سبد خرید
0

سبد خرید شما خالی است

ورود و عضویت

×

ساب دامین چیست؟

زهرا امیدی
20 شهریور 1401
4.9/5 - (8 امتیاز)

امروزه با رایج شدن اینترنت همه افراد به طور روزانه و در هنگام وبگردی با ساب دامین های بسیاری مواجه می شوند. ساب دامین یک دامنه سطح سوم است که بخشی از دامنه سطح بالا است. دامنه ها برای خیلی از کاربران محتوای سایت مهم است و برخی دیگر توجهی به آدرس دامنه ندارند. دامنه دنیایی پر از نکات ریز دارد که با دانستن آن می توانید راحت تر در کسب و کار خود موفق شوید. دامنه ها از بخش های مختلفی که شامل ساب دامین، ساب فولدر، ادان دامین و بخش های دیگر تشکیل شده است. اگر می خواهید اطلاعاتی درباره ساب دامین subdomain کسب کنید تا پایان با ما همراه باشید.

تعریف ساب دامین

ساب دامین به عنوان قسمتی از دامنه اصلی است، به همین دلیل نام دیگر آن زیر دامنه یا دامنه فرعی است. زیر دامنه برای کمک به سازماندهی و پیمایش قسمت های مختلف سایت اصلی مورد استفاده قرار می گیرد. شما در هنگام مراجعه به یک وب سایت متوجه خواهید شد که URL در قسمت نوار جستجو براساس جستجوی شما در سایت مورد نظر کمی تغییر می کند. اما باید به این نکته توجه کنید که با وجود اینکه URL کمی ‌تغییر می  کند، اما شما در وب سایت مورد نظر هستید؛ همچنین این امکان وجود دارد که شما از یک زیر دامنه برای ارسال بازدیدکنندگان به یک آدرس وب متفاوت مانند صفحه شبکه های اجتماعی خود استفاده کنید و یا به آدرس IP در سرور خود اشاره کنید.

کاربرد ساب دامین و تأثیر آن در سئو سایت

ساب دامین به عنوان قسمتی از سایت اصلی است، اما توسط موتورهای جستجو به عنوان یک بخش مجزا شناخته می شود. معمولا از زیر دامنه برای هدف های سازمانی و برای بهبود سئوی سایت استفاده می شود. زیردامنه ها با اهداف و کاربردهای مختلف توسط شرکت ها و بسیاری از کسب و کارها استفاده می شود. اما استفاده اصلی از ثبت نام دامنه، شناسایی بخش های مختلف و مجزا کردن آن ها از یک دیگر در یک سایت و در نتایج موتورهای جستجو است. اصلی ترین کاربرد استفاده از زیر دامنه به شرح زیر است:

  • در محصولات و سرویس های سایت تنوع وجود دارد

گاهی در یک سایت ممکن است موضوع محصولات یا سرویس های ارائه شده در یک سایت متنوع و زیاد باشند. در این حالت دسته بندی همه این موارد در یک سایت بسیار هزینه بر و زمان بر است؛ همچنین باید به این نکته توجه کنید که قراردادن همه این محصولات در یک سایت، موجب سردرگرمی کاربران می شود و می تواند باعث بازخورد منفی برای سایت شما شود. دسته بندی این محصولات در ساب دامنه های مجزا می تواند ایده مناسبی برای این مدل سایت ها باشد.

  • راه اندازی نسخه موبایل

با توجه به ریسپانسیو نبودن ساختار برخی از سایت ها و به دلیل زمانبر بودن تغییر کدهای قالب اصلی، نسخه موبایل سایت را بر روی ساب دامین ایجاد می کنند، که بسیار کاربردی است. اما باید به این نکته توجه کنید که استفاده از این روش ممکن است کاربران را دچار سردرگمی کند؛ زیرا آن ها باید برای ورود به هر نسخه یک آدرس صفحه ‌ای را تایپ کنند؛ همچنین سایت هایی که بازدید بالایی ندارند و سایت های قدیمی که نمی توان آن ها را دوباره طراحی کرد، می توانند از یک زیر دامنه به صورت مجزا برای نسخه موبایل استفاده کرد؛ زیرا امروزه دارا بودن بخش موبایل برای داشتن یک سایت ازنظر سئو از اهمیت بسیاری برخوردار است.

