکننده به وب‌سایت شما می‌تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد.

 

نسخه­ های مختلف یواست سئو

افزونه یواست سئو دو نسخه پرمیوم و رایگان عرضه شده است. طبیعتا نسخه پرمیوم آن امکانات بیشتری نسبت به نسخه رایگان دارد و همچنین حرفه­ای‌تر است. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که نسخه رایگان آن بسیاری از امکانات کلیدی و مهم نسخه پرمیوم را دارد و این شمایید که باید با توجه به نیاز وب‌سایت خود یکی از این دو مورد را نصب کنید. در ادامه به نمونه­هایی از این امکانات و تفاوت­ها می‌پردازیم:

 

  1. در سئوی رایگان، تنها امکان واردکردن یک کلمه­ی کلید وجود دارد اما در نسخه­ی حرفه­ای شما می‌توانید چند کلمه را وارد کنید و افزونه، وب‌سایت شما را با چند کلمه آنالیز کند.
  2. ریدایرکت­ها یا تغییرمسیرها که کمک شایانی به وب‌سایت شما می‌کنند از مواردی هستند که در نسخه حرفه­ای یا پرمیوم وجود دارند و باعث می‌شوند که وب‌سایت شما دیگر خطای ۴۰۴ را تجربه نکند.
  3. نکته دیگر نبود تبلیغات در نسخه پرمیوم است؛ در نسخه رایگان افزونه یواست سئو تبلیغات­ها، مزاحم همیشگی برای کار ما هستند.
  4. نسخه‌ی پرمیوم قابلیت آنالیز کلمات هم‌معنا را دارد. برای مثال اگر شما از نسخه رایگان استفاده کنید، زمانی که کلمه‌ی موبایل را سئو می‌کنید، آن پست بر اساس کلمه موبایل برای شما آنالیز می‌شود و با سرچ کلمه‌ی موبایل برای بازدیدکننده­ها قابل مشاهده است و اگر کسی کلمه‌ی تلفن همراه را سرچ کند محتوای شما که براساس کلمه موبایل سئو شده است برای او نشان داده نمی‌شود.
پیشنهاد سردبیر  چگونه از گوگل لایت‌هاوس استفاده کنیم

این درحالی است که در نسخه پرمیوم این ضعف وجود ندارد و شما میتوانید کلمات کلیدی هم‌معنا را نیز وارد کنید.

همچنین نسخه پرمیوم یک پیش‌نمایش از مطالب وب‌سایت شما را، درست وقتی که یک کاربر دیگر آن را منتشر کرده، در شبکه‌های اجتماعی به شما نشان می‌دهد.

 

چگونگی نصب این افزونه

برای نصب این افزونه کافیست به بخش افزونه­های سایت خود بروید و گزینه افزودن را انتخاب کنید. دقت داشته باشید که اگر نسخه آپدیت‌نشده افزونه سئو را بر روی سایت خود دارید حتما آن را آپدیت کنید چون افزونه‌ی آپدیت‌نشده می‌تواند برای امنیت سایت شما مشکلاتی ایجاد کند.

افزونه‌ی یواست سئو دارای تنظیمات و جزئیات زیادی است و شما باید بدانید ابتدا سراغ کدام یک از این تنظیمات بروید.

 

تنظیمات سریع در افزونه یواست سئو

برای شروع کار با یوست سئو بهتر است از تنظیمات سریع استفاده کنید که شامل ۱۲ مرحله است و به شما کمک می‌کند که بر اساس نیاز­های وب‌سایت خود، افزونه‌ی یواست سئو را تنظیم کنید.

هرکدام از این ۱۲ مرحله شامل سوال­هایی مربوط به تنظیمات خاصی از افزونه یواست سئو است؛ برای مثال سوال­هایی در رابطه با اینکه وب‌سایت شما در چه زمینه­ای فعالیت می‌کند، آیا مربوط به یک شرکت است یا یک کسب‌وکار ساده را پوشش می‌دهد و یا اینکه مربوط به یک فروشگاه آنلاین است.

حتی اگر مدت‌زمان زیادی از شروع کار وب‌سایت شما گذشته است برای بهتر عمل‌کردن این افزونه بهتر است از پیکربندی سریع شروع کنید تا شاهد عملکرد بهتری باشید. برای تنظیمات و کنترل سئو راه­های دیگری هم وجود دارد اما با استفاده از بخش پیکربندی سریع می‌توانیم تنظیمات کلی­تری را در این افزونه ایجاد کنیم و سپس به قسمت اصلی و مهم وب‌سایت خود یعنی تولید محتوا بپردازیم.

