سئو محتوا چیست؟

سئو محتوا چیست؟

دسته‌بندی‌ها بهینه سازی سایت
نویسنده تیم سئو
زمان مورد نیاز برای مطالعه 8 دقیقه

سئو محتوا سئو محتوا چیست؟ سؤالی که ممکن است ذهن هرکسی که وارد حوزه وب و طراحی سایت شده است را درگیر کند. در واقع سئو از همان ابتدا که توسط موتورهای جستجو خلق شد بر این مبنا بود که همه چیز برای نمایش یک وب‌سایت در بهترین حالت چه برای کاربر و چه برای موتور جستجو فراهم شود. می‌دانیم که بیشترین ورودی وب‌سایت‌ها و ترافیک اینترنت توسط موتورهای جستجو فارسی و کنترل می‌شود. بهتر است رک و راست باشیم. در حال حاضر گوگل پادشاه بلامنازع دنیای اینترنت است و هر جستجویی در بسیاری از نرم‌افزارهای مرورگر به آن ختم …

سئو محتوا

سئو محتوا چیست؟ سؤالی که ممکن است ذهن هرکسی که وارد حوزه وب و طراحی سایت شده است را درگیر کند. در واقع سئو از همان ابتدا که توسط موتورهای جستجو خلق شد بر این مبنا بود که همه چیز برای نمایش یک وب‌سایت در بهترین حالت چه برای کاربر و چه برای موتور جستجو فراهم شود. می‌دانیم که بیشترین ورودی وب‌سایت‌ها و ترافیک اینترنت توسط موتورهای جستجو فارسی و کنترل می‌شود. بهتر است رک و راست باشیم.
در حال حاضر گوگل پادشاه بلامنازع دنیای اینترنت است و هر جستجویی در بسیاری از نرم‌افزارهای مرورگر به آن ختم می‌شود. در این وضعیت گوگل برای سایت‌هایی که می‌خواهند در رتبه‌های برتر قرار بگیرند. وقتی کاربر عبارتی را جستجو می‌کند این سایت‌ها نخست نمایش داده شوند، فرمول‌های خاصی را در نظر گرفته است و از الگوریتم‌های منطقی برای کنترل آن استفاده می‌کند.

 

سئو یا بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو که به‌صورت اختصاری SEO شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ است. یعنی اگر کسب‌وکاری بخواهد برای خودش موفقیت رقم بزند، لازم است که در مسیر سئو به‌صورت حرفه‌ای پیش برود و از بسیاری از خطاها هم جلوگیری کند.

 

مبنای سئو محتوا چیست؟

البته که سئو بر پایه یک فاکتور بسیار مهم می‌چرخد. کلمه کلیدی! در واقع شما برای سئوی یک محتوا نخست باید کلمه کلیدی مناسبی را برای آن بیابید. کلمه‌ای که کل تمرکز من روی آن است. البته عبارت کلمه در ترجمه آن اشتباه است. ممکن است عبارت باشد. یعنی مثلاً کلمه کلیدی مطلبی که در حال خواندن آن هستید می‌تواند سئوی محتوا، سئوی متن و یا هر چیز دیگری باشد.

ضمن این که کلمه‌های کلیدی به شکل‌های مختلف ادا می‌شوند. از کلمه‌های کلیدی طولانی گرفته تا کوتاه، کلمه‌های مترادف یا LSI تا هم قاعده و… همه‌وهمه روی سئوی محتوا تأثیر می‌گذارند.
اما یک نکته مهم که همیشه وب‌سایت‌های آموزش سئو از گفتن آن پرهیز می‌کنند این است که سئوی محتوا واقعاً سخت است. تصور کنید در ماه بیش از ۷۰ میلیون محتوا صرفاً از طریق وب‌سایت‌های وردپرسی در بستر اینترنت قرار می‌گیرد. از این حجم مقدار زیادی از این داده‌ها کپی هستند. تعداد زیادی کیفیت مطلوبی ندارند و حجم زیادی نیز متأسفانه کوتاه، ناقص و ناصحیح هستند. البته که بیش از نیمی از این محتوا کاملاً صحیح هستند و می‌توانند وارد فاز رقابت شوند. سئو محتوا چیست؟ چرا مهم است؟ در واقع نکته تمایز شما در مقابل این هفتاد میلیون متن و محتوا، همین مسئله بهینه‌سازی خواهد بود.

 

انواع محتوای سئو

ممکن است این پرسش مطرح شود که ما در نهایت باید چه متون و محتواهایی را در سایت سئو کنیم؟ در این مورد باید اشاره کنیم که پست‌های وبلاگ یا بخش بلاگ سایت شما، صفحات ثابت مانند دسته‌بندی، درباره ما و…، صفحه محصولات برای سایت‌های فروشگاهی یا ایکامرس، صفحه‌های فرود یا لندینگ‌پیج به‌صورت ویژه‌ای نیاز به بهینه‌سازی دارند.

در مقابل نیاز نیست شما صفحه تماس را سئو کنید. صرفاً می‌توانید یک سری اصول و المان را در ساخت آن رها کنید. ضمن این که شما برای انجام هرکدام از این موارد باید چند مسئله مهم در مورد کلمه و عبارت کلیدی در نظر داشته باشید: اول این که انتخاب کلمه کلیدی هدف را صحیح انجام دهید. به سراغ کلمه‌های کلیدی مرتبط بلند بروید. می‌توانید کلمه کلیدی را در URL و عنوان پست قرار دهید.
در واقع پیشنهاد می‌شود که مثلاً اگر کلمه کلیدی شما: سئو محتوا چیست می‌باشد، آن را در عنوان پست به کار ببرید. همین‌طور این عنوان به‌صورت اتوماتیک حداقل در سیستم وردپرس در URL پست شما نیز نمایش داده می‌شود. برخی متخصصین سئو معتقدند که استفاده از URL انگلیسی منطقی‌تر است. درصورتی‌که این یک دیدگاه اشتباه به شمار می‌آید. تفاوتی ندارد که شما از چه URL برای پست خود استفاده می‌کنید. در نهایت بهتر است کوتاه، منطقی و حاوی عناوین خوانا باشد.

 

مناسب‌ترین طول برای محتوای سئو

معمولاً در حوزه سئوی متن در مورد محتوا سؤال می‌شود و در نهایت این پرسش مطرح می‌شود که برای سایت‌های تازه‌تأسیس بهترین طول محتوا چقدر خواهد بود؟ توجه کنید که در هیچ شرایطی نباید طول محتوای خود را با اسپم و هرز نوشتن بالا ببرید. به این مسئله توجه کنید که باعث کاهش ضریب حضور کاربر در سایت ما شما می‌شود.

اما پیشنهاد ما این است که بیش از ۱۸۰۰ کلمه را برای محتواهای خود به کار ببرید. همین حالا اگر وب‌سایت شما محتواهای کوتاهی دارد، پیشنهاد می‌کنیم که نسبت به بازنویسی آن‌ها اقدام کنید. ضمن این که اگر در مورد یک محتوا تمامی وب‌سایت‌های رقیب ۲۰۰۰ کلمه متن به کار برده‌اند. شما باید این عدد را به ۲۵۰۰ کلمه برسانید.

یکی از دلایل بالا بودن سایت‌های خبری در صفحه اول گوگل همین موضوع میباشد.

سعی کنید در محتوای خود لینک‌سازی انجام دهید. باید بخش‌های مختلف وب‌سایت خودتان را مثل تار عنکبوت به هم‌پیوند بزنید. در این صورت کاربران مدت‌زمان بیشتری در سایت شما باقی خواهند ماند. اگر مطلبی از سایت شما ایندکس نشده و در بین محتواهای گوگل قرار نگرفته است. حتماً این کار را انجام دهید. در واقع شما با این کار دوباره خزنده‌های گوگل را دعوت می‌کنید که وارد لینک سایت شما شوند.

سئو محتوا چیست؟

اصول بنیادی نوشتن محتوای سئو چیست؟

تصور کنید خواننده یک محتوا هستید. اما مدام با فونت‌های رنگی، لینک‌های مختلف، جملات بلند و… روبرو می‌شوید. به طبع ترجیح می‌دهید خیلی سریع از آن سایت خارج شوید. چون نسبت به آن بی‌اعتماد می‌شوید. به‌طورکلی خوانایی مطالب نیمی از سئوی درون صفحه و محتوا است. می‌توانید برای این کار از سئوی یواست یا رنک مث پرو استفاده کنید. پلاگینی که قادر به نصب آن در سیستم مدیریت محتوای وردپرس هستید.

در نهایت استفاده از لیست‌ها، فرم‌ها، جداول و همین‌طور اینفوگرافی‌ها معمولاً می‌تواند موجب حفظ کاربران و جذب آن‌ها به محتوا شود. از جملات کوتاه بهره گرفته و سعی کنید به‌جای گزاف‌گویی اطلاعات مفید بدهید.
ضمن این که فونت‌های بولد یا برجسته، کج و زیرخط دار را در بخش‌های مهم محتوای خود به کار ببرید. به سراغ فونت‌های خوانا، زیبا، جذاب و هماهنگ با گوگل استفاده کنید و در زبان فارسی بهتر است که نیم‌فاصله و هکسره را نیز حتماً رعایت کنید. در غیر این صورت خواندن متن و محتوای شما لذت زیادی نخواهد داشت و چه‌بسا موجب کلافی و بی‌اعتمادی کاربر به شما شود.

 

سئوی بخش‌های غیر متنی

به‌هرحال محتوا صرفاً شامل متن نمی‌شود. ویدئو، عکس، اینفوگرافیک و… شامل این دسته‌بندی می‌شوند. درصورتی‌که سایت شما تصور محور است و زیاد از عکس استفاده می‌کنید چند نکته مهم را در نظر داشته باشید. اول این که نام تصاویر را منطقی انتخاب کنید. از اعداد، کاراکترهای عجیب و همین‌طور نوشته‌های نامرتبط استفاده نکنید. کلمه کلیدی، عبارتی برای توصیف عکس بهترین انتخاب است. ضمن این که برای عکس‌ها خاصیت ALT یا عنوان عکس را نیز مشخص کنید و عنوانی که مرتبط با تصور است را در زیر آن بنویسید.
اگر سایت شما تصاویر زیادی دارد آن‌ها را بهینه‌سازی کنید. JPG و PNG از جمله بهترین فرمت‌ها برای سئوی محتوا – بخش تصور هستند. ضمن این که می‌توانید با استفاده از نرم‌افزارهایی نظیر فتوشاپ و www.paint.net عکس‌ها را مطابق وب سئو کنید. حتی  www.paint.net به شما اجازه می‌دهد بیت ریت عکس‌ها را تا ۸ بیت کاهش دهید.

 

جذب مخاطب با تولید محتوا و رپورتاژ

نوشتن رپورتاژ یکی از بهترین روش‌ها برای انجام سئو بر پایه محتوا است. تصور کنید شما سایتی تازه‌تأسیس دارید. در این صورت می‌توانید به وب‌سایت‌های دیگر سفارش رپورتاژ بدهید. یعنی این سایت‌ها به دلیل رتبه خوبی که در گوگل و الکسا دارند، محتوای شما را با دریافت هزینه‌ای در سایت خود به نمایش می‌گذارند و معمولاً یک یا چند لینک هم به سایت شما می‌دهند.

در نتیجه این باعث می‌شود که گوگل بر مبنای اعتمادش به این سایت، لینک‌های سایت شما را نیز ایندکس و جستجو کند. البته رپورتاژ موردنظر برای سایت شما باید کیفیت لازم را داشته باشد. بهتر است که یا خودتان آن را بادقت بالا بنویسد و یا این کار به توسعه دهندگان محتوای دیجیتال بسپارید.
از تصاویر اختصاصی استفاده کنید و صرفاً مطلبی بنویسید که کاربرپسند باشد. در نهایت اگر تولید محتوا بلد نیستید، می‌توانید مقالات و محتواهای دیگر سایت‌های رقیب را بازنویسی کنید. یا به سراغ سایت‌های خارجی و منابع غیر هم زبان بروید. در این صورت می‌توانید از ابزارهای ترجمه آنلاین کمک بگیرید. درست است همیشه عملکرد درستی ندارند. اما می‌توانید با استفاده از آن‌ها ماهیت کلی محتوای سایت را درک کنید و بر اساس ذهن و دایره لغت خودتان شروع به تولید محتوا کنید.

سئو محتوا چیست؟

بهینه‌سازی محتوا برای موبایل!

یکی دیگر از اقسام مهم سئوی محتوا موبایل فرندلی شدن آن است. دوره استفاده از کامپیوترهای شخصی و دیوایس‌های ویندوزی و مکینتاش برای مرور صفحات وب تمام شده است. امروزه قریب به‌اتفاق کاربران از موبایل برای جستجو در وب استفاده می‌کنند. در نتیجه باید مطلب و محتوای شما هماهنگی لازم با نسخه موبایل را داشته باشد. توجه کنید که متن بیش از حد ریز و یا درشت نباشد. کاربر بتواند روی لینک‌ها و کلمه‌های کلیدی کلیک کند. می‌توانید از قالب موبایل استفاده کنید.

اشتباهات سئوی محتوای سایت

بمباران کلمه کلیدی، استفاده مداوم از آن در چند خط اول محتوا، استفاده بی‌دلیل از آن در تیترها به‌کاربردن بی‌رویه آن در کل متن از جمله بزرگ‌ترین اشتباهاتی است که معمولاً توسعه دهندگان محتوای دیجیتال مرتکب می‌شوند. توجه کنید که صرفاً سبز کردن چراغ‌های سئو نتیجه مطلوبی برای شما در برنخواهد داشت.

سری به سایت‌های دانلود موزیک بزنید، می‌بینید که صرفاً هر پست ۳۰۰ کلمه محتوا دارد. از لینک‌های متعدد و هدینگ‌های زیاد استفاده نشده است. در نتیجه احتمالاً درک می‌کنید که همه چیز استفاده از تیترهای خاص و عجیب، بمباران محتوای اسپم و همین‌طور به‌کاربردن کلمه کلیدی دربند اول به‌کرات نیست.

4.8/5 - (6 امتیاز)
مقالات مرتبط
دیدگاه کاربران
  • لیلا 3 سال پیش

    بسیار کامل بود ممنونم از شما

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید