الگوریتم های گوگل

آشنایی با الگوریتم های گوگل

دسته‌بندی‌ها بهینه سازی سایت
نویسنده تیم سئو
زمان مورد نیاز برای مطالعه 9 دقیقه

الگوریتم های گوگل هدف خاصی را دنبال می کنند و بدون هدف به روی کار نیامده اند. الگوریتم ها می توانند به دسته بندی اطلاعات بپردازند، تا کاربران از نتیجه جستجوی خود در گوگل رضایت حاصل کنند. الگوریتم ها سعی می کنند تا سایت هایی که راه اندازی می شوند، اطلاعات درستی به کاربران منتقل کنند و بدون شک، این چنین بازدهی بیشتری را سایت ها در گوگل از آن خود خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، در ادامه همراه ما باشید. لیست تمامی الگوریتم های گوگل الگوریتم پیج رنک الگوریتم پیج رنک (Google PageRank Algorithm) از …

الگوریتم های گوگل هدف خاصی را دنبال می کنند و بدون هدف به روی کار نیامده اند. الگوریتم ها می توانند به دسته بندی اطلاعات بپردازند، تا کاربران از نتیجه جستجوی خود در گوگل رضایت حاصل کنند. الگوریتم ها سعی می کنند تا سایت هایی که راه اندازی می شوند، اطلاعات درستی به کاربران منتقل کنند و بدون شک، این چنین بازدهی بیشتری را سایت ها در گوگل از آن خود خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، در ادامه همراه ما باشید.

لیست تمامی الگوریتم های گوگل

الگوریتم پیج رنک

الگوریتم پیج رنک (Google PageRank Algorithm) از سال 1998 معرفی شد. این الگوریتم را در دسته بندی اولین الگوریتم ها جای میدهند. وظیفه اصلی این الگوریتم این بود که لینک های داده شده به دامنه و یا حتی صفحه را بررسی کند. با این حساب، وب سایتی که از لینک های معتبری استفاده می کرد، اعتبار بالاتری به دست می آورد. این چنین بود که گوگل، سایت مورد نظر را در دسته بندی سایت هایی با رتبه بالا معرفی می کرد. دیری نگذشت که گوگل یک تصمیم جدی گرفت و آن این بود که از الگوریتم پیج رنک برای جلوگیری از ساختن بک لینک هایی که غیررایگان بودند، استفاده کرد.

الگوریتم رقص گوگل

الگوریتم رقص گوگل (Google Dance) از سال 2004 شروع به کار کرد. گوگل برای اینکه بتواند رتبه خوبی به سایتی بدهد از ترفندهای مختلفی استفاده می کند. یکی از این ترفندها، جا به جایی صفحه های جدید است. این چنین قصد دارد تا رفتار کاربران خود را ارزیابی کند.

گوگل در این حالت از الگوریتمی به نام رقص گوگل استفاده می کند که با توجه به تعداد کلیک ها تصمیم می گیرد که رتبه مناسبی برای سایتی که کاربران از آن استقبال می کنند، در نظر بگیرد. این نکته را هم در نظر بگیرید که شاید صفحه ای جدید نباشد، ولی گوگل قصد دارد تا به این صفحه قدیمی شانسی بدهد، تا بتواند بخت خود را بیازماید.

سندباکس گوگل

سندباکس گوگل (Google Sandbox) هم از سال 2004 وارد چرخه الگوریتم های گوگل شد. معمولاً سایت های تازه راه اندازی شده در سندباکس گوگل جای دارند. گوگل همیشه فکر همه جای کار را می کند و شاید صفحه های جدید سایت شما آن چنان محتوای مرتبط و منسجمی نداشته باشند و به همین علت، دلیلی ندارد که در بین سایت های رتبه بالا قرار بگیرد. سندباکس گوگل محلی است که گوگل مطمئن می شود که سایت مورد نظر لیاقت گرفتن رتبه را دارد. ناگفته نماند که تأیید این الگوریتم هنوز شک و شبهاتی را به دنبال دارد، ولی سئوکاران معتقدند که این الگوریتم وجود دارد.

الگوریتم تپه

الگوریتم تپه (Hilltop Algorithm) هم مانند سندباکس گوگل از سال 2004 کار خود را آغاز کرد. این الگوریتم فوق قدیمی، ایده هیلتاپ در سال 2003 بود ولی در سال 2004 به صورت رسمی تأیید شد. الگوریتم تپه وظیفه داشت که صفحات معتبر نتایج موتور جستجو را شناسایی کند. این الگوریتم فراموش نشده است و هم اکنون یار همیشگی Page Rank است.

الگوریتم کافئین

الگوریتم کافئین (Caffeine Algorithm) در سال 2010 به وجود آمد. البته ناگفته نماند که در اصل در سال 2009 ایده این الگوریتم مطرح شد ولی در سال 2010 شناخته شد. این الگوریتم موظف بود تا آن دسته از سایت هایی که به آپدیت محتواهای قدیمی خود می پردازند را برای رتبه بهتر به گوگل معرفی کند.

الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا گوگل (Panda Algorithm) در سال 2011 به وجود آمد و تا به حال جزء معروف ترین ها معرفی می شود. هر سایتی که محتوایی باکیفیت را در اولویت خود قرار ندهد، توسط این الگوریتم رتبه پایینی را دریافت می کند. این الگوریتم محتوای دزدیده شده و تکراری را شناسایی و سایت مورد نظر را جریمه می کند، این جریمه همان پایین آوردن رتبه سایت است.

الگوریتم تازگی محتوا

الگوریتم تازگی محتوا (Freshness Algorithm) از سال 2011 کار خود را آغاز کرد. این الگوریتم همان طور که از نام آن مشخص است به تازه بودن محتوای سایت اهمیت بیشتری می دهد. یعنی هر سایتی که محتوای تازه تری داشته باشد، از نظر این الگوریتم حق دارد که رتبه خوبی دریافت کند.

الگوریتم ونیز

الگوریتم ونیز (Venice Algorithm) درسال 2012 برای جستجوهای محلی به روی کار آمد. با توجه به کارایی این الگوریتم، موقعیت جغرافیایی هر سایتی که البته توسط سایت تعریف شده باشد، در نتایج سرچ گوگل ذخیره می شوند.

الگوریتم دزد دریایی

الگوریتم دزد دریایی (Pirate Algorithm) از سال 2012 برای مقابله با سایت هایی که محتوای دزدیده شده را آپلود می کنند، راه اندازی شد. الگوریتم دزد دریایی هر نوع محتوای تکراری را بررسی و سپس رتبه منفی را لایق آن سایت می داند. پس باید روی بحث تولید محتوای یونیک بسیار با دقت عمل کنید.

الگوریتم EMD

الگوریتم EMD (Exact Match Domain) در سال 2012 راه اندازی شد ولی تا به حال، بارها آپدیت شده است. سایت هایی که اسپم شده اند، مراقب باشند؛ چرا که توسط این الگوریتم سریعاً حذف می شوند و اگر محتوای ضعیفی را ارائه دهند، قطعاً لیاقت قرار گرفتن در نتایج جستجوی گوگل را ندارند.

الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پنگوئن (Penguin Algorithm) هم در سال 2012 روانه بازار الگوریتم های گوگل شد. این الگوریتم لینک هایی که به یک صفحه داده می شوند را بررسی می کند و به ارزیابی کیفیت آن ها می پردازد. برخی از سایت ها از لینک های پولی استفاده می کنند و صد درصد بابت این کار خود باید جریمه شوند که تشخیص این سایت برای جریمه را الگوریتم پنگوئن برعهده گرفته است. ناگفته نماند که در سال 2016 این الگوریتم بروز رسانی شد.

الگوریتم پیج لی اوت

الگوریتم پیج لی اوت (Page Layout Algorithm) هم از جمله الگوریتم هایسال 2012 است و در سال 2014 بروز رسانی شد. این الگوریتم به شناسایی سایت هایی که از تبلیغات بیش از حد در بالای صفحه های خود استفاده می کنند، می پردازد. از سال 2016 این الگوریتم جزء الگوریتم های اتوماتیک به شمار می آید. برخی از سایت ها حقیقتاً با تبلیغات اضافی خود، بسیار کاربر را آزار می دهند و به همین دلیل، رتبه منفی از سوی گوگل دریافت می کنند.

الگوریتم گورخر

الگوریتم گورخر (Zebra Algorithm) یکی از الگوریتم هایی است که در سال 2013 راه اندازی شد. این الگوریتم به شناسایی فروشگاه های اینترنتی بی کیفیت می پردازد. هر فروشگاه اینترنتی باید فاکتورهای خاص خود را داشته باشد، وگرنه توسط این الگوریتم شناسایی می شود و نمره منفی می گیرد.

الگوریتم مرغ مگس خوار

الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird Algorithm) هم مانند الگوریتم گورخر از سال 2013 به روی کار آمد. این الگوریتم باعث شده است که چنانچه کاربر به اشتباه یک عبارت را برای جستجو سرچ کند، نتایجی را به نمایش بگذارد که در ذهن کاربر می گذرد. یعنی الگوریتم مرغ مگس خوار عبارت را در نظر می گیرد و به تک تک کلمات توجهی ندارد.

الگوریتم Payday Loan

الگوریتم Payday Loan در سال 2013 به این دلیل راه اندازی شد که بتواند با سایت هایی که محتوای مستهجن تولید می کنند یا به قمار مشغول هستند را شناسایی کند. این سایت ها در دسته بندی سایت های اسپم قرار می گیرند و صد درصد رتبه منفی کسب می کنند.

الگوریتم کبوتر

الگوریتم کبوتر (Pigeon Algorithm) درسال 2014 راه اندازی شد. ساختار این الگوریتم همانند الگوریتم ونیز روی سئو محلی متمرکز شده است. البته در کنار تأثیری که روی صفحه های جستجو می گذارد به نقشه گوگل هم توجه نشان می دهد.