 

تحلیل در افزونه یواست سئو

 

در وردپرس پنلی به نام متاباکس وجود دارد، این پنل درست زیر قسمتی قرار دارد که محدوده‌ی نوشتن پست شماست. در این پنل دو سربرگ به وجود دارد:

سربرگ اول محل قرار دادن کلمات کلیدی است، برای مثال کلمه‌ی کلیدی در این یادداشت افزونه یواست سئو است. مخاطبان با سرچ این کلمه به این محتوا دسترسی پیدا می‌کنند.

سربرگ دوم سربرگ خوانایی نام دارد.

 

یواست سئو چگونه واژگان را تحلیل می‌کند؟

 

برای اینکه وب‌سایت شما باتوجه به لغات خاصی رتبه‌بندی شود لازم است که محتوای شما از ۳۰۰ کلمه بیشتر باشد این محتوا باید مرتبط با لغات انتخابی شما که برگرفته از موضوع محتوای شما است، باشد. در غیر اینصورت ممکن است گوگل محتوای شما را به‌عنوان محتوای کوتاه درنظر بگیرد.

یک توضیح جذب‌کننده که شامل کلمات کلیدی نیز باشد، افراد هنگام سرچ در گوگل با این توضیحات روبه رو می‌شوند پس باید سعی کنید طوری بنویسید که روی مخاطب اثر بگذارد.

در دنیای امروزی تصاویر عامل مهمی برای جذب مخاطب هستند، پس از تصاویر مناسب استفاده کنید و در بخش ALT متن از کلمات کلیدی استفاده کنید تا گوگل بتواند رابطه بین تصاویر و کلمات کلیدی را پیدا کند.

اگر کلمات کلیدی شما در آدرس وب‌سایتتان تکرار شود موضوع محتوای شما در هر شرایطی مشخص می‌شود، بنابراین گوگل نیز ترجیح می‌دهد که شما این کار را انجام دهید.

افزونه یوئست سئو در صورت مشاهده‌ی دو کلمه‌ی کلیدی مشابه برای دو صفحه متفاوت در وب سایتتان به شما اختیار می‌دهد؛ درنتیجه شما باید برای هر صفحه از وب‌سایتتان کلمات کلیدی جداگانه داشته باشید یا حتی می‌توانید از کلمات مترادف استفاده کنید.

 

تحلیل خوانایی در افزونه یواست سئو چگونه است؟

 

محتوای شما در افزونه یوست سئو نقش مهم و تعیین کننده­ای در جذب بازدید کننده و واکنش­های آن‌ها دارد. ممکن است همه­ی افراد توانایی لازم برای تولید یک محتوای خوانا را نداشته باشند بنابراین سئو تحلیل­ های خوانایی ارائه داده است که افراد باتوجه به آن‌ها بتوانند محتوای مناسبی ارائه دهند.

پیشنهاد سردبیر  معرفی بهترین شرکت های سئو

این تحلیل­ها در ادامه برای شما درج شده‌اند. البته باید توجه داشته باشید که خواندن محتوای آفلاین مانند یک کتاب با خواندن محتوای آنلاین مانند صفحات وب تفاوت دارد. در محتوای آنلاین ما معمولا نگاهی گذرا به متن داریم تا ببینیم آیا چیزی در آن وجود دارد که قبلا نخوانده باشیم اما در محتوای آفلاین ما به دنبال شناخت و درک مطالب جدید هستیم و تحلیل خوانایی در یواست سئو بر اساس ویژگی­های محتوای آنلاین نوشته شده است.

عنوان­ها و زیرعنوان­ها برای مرور سریع نوشته­های آفلاین بسیار ضروری هستند و نوشته‌ی شما را دسته‌بندی می‌کنند. با این دسته‌بندی، مخاطب به تحلیل ساده­تری از محتوای شما دست پیدا می‌کند.

پاراگراف­های طولانی ممکن است باعث سردرگمی مخاطبان بین کلمات شود. بنابراین بهتر است طول پاراگراف­ها کوتاه باشد.

طول جملات به طور ایده­آل در نوشته­های آنلاین ۲۰ کلمه است، جمله­ها در نوشته آنلاین نباید زیاد طولانی باشند.

شما باید توجه داشته باشید که محتوا را برای چه کسانی تولید می‌کنید. اگر محتوای شما مخاطب عام دارد پس باید به راحتی برای همه­ی مردم قابل فهم باشد.

عدم تکرار کلمات اضافی (از، به، در، همچنین و…) و استفاده از واژه­های انتقالی، این واژه­ها مخاطب را به سمت جملات بعدی سوق می‌دهند به صورتی که خواندن برای آن‌ها آسان و لذت بخش شود.

