تهران، بلوار ارتش، خیابان ابوالفضل صمیع ۰۲۱۷۷۷۰۰۰۱۲
حساب کاربری
×

سئو چیست ؟ چرا باید به آنالیز سئو سایت اهمیت بدهم؟

خانه » بهینه سازی سایت SEO » سئو چیست ؟ چرا باید به آنالیز سئو سایت اهمیت بدهم؟
بهینه سازی سایت SEO تیم تحریریه ۰۵ مهر ۱۴۰۰

سئو چیست؟ چرایی و چگونگی آنالیز سئو وب‌سایت

 

آنالیز سئو وب‌سایت

در دنیای امروز و رقابت در کسب‌وکار، همه به فکر این هستند که بیشتر دیده شوند. بیشتر بتوانند محصولات و خدمات خود را بفروشند. بیشتر از دیگر رقبا در دنیای تجارت مطرح باشند. با توجه به این‌که داشتن وب‌سایت از ملزومات کسب‌وکار موفق است، سئوی وب‌سایت هم اهمیت زیادی در بیشتر دیده شدن دارد. در این مقاله شما را با موضوع سئو، انواع سئو و آنالیز سئو وب‌سایت آشنا می کنیم.

سئو چیست؟

سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو، برای بهبود عملکرد سایت و انتقال لینک سایت به نتایج اول جستجوی گوگل صورت می‌گیرد. عوامل زیادی می‌تواند روی نتیجۀ سئوی وب‌سایت شما تأثیر بگذارد. کلمات کلیدی به‌کاررفته، لینک‌های داخلی و خارجی، چگالی استفاده از کلمات کلیدی و… در سئو مؤثر هستند. به عبارتی مجموعه فعالیت‌هایی که در یک سایت، از طراحی سایت گرفته تا تولید محتوا، که به ‌منظور بهبود رتبۀ سایت در نتایج گوگل صورت می‌گیرد، سئو می‌گویند.

عوامل مؤثر بر کسب رتبۀ اول گوگل

عوامل زیر در کسب ده نتیجۀ اول جستجوی گوگل اهمیت دارد:

  • بازدید مستقیم از وب‌سایت
  • نرخ کلیک
  • زمان سپری‌شدۀ کاربر روی سایت
  • نرخ پرش کمتر و عملکرد بهتر
  • تعداد و کیفیت بک لینک‌ها
  • استفاده از پروتکل امنیتی (HTTPS)
  • ارتباط محتوای کلی و استفاده از کلمات کلیدی
  • تعداد تصاویر
  • کل فعالیت‌ها در شبکه‌های اجتماعی

هرچقدر رقبای شما شرایط بیشتر و بهتری را دارا باشند، رتبۀ آن‌ها در جستجوی گوگل بالاتر خواهد بود. با توجه به اینکه بیش از ۸۵ درصد از جستجوها از طریق گوگل صورت می‌گیرد، اینکه در نتایج اول جستجوی قرار بگیریم، اهمیت زیادی دارد. اصطلاحی هست که می‌گوید: “اگر می‌خواهی جسدی را پنهان کنی در صفحه دوم نتایج گوگل پنهانش کن.” این به آن معنا است که صفحه دوم نتایج گوگل مدفن کسب‌وکار و رؤیاهای شما است. کاربران هنگام جستجو به چند لینک اول صفحۀ نتایج، بسنده می‌کنند و اغلب صفحۀ دوم را بررسی نمی‌کنند. آنالیز سئو وب‌سایت به شما کمک می‌کند، رتبۀ بهتری در نتایج گوگل داشته باشید.

اگر جایی در فهرست گوگل ندارید…

ممکن است به دلایل متفاوتی نظیر تازه‌کار بودن یا عدم توجه به سئوی وب‌سایت، جایی در نتایج اول گوگل نداشته باشید. در این مواقع ابتدا باید از ثبت سایت خود در گوگل مطمئن شوید. سپس روی سئوی وب‌سایت خود، کار کنید. برای این کار می‌توانید از مشاوران حرفه‌ای سئو وب‌سایت کمک بگیرید.

اگر رتبۀ ما در گوگل پایین آمد، چه‌کار کنیم؟

شاید از طرق مختلف بتوان رتبۀ اول در گوگل را کسب کرد، اما حفظ آن‌هم بسیار اهمیت دارد. هرروز میلیون‌ها سایت ایجاد می‌شوند و همه با هم در رقابت هستند. اگر رتبۀ شما در گوگل نزول کرد ممکن است رقبا لینک‌های بیشتری ساخته باشند یا فعالیت اجتماعی بیشتری داشته‌اند. می‌توانید با استفاده از آنالیز سئو وب‌سایت و ابزاری نظیر اکانت الکسا پرمیوم جاسوسی رقبایتان را بکنید. بدین ترتیب متوجه لینک سازی‌های آن‌ها و فعالیت‌هایشان خواهید شد.

آشنایی با سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال و روش بهبود آن

سئو برای یک سایت به سه دسته تقسیم می‌شود:

  1. سئو داخلی
  2. سئو خارجی
  3. سئو تکنیکال

مهم‌ترین عوامل مؤثر بر سئو داخلی

 

سئو داخلی

  • کلمات کلیدی

ایجاد محتوایی با کلمات کلیدی مناسب و استفاده از مترادف‌ها و ترکیب‌های آن کلمه کلیدی، کمک می‌کند تا گوگل و کاربران بتوانند آن کلمات را ببینند. کافی است یک کلمه را به‌عنوان کلیدواژۀ کانونی در نظر بگیرید و دو تا سه کلیدواژۀ فرعی دیگر هم در متن بیاورید. چگالی کلمات کلیدی نباید زیاد باشد وگرنه به‌عنوان متن اسپم شناخته می‌شوید.

  • کشف کلمات کلیدی رقبایتان!

می‌توانید بفهمید رقبای شما از چه کلمات کلیدی استفاده می‌کنند. برای این کار به آنالیز سئو وب‌سایت و اکانتی نظیر الکسا پرمیوم برای بررسی و تحقیق روی کلمات کلیدی نیاز دارید.

  • خوانایی

گوگل اعلام کرده که خوانایی برای رتبۀ سایت در گوگل بسیار اهمیت دارد. اگر متن، ساختار و جمله‌بندی ساده داشته باشد، از خوانایی لازم برخوردار است. طولانی بودن بیش‌ازحد بندها و جملات و نداشتن تیتر و سر تیتر می‌تواند رتبۀ خوانایی را تنزل دهد. خوانایی متن شما باید به‌گونه‌ای باشد که برای یک نوجوان ۱۳ ساله قابل ‌فهم باشد.

  • ساخت لینک‌های معتبر داخلی

اگر بتوانید روی سایت خودتان، لینک‌های معتبر بسازید مؤثرترین استراتژی لینک سازی را به‌کاربرده‌اید. دقت کنید که در لینک دهی داخلی افراط نکنید. نه کاربر و نه گوگل هیچ‌کدام از محتوایی پر از لینک خوششان نمی‌آید.

  • URL های سرراست و آسان

داشتن پیوندهای منطقی و کاربرپسند تأثیر مهمی در بهبود سئوی سایت دارد. آدرس لینک‌های رتبه‌های ابتدایی گوگل، اغلب ساده و قابل خواندن هستند.

پیشنهاد سردبیر  معرفی سایت Moz

  • تولید محتوای باکیفیت و یونیک

هنگامی که بیل گیتس اعلام کرد محتوا پادشاه است، بهتر بود می‌گفت محتوای خوب پادشاه است. متأسفانه اکنون در بیشتر وب‌سایت‌ها شاهد افزایش محتواهای کپی شده هستیم. گاهی فقط با تغییر چند جمله تلاش می‌کنند محتوای جدیدی ارائه کنند. اما محتوای یونیک و باکیفیت محتوایی است که برایش مطالعه شده باشد. محتوایی یونیک است که حرف تازه‌ای برای گفتن دارد. محتوایی پادشاه محسوب می‌شود که بتواند مرجعی برای موضوع موردنظر محسوب شود. در غیر این صورت محتوای کپی و بی‌کیفیت نه‌تنها هیچ ارزشی ندارد، بلکه باعث جریمۀ وب‌سایت شما توسط گوگل می‌شود. برای تولید محتوای باکیفیت نیاز دارید که از استراتژی محتوا استفاده کنید. در استراتژی محتوا شما باید کلمات کلیدی را تعیین کنید. برای تعیین کلمات کلیدی مناسب می‌توانید از آنالیز سئو وب‌سایت و ابزاری نظیر AHREF، MOZ PRO و ALEXA پرمیوم استفاده کنید.

  • عدم استفاده از تبلیغات و پاپ آپ

ممکن است کاربر هنگام مواجهه با پاپ آپ و تبلیغات مخرب و مهاجم، سریع وب‌سایت شما را ببندد و دیگر به وب‌سایت شما سر نزند. برای استفاده از تبلیغات حد اعتدال داشته باشید.

افزایش نرخ کلیک

برای افزایش نرخ کلیک می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد:

  • متا تگ جذاب. سعی کنید توضیحات متای جذاب و کاربردی بنویسید. در این صورت احتمال جذب کاربر و افزایش نرخ کلیک روی وب‌سایت شما بیشتر می‌شود.
  • استفاده از سرویس تبلیغات در گوگل (گوگل ادوردز). استفاده از این سرویس به شما کمک می‌کند در نتایج اول یا صفحۀ اول گوگل دیده شوید و درنتیجه نرخ کلیکتان بالا رود.
  • افزایش سرعت لود سایت. کاربر در ۵ ثانیۀ اول تصمیم به حضور در وب‌سایت شما می‌گیرد. حال تصور کنید اگر لودینگ وب‌سایت شما روی ۵۰ درصد توقف کند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟! با استفاده از آنالیز سئو وب‌سایت می‌توانید مشکلات لودینگ سایتتان را کشف و برطرف کنید.
  • استفاده از عنوان جذاب و متفاوت. نوجوانی را تصور کنید که به دنبال مدرسۀ مناسب در اینترنت جستجو می‌کند. اوه‌ه‌ه! باز هم عناوین خسته‌کننده! بهترین مدرسه پسرانه در تهران! مدرسه نمونۀ پسرانه در تهران! و… . ناگهان عنوانی توجهش را جلب می‌کند: ثبت‌نام در مدرسۀ هاگوارتز (مدرسۀ جادوگری سریال هری پاتر) علیرغم اینکه قصد حضور در چنین مدرسه‌ای را ندارد! اما روی آن کلیک می‌کند. در متن هم واقعاً دربارۀ ثبت‌نام در هاگوارتز چیزی نوشته نشده است. اما محتوا نویس خلاق توانسته با این عنوان مدرسۀ موردنظر را تبلیغ و کلیک بیشتری بخرد. به همین راحتی!
  • افزایش ماندگاری کاربر در سایت. سعی کنید با لینک‌های داخلی جذاب، زمان بیشتری کاربر را در سایت نگه‌ دارید. معمولاً سایت‌های خبری این قابلیت را دارند.

مهم‌ترین عوامل مؤثر بر سئو خارجی

 

سئو خارجی
  • فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

 فیس بوک، توییتر، لینکدین، پینترست، اینستاگرام و… فضاهایی هستند که می‌توانید با حضور در آن‌ها، محتوای خود را منتشر کنید. محتوای جذاب، هم لایک و هم منتشر می‌شود. مطالعات در الگوریتم‌های گوگل نشان می‌دهد که حضور فعال در رسانه‌های اجتماعی در رتبه‌بندی گوگل تأثیر زیادی دارد.

  • شرکت در انجمن‌های تخصصی

 در انجمن‌ها و فروم هایی که دربارۀ محصولات یا خدمات شما بحث می‌شود، شرکت کنید. با ارائۀ لینک خود، می‌توانید کاربران زیادی را به سمت وب‌سایت خود جذب کنید.

  • خرید بک لینک

بک لینک، بین دو سایت، برای دسترسی به اطلاعات بیشتر، ارتباط برقرار می‌کند. دقت کنید که بک لینک‌های زیاد توسط الگوریتم‌های گوگل جریمه می‌شوند.

  • خرید رپورتاژ

 با نوشتن رپورتاژ در وب‌سایت‌های خبری و مهم، می‌توانید آمار بازدید از سایت خود را افزایش دهید که منجر به بهبود سئوی خارجی شما می‌شود.

مهم‌ترین عوامل مؤثر بر سئو تکنیکال

سئو تکنیکال، به بهینه‌سازی سازی برای خزش راحت‌تر موتورهای جستجو می‌گویند.

  • استانداردسازی کد نویسی در سایت

 اگر هنگام کدنویسی برای سایت از کدهای استاندارد استفاده کنید، سایت شما توسط ربات‌های موتور جستجوگر به‌خوبی خوانده می‌شود و سپس ثبت می‌شود. با ثبت آدرس خود در جستجوی گوگل می‌توانید از ایندکس (ثبت) شدن سایت خود توسط گوگل مطمئن شوید. آنالیز سئو وب‌سایت، به شما کمک می‌کند، کدنویسی های اشتباه را کشف کنید.

  • رعایت اصول سئو در طراحی

 برای رعایت اصول طراحی سایت از همان ابتدا باید به چند نکته توجه کنید:

  • استفاده از کلمات کلیدی مناسب. برای طراحی سایت، سعی کنید از کلمات کلیدی مهم و جدید استفاده کنید. کلماتی که آسان، کوتاه و تخصصی باشند.
  • استفاده از تصاویر مناسب. از تصاویر باکیفیت و سئو شده برای طراحی وب‌سایت خود استفاده کنید. کلمات مناسبی برای آلت تصاویر استفاده کنید. در انتخاب تصویر شاخص برای محتوا دقت کنید، تصویری باشد که کاربر را جذب کند.
  • استفاده از ابزار مناسب در طراحی سایت. اگر از ابزارهای موتور جستجو در طراحی سایت استفاده کنید، سایت شما سریع‌تر توسط موتور جستجو شناسایی خواهد شد.
  • استفاده از قالب مناسب در طراحی سایت. در انتخاب قالب سایت دقت کنید تا هم سایت سریع لود شود و هم از مشکلات احتمالی آینده جلوگیری شود. اگر استانداردهای فنی در کد نویسی برای قالب سایت رعایت شود، می‌توان گفت قالب مناسبی برای سئو دارید. با استفاده از آنالیز سئو وب‌سایت، می‌توانید مشکلات احتمالی را پیدا و رفع کنید.
  • بروز رسانی مداوم مطالب سایت. اگر تولید و انتشار محتوا و به‌روزرسانی مطالب گذشته، در وب‌سایت شما، با برنامه‌ای منظم صورت گیرد، تأثیر بهتری در رتبۀ شما خواهد داشت.
پیشنهاد سردبیر  معرفی بهترین شرکت های سئو

 

  • بهینه‌سازی در ساختار سایت

 سایت را به‌گونه‌ای طراحی کنید که دسترسی به بخش‌های مختلف و مقالات، به صورت طبقه‌بندی‌شده باشد. طوری که کاربر به‌راحتی مطلب موردنظر خود را پیدا کند.

چر باید سئو وب‌سایت را آنالیز کنیم؟

برای آنالیز سئو وب‌سایت، لازم است ابتدا سایت شما سئوی مناسبی داشته باشد. برای رسیدن به این هدف استفاده از مشاوره حرفه‌ای جهت سئو سازی سایت به شما توصیه می‌شود. اکنون تصور کنید سایت خود را بهینه‌سازی کردید. ممکن است باز هم شاهد نتایج مناسبی در رتبۀ گوگل نباشید. ممکن است الگوریتم‌های گوگل به‌روز شده باشند و شما هم‌قدم با این تغییر پیش نرفته باشید. آنالیز وب‌سایت برای بهبود کسب‌وکار و پیشی گرفتن از رقبا تأثیر زیادی دارد. اگر می‌خواهید بازدید کاربران از وب‌سایت شما بیشتر شود و رتبۀ گوگل شما بالا رود، نیاز به آنالیز سئو وب‌سایت دارید. اگر می‌خواهید فروش محصول و خدماتتان افزایش یابد شما به آنالیز سئو وب‌سایت نیاز دارید. ممکن است محتوای یونیک و باکیفیت ارائه داده باشید اما سئوی تکنیکال وب‌سایت شما دچار مشکل باشد. آنالیز سئو وب‌سایت به شما کمک می‌کند اشکالات سئو تکنیکال وب‌سایتتان را برطرف کنید. این آنالیز به شما کمک می‌کند بدانید سایت شما تا چه اندازه کاربر دوست! است و آیا کاربر در وب‌سایت شما به‌راحتی از تمام امکانات می‌تواند استفاده کند؟ 

آشنایی با ابزارهای آنالیز سئو وب‌سایت

ابزار مهمی هستند که می‌توانند به شما برای آنالیز سئو وب‌سایت کمک کنند. در ادامه سه ابزار مهم را به شما معرفی می‌کنیم:

  • ابزار ahref. این ابزار از جمله ابزارهای آنالیز سئو است که به شما کمک می‌کند ترافیک ارگانیک سایت را بسنجید. لینک‌ها و کلمات کلیدی وب‌سایتتان را بررسی کنید. حتی می‌توانید بک لینک‌های سایت را با این ابزار، جستجو و بررسی کنید. برای آشنایی بیشتر و آشنایی با پلن های مختلف ارائه این ابزار به صفحۀ این محصول در وب‌سایت فعال‌شده مراجعه نمایید.

 

ابزارهای آنالیز سئو وب‌سایت

  • ابزار moz pro. این ابزار می‌تواند فهرستی از کلمات کلیدی مناسب را در اختیار شما بگذارد. رتبۀ شما و رقبایتان را پیگیری کند. می‌تواند در سایت شما بخزد و مشکلاتش را اعلام کند. همچنین با این سیستم می‌توانید لینک‌های وب‌سایتتان را آنالیز کنید و نتایج را با رقبایتان بسنجید. برای آشنایی بیشتر و آشنایی با پلن های مختلف ارائه ابزار، به صفحۀ این محصول در وب‌سایت ما مراجعه نمایید.
  • ابزار الکسا پرمیوم. این ابزار می‌تواند پیشرفت‌های سایت شما را تجزیه‌وتحلیل کند. می‌تواند رقبایتان را بررسی کند و مسیر صحیح برای پیشبرد اهدافتان را به شما نشان دهد. برای اطلاع از نحوۀ تهیه این اکانت و آشنایی با تمام قابلیت‌های آن به صفحۀ این محصول در وب‌سایت فعال‌شده مراجعه نمایید.

 

معرفی بهترین سایت آنالیز سئو وب‌سایت

وب‌سایت (فعال‌شده activated) یک تیم حرفه‌ای پر انرژی را دور هم جمع کرده تا بهترین خدمات را به شما ارائه دهند. تمام دغدغۀ ما این است که شما روزبه‌روز در کسب‌وکار خود پیشرفت کنید و بهترین رتبه را در گوگل و الکسا داشته باشید. لازم نیست نگران باشید، تمام کار را به ما بسپارید. ما با آنالیز سئو وب‌سایت  شما در کمتر از ۲۴ ساعت با استفاده از بهترین ابزارهای آنالیز سئو (ahref,moz pro,alexa agency و…) وب‌سایت شما را آنالیز می‌کنیم و نتیجه را خدمتتان ارائه می‌دهیم. برای رفع اشکالات احتمالی سئو وب‌سایت شما، مشاوران حرفه‌ای فعال‌شده آماده کمک به شما هستند.

سخن آخر

آیا شما از ابزارهای آنالیز سئو استفاده کرده‌اید؟ اوضاع سئوی وب‌سایت شما در چه حالی است؟ اگر آنالیزی از سئو وب‌سایت خود ندارید، برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره برای آنالیز سئو وب‌سایت با ما تماس بگیرید. در ضمن از شنیدن نظرات شما بسیار خوشحال می‌شویم.

تیم تحریریه

حدود ۸ ساله در حوزه سئو به صورت تخصصی درحال فعالیت هستم و عاشق گوگلم و هر روز در حال آپدیت در حوزه سئو هستیم ما برای شما بهترین محتوا ها را ارائه میکنیم تا بتوانیم رضایت شما را بدست بیاریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

معرفی سایت Moz

تیم تحریریه
۰۲ مرداد ۱۴۰۰