  • تست وب سایت

بسیاری از وب سایت های تجارت الکترونیک از زیر دامنه برای تست سایت خود استفاده می کنند. به این دلیل که زیر دامنه ها به شما این امکان را می دهند تا مشکلات و باگ های صفحات را قبل از در دسترس قرار گرفتن کاربران رفع کنید و آنها را به صفحه اصلی انتقال دهید؛ بنابراین شما می توانید بدون نگرانی تغییرات را ایجاد کنید، صفحه را تست کنید و بعد از اطمینان از برطرف شدن مشکلات آن را در سایت بارگذاری کنید.

  • شخصی سازی ساب دامین

برخی از سایت ها با توجه به محتواوموضوع خاصی که دارند، مایل هستند اطلاعات خاصی را برای هر منطقه جغرافیایی نمایش دهند. به عنوان مثال اگر قصد داشته باشید محتوایی را برای کاربران غیرایرانی نمایش دهید، این محتوا با محتوای اصلی سایت که برای کاربران ایرانی نمایش داده می شود، متفاوت است. برای انجام این کار شما می توانید یک ساب دامین جدید ایجاد کنید و IP کاربران را محدود کنید.

  • میزبانی وبلاگ یا فروشگاه

برخی از شرکت ها و کسب و کارها علاقه دارند که میزبانی وبلاگ یا فروشگاه خود را به صورت مجزا انجام دهند، که ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. اما مهمترین دلیل آن اختصاص طراحی و ساختار مجزا برای وبلاگ و فروشگاه نسبت به سایت اصلی است و یا تمایل دارند که بین محتوای اصلی و محتوای وبلاگ یا فروشگاه تفاوت وجود داشته باشد. اگر شما می خواهید وبلاگ یا فروشگاهی با حجم مطالب زیاد راه اندازی کنید، انجام این کار می تواند روی عملکرد سایت اصلی شما اثرات منفی داشته باشد. اما استفاده از زیر دامنه برای راه اندازی وبلاگ و فروشگاه با توجه به انعطاف پذیری آن می تواند بهترین انتخاب باشد.

  • انتقال وب سایت تجاری خود به یک دامنه جدید

انتقال صفحه تجارت الکترونیک خود به یک دامنه جدید یکی دیگر از دلایل استفاده از زیر دامنه است؛ بنابراین اگر هدف سایت شما فروش نباشد، یک سایت تجارت الکترونیک ترافیک سایت شما را افزایش می دهد و باعث کاهش سرعت سایت شما می شود. همچنین تجربه کاربران را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد؛ در نتیجه، انتقال این صفحه به یک زیر دامنه سرعت صفحه اصلی را بالا می برد و این امکان را برای  کاربران فراهم می کند تااز طریق سایت اصلی، سایت تجاری شمارا بازدید کنند.

با توجه به کاربردهای ساب دامین و تاثیرات بسیاری که در سئو سایت می تواند، داشته باشد. پیشنهاد می کنیم به سایت سامانه فعال شده مراجعه کنید که دارای تیمی متخصص در زمینه سئو سایت است. برخی از خدمات این سایت شامل بهبود سئو سایت همراه با استراتژی، ایجاد محتوا چند رسانه ای برای بهبود سئو سایت و ارائه مشاوره برای بهبود زیر ساخت وب سایت است.

چگونه ساب دامین ایجاد کنیم؟

اگر شما متوجه شوید که ساخت زیر دامنه ایده بسیار خوبی برای کسب و کار اینترنتی شما می باشد، باید اقدام به ساخت آن کنید. نحوه ساخت ساب دامین در سی پنل بسیار راحت و ساده است و شما می توانید با استفاده از چند کلیک زیر دامنه ایجاد کنید. سی پنل به عنوان یکی از پرکاربردترین کنترل پنل های لینوکسی است که دارای قابلیت های بسیاری استو مدیریت سایت را برای شما بسیار راحت می کند. برای ساخت زیر دامنه در سی پنل باید به صورت زیر عمل کنید:

  • ابتدا باید وارد حساب سی پنل خود شوید.
  • از قسمت Domains گزینه Subdomains را انتخاب کنید تا این امکان برای شما وجود داشته باشد که بتوانید فیلدها را پر کنید.
  • در قسمت Subdomains نام زیر دامنه و در قسمت Domain نام دامنه مورد نظر خود را وارد کنید تا زیردامنه ساخته شود. در بخش Document Root باید آدرس محلی که زیر دامنه در آنجا قرار می گیرد، را وارد کنید.
  • بعد از نوشتن نام زیردامنه و دامنه اصلی گزینه Create را انتخاب کنید تا یک صفحه جدید برای شما ایجاد شود. این مرحله با پیامی که حاوی ساخت موفقیت آمیز زیردامنه است به پایان می رسد و زیر دامنه به راحتی ساخته می شود.

استفاده از ساب دامین چه مزایایی دارد؟

استفاده از زیر دامنه مزیت های بسیاری دارد، که به شرح زیر است:

  • قابلیت بارگذاری محتوای وب مختلف در هر قسمت از وب ‌سایت وجود دارد، که با انجام این کار محتوا به راحتی در ذهن باقی می ماند؛ همچنین شما می توانید از برندینگ تثبیت شده خود در هر ساب دامین استفاده کنید.
  • شما می توانید از زیر دامنه برای صفحات مربوط به فروش یا بخش پشتیبانی استفاده کنید و نگران فشاری که بر دامنه اصلی شما وارد خواهد شد، نباشید؛ زیرا این بخش ها از یکدیگر جدا هستند.
  • مزیت دیگر استفاده از زیر دامنه مربوط به اهداف سئو است؛ زیرا از دید گوگل هر صفحه از سایت،عنوان و توضیحات خاصی را دارد.

استفاده از ساب دامین چه معایبی دارد؟

در کنار مزایای بسیاری که زیر دامنه دارد، شامل معایبی نیز می باشد. بزرگترین عیب استفاده از زیر دامنه این است که تمام زیر دامنه ها نیاز به خدمات میزبانی مجزایی دارند. به این معنی که اگر قصد اضافه کردن یک ساب دامین جدید را دارید، گاهی باید به سرویس ‌دهنده میزبانی خود، هزینه فضای میزبانی اضافه را پرداخت کنید و اگر زیر دامنه های بسیاری را می خواهید شما باید هزینه بیشتری را پرداخت کنید. از دیگر معایب زیر دامنه این است که مدیریت آن ها نیاز به زمان بیشتری دارد؛ زیرا در این شرایط شما بیشتر از یک ‌سایت دارید؛ در نتیجه انجام کارهایی مانند بروزرسانی و نگهداری نیز برای شما مشکل خواهد شد.

سخن پایانی

ساب دامین زیرمجموعه‌ای از دامنه اصلی محسوب می شود که قبل از دامنه اصلی می آید و با یک نقطه از دامنه اصلی جدا می شود. در واقع ساب دامین به عنوان قسمتی از دامنه اصلی محسوب می شود به همین دلیل به آن زیر دامنه نیز گفته می شود. از زیر دامنه برای کمک به سازماندهی و ایجاد بخش های مختلف سایت اصلی استفاده می شود که بسیار کاربردی است.

نظرتون رو برای ما کامنت کنید کمتر از ۳۰ دقیقه از ما پاسخ دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

 معرفی بهترین ابزارهای آنالیز و تست سرعت ‌سایت

 معرفی بهترین ابزارهای آنالیز و تست سرعت ‌سایت

‌ اهمیت تست سرعت در جذب مخاطب اگر به‌عنوان مدیر یک وب‌سایت که در زمینه‌های مختلفی فعالیت می‌کند، مخاطبان ...
تیم تحریریه
12 مهر 1400
معرفی فرمت WebP

معرفی فرمت WebP

در دنیای طراحی وب اگر تنها یک آینده برای سیستم های تصویری وجود داشته باشد به Webp ...
سعید حسینی
09 اردیبهشت 1401
دلایل ساسپند شدن اکانت گوگل ادز

8 دلیل ساسپند شدن اکانت گوگل ادز

به طور کلی رعایت نکردن قوانین و مقررات تعیین شده از سوی گوگل می تواند منجر به ...
تیم سئو
21 تیر 1401