 

بخش­های مختلف پیکربندی افزونه یواست سئو

 

سه قسمت داشبورد، امکانات و ابزار وبمستر سه قسمت پیکربندی این افزونه است. در قسمت داشبورد تبلیغات و مشکلات احتمالی ایجاد شده را مشاهده می‌کنید. در بخش امکانات با دکمه­هایی روبه رو می‌شوید که هرکدام از این دکمه­ها مربوط به قابلیت خاصی هستند. برای مثال دکمه­ی تجزیه و تحلیل خوانایی در صورت روشن‌بودن، فاصله‌ی مناسب بین پاراگراف­ها و وجود فضای سفید به اندازه‌ی کافی را آنالیز می‌کند.

ابزار وبمستر بخش دیگری است، هر موتور جست‌وجوگری مانند گوگل، بینگ و… ابزارهای دیگری نیز برای تحلیل بهتر در اختیار وبمستران قرار می‌دهد تا بتوانند آنالیز بهتری انجام دهند. این بخش مربوط به کدهایی است که موتورهای جست‌وجوگر در زمان ثبت‌نام در کنسول­هایشان به شما می‌دهند. همچنین برای واردشدن به ابزارهای موتورهای جست‌وجوگر دیگر می‌توان از این قسمت استفاده کرد.

منوی «ظاهر جست‌وجو» مربوط به تنظیماتی است که ظاهر جست‌وجوی سایت شما را در نتایج موتور جست‌وجو مشخص می‌کند. این بخش خود شامل زیرمنو پیکربندی اصلی، انواع محتوا، رسانه، طبقه‌بندی، نقشه‌ی راه و خوراک می‌شود. هرکدام از این بخش­ها خود شامل بخش­های کوچک­تری می‌شوند. زیرمنوی پیکربندی اصلی شامل بخش­های جداکننده‌ی عنوان، صفحه اصلی، Front paget، نمودار دانش و  Schema است. در انواع محتوا شما با دکمه­هایی روبه رو می‌شوید که درصورت نیاز یا عدم نیاز می‌توانید آن‌ها را فعال یا غیرفعال کنید. مانند: نمایش نوشته­ها در نتایج جست‌وجو، نمایش تاریخ در زیر پست، Seo title و .Meta description

 

منوی کنسول جست‌وجو که در آن می‌توانید با واردکردن کد تاییدیه گوگل اطلاعاتی از ایندکس سایت و برخی خطاهای مربوط به آن دریافت کنید.

 

منوی اجتماعی برای بهبود وضعیت سوشیال‌سیگنال سایت شماست و در آن می‌توانید آدرس صفحات اینستاگرام، توییتر، یوتیوب، فیسبوک و … خود را وارد کنید. سپس یواست سئو آن‌ها را به موتورهای جست‌وجوگر معرفی می‌کند. همچنین این گراف­ها با وارد کردن نشانی شبکه‌های اجتماعی شما در این بخش ساخته می‌شوند و شما می‌توانید مطالب سایت خود را در شبکات اجتماعی با ظاهری بهتر منتشر کنید.

منو ابزارها شامل ابزارهای برون‌ریزی و درون‌ریزی، ابزار ویرایشگر فایل و ابزار ویرایشگر گروهی است.

ابزار برون‌ریزی و درون‌ریزی برای زمانی است که شما قصد داشته باشید افزونه یواست سئو سایتی را به سایتی دیگر منتقل کنید. ویرایشگر فایل برای ویرایش دو فایلhtaccess  و robot.txt بدون نیاز به ورود به هاست است. با ابزار ویرایشگر گروهی می‌توانید با افزایش سرعت بیشتری توضیحات متا و عنوان سئو صفحه خود را ویرایش کنید.

و در نهایت منوی تغییر مسیر که با استفاده از آن می‌توانید عمل ریدایرکت را انجام دهید، آخرین منو در افزونه یواست سئو است.

متین امیری

حدود ۸ ساله در حوزه سئو به صورت تخصصی درحال فعالیت هستم و عاشق گوگلم و هر روز در حال آپدیت در حوزه سئو هستیم ما برای شما بهترین محتوا ها را ارائه میکنیم تا بتوانیم رضایت شما را بدست بیاریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

افزونه سئو رنک مث پرو چیست؟

متین امیری
۱۸ تیر ۱۴۰۰

معرفی سایت Moz

متین امیری
۰۲ مرداد ۱۴۰۰

معرفی سایت Ahrefs

متین امیری
۳۱ تیر ۱۴۰۰