الگوریتم موبایل گدون

الگوریتم موبایل گدون (Mobilegeddon Algorithm) درسال 2015 روی کار آمد. این الگوریتم برای سایت هایی که قابلیت واکنش گرا دارد، امتیاز مثبت در نظر می گیرد و گوگل به افزایش اعتبار سایت مورد نظر کمک می کند. امروزه افراد زیادی معمولاً از گوشی تلفن همراه استفاده می کنند و به همین دلیل، این الگوریتم می تواند بسیار روی این موضوع که سایت باید قابلیت واکنش گرا بودن را داشته باشد، تأثیر گذار باشد.

الگوریتم رنک برین

الگوریتم رنک برین (Rank Brain Algorithm) هم در سال 2015 راه اندازی شد. این الگوریتم کمک می کند تا گوگل با عباراتی که نمی شناسد از طریق حدس زدن عبارت های مشابه معنی کلمات را حدس بزند. این الگوریتم یکی از الگوریتم های گوگلو بسیاری کلیدی برای افزایش رتبه سایت به شمار می آید.

الگوریتم موش کور

الگوریتم موش کور (Possum Algorithm) یکی از الگوریتم های گوگل است که در سال 2016 به روی کار آمد. این الگوریتم برای سرچ محلی به کار می رود تا صاحبان کسب و کار بتوانند رتبه خوبی از طریق برای سایت خود به دست آورند. این چنین کاربران کسب و کارهایی که در موقعیت نزدیک آن ها است را به راحتی می توانند بیابند.

الگوریتم فرد

الگوریتم فرد (Fred Algorithm) درسال 2017 راه اندازی شد. هر گونه سایت بی کیفیت باید بداند که این الگوریتم یک تهدید محسوب می شود و معمولاً سایت هایی که تبلیغات بیش از اندازه دارند، محتوای کوتاه تولید می کنند، لینک سایت کیفیت بالایی ندارد، کیفیت محتواها مطلوب نیست، تعداد لینک افیلیت ها زیاد است و محتوا تعاملی با کاربر برقرار نمی کند را شناسایی می کند و سپس گوگل رتبه پایینی را به سایت مورد نظر می دهد.

الگوریتم مدیک یا طبی

الگوریتم مدیک یا طبی (Medic Algorithm) از سال 2018 جزء الگوریتم های شناخته شده است. این الگوریتم سایت های پزشکی را ارزیابی می کند. به گونه ای که این سایت ها نباید هیچ گونه اطلاعات خطا و اشتباهی را به کاربران ارائه دهند.

الگوریتم برت

الگوریتم برت (BERT Algorithm) هم محصول سال 2018 است. این الگوریتم می تواند کلمات قبلی و بعدی را برای حدس کلمات درست در بر گیرد. یعنی معنای کلمه با توجه به روابط آن به دست می آید. این الگوریتم ساختاری شبیه به الگوریتم رنک برین دارد.

الگوریتم موبایل فرست ایندکس

الگوریتم موبایل فرست ایندکس (Mobile First Index Algorithm) در سال 2019 معرفی شد. این الگوریتم بیشتر روی این موضوع تمرکز دارد که سایت باید نسخه موبایلی هم داشته باشد، این چنین برای گرفتن اعتبار و رتبه می تواند به گوگل خوشبین باشد.

الگوریتم E-A-T

الگوریتم  E-A-T در سال 2019 در بین دیگر الگوریتم های گوگل جای گرفت. این الگوریتم به ارزیابی سایت هایی که در زمینه سلامت، مالی و حقوقی فعالیت دارند، توجه می کنند. سایت هایی که در این زمینه طراحی می شوند، باید محتوایی اختصاصی و باکیفیت را ارائه دهند. یعنی سایت مورد نظر باید کاملاً مورد اعتماد باشد. در غیر این صورت رتبه خوبی از طریق این الگوریتم به دست نخواهد آورد.

الگوریتم MUM (Multitasking United Model Algorithm)

الگوریتم MUM (Multitasking United Model Algorithm) آخرین الگوریتم و در سال 2021 راه اندازی شد. این الگوریتم می تواند متن را بخواند، آن را درک کند و به تقویت آن بپردازد. این الگوریتم 75 زبان زنده دنیا را در بر گرفته است.

سخن پایانی⭐️
با الگوریتم های گوگل به صورت مختصر و مفید آشنا شده اید. این چنین متوجه می شوید که سایت مورد نظر شما باید چه ویژگی هایی داشته باشد که بتواند در دنیای وب حرفی برای گفتن داشته باشد. سامانه فعال شده یکی از مجموعه های معتبری است که بر اساس الگوریتم های گفته شده، سایت شما را به صفحات اول هدایت می کند. شما برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاورین مجموعه در تماس باشید.

4/5 - (4 امتیاز)
مقالات مرتبط
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید