سبد خرید
0

سبد خرید شما خالی است

ورود و عضویت

استاندارد های سئو

تیم سئو
08 مرداد 1401

مزایای فراوان سئو برای انواع کسب و کار سبب شده که سایت های مختلفی از آن بهره بگیرند. اجرای درست سئو نیاز به تخصص و مهارت خاصی دارد. اما  بعضی نکات وجود دارد که آن ها را به عنوان استاندارد های سئو می شناسند. اگر این نکات و اصول را در سئو کردن وب سایت در نظر داشته باشید می توانید خیلی سریع تر از طریق سئو پیشرفت کنید. در این مقاله قصد داریم شما را با استاندارد های سئو آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

معرفی سئو

قبل از هر چیزی الزامی است که با سئو آشنا شوید. ممکن است با تعریف تخصصی آن نتوانید به درک درستی از سئو برسید. بر همین اساس به صورت مختصر و ابتدایی سئو را معرفی می کنیم. سئو یا همان SEO کوتاه شده عبارت انگلیسی Search Engine Optimization  است‌. این واژه به معنای بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجوها است. به بیان ساده تر بعضی از اقدامات در کنار هم می توانند تاثیر قابل توجهی در رتبه  وب سایت شما داشته باشد که به مجموعه این اقدامات سئو کردن یا سئو گفته می شود.

استاندارد های سئو

برای یک سئو خوب باید آموزش دید تا بتوان آن را به خوبی اجرا کرد اما بعضی استانداردهای سئو نقش ویژه ای در بالا بردن بازده این خدمات دارند. پیاده سازی استاندارد های سئو نیز نیاز به مهارت قابل توجهی در این زمینه دارد. اکنون قصد داریم چند نمونه از این استانداردها را بررسی کنیم تا بتوانید با سئو بیش از پیش آشنا شوید.

  • تولید محتوا اصولی و جذاب

اولین استاندارد سئو که به آن می پردازیم تولید محتوا است،  شاید بتوان آن را مهم ترین استاندارد سئو نیز معرفی کرد. منظور از تولید محتوا فقط محتوای متنی نیست؛ بلکه شما برای یک وب سایت باید محتوایی ویدیویی، تصویری، صوتی و غیره با کیفیت تولید کنید. موتورهای جستجو بر اساس محتوایی که  شما تولید می کنید و درون وب سایت قرار می ‌دهید به سایت شما امتیاز می دهند. نیازی نیست که در تولید محتوا از اصول خشک نوشتاری استفاده کنید، بلکه می‌ توانید کمی خلاقیت به خرج دهید و واژه های جذابی را در محتوای خود به کار ببرید.

در تولید محتوای تصویری و ویدئویی نیز خلاقیت داشته باشید؛ تصاویر ناب و با کیفیت بیشتر از هر چیزی می تواند توجه مخاطب و موتورهای جستجو را به خود جلب کند.‌

البته اصل مهمی که در تولید محتوا باید به آن دقت داشته باشید، یونیک و غیر کپی بودن محتوا است. گوگل بر اساس فاکتورهای خود با محتوا های کپی برخورد می کند اما این برخورد چگونه است؟ هنگامی که یک وب سایت از سایت های دیگر محتوا کپی می کند و درون وب سایت خود قرار می دهد، گوگل خیلی سریع متوجه این امر می شود. سپس جایگاهی که شما به دست آورده اید را  پس می گیرد. بعد اگر کاربران قصد داشته باشند از خدماتی در زمینه فعالیت شما است بهره ببرند، در صفحه اول سایت شما را نخواهند یافت. در این صورت باید چندین برابر وقت و هزینه صرف کنید تا بتوانید به جایگاه اولیه خود برسید.

  • یک محتوای خوب چگونه است؟

اما از نظر گوگل و کاربران یک محتوای خوب باید چه فاکتور هایی داشته باشد. یک  محتوای عالی باید اطلاعات علمی و خوبی را در اختیار کاربران قرار دهد. قطعاً کاربران سعی دارند که با دیدن تصاویر یا مطالعه و تماشا کردن ویدیو به اطلاعاتی دست پیدا کنند. اگر محتوای شما بار علمی مناسبی نداشته باشد، نمی توان آن را به عنوان یک محتوای خوب معرفی کرد. همچنین انتخاب عناوین در محتوا بسیار تاثیرگذار و مهم است، عناوینی که انتخاب می کنید باید جذاب و خاص باشند.

پیشنهاد ویژه  بهترین روش لینک سازی

متاسفانه ما شاهد هستیم که بسیاری از محتواهای موجود در اینترنت اصلا هدفمند نیستند، یعنی نویسنده آن ها هدفی برای تولید محتوا ندارد.  قبل از تولید محتوا حتماً هدف از تولید را مشخص کنید؛ همچنین ویدیو و تصاویر باید به خوبی سئو شده باشند که سئو آن ها خود رعایت نکات خاصی را می طلبد. سبک نوشتار محتواهای متنی نیز باید خوانا و روان باشد تا حد امکان سعی کنید که از واژه های سخت و غیر قابل فهم استفاده نکنید.

به علاوه محتوایی که شما درون وب سایت خود قرار می دهید باید متناسب با کسب و کار شما باشد. به عنوان مثال اگر در زمینه پوشاک فعالیت می کنید باید محتواهای مربوط به انواع پوشاک، نحوه انتخاب، خرید در وب سایت خود قرار دهید. تولید محتواهایی مانند داروهای گیاهی برای وب سایت شما اصلا مناسب نیست؛ زیرا کاربران قصد دارند که از شما پوشاک خریداری کنند، پس محتوا هایی  در زمینه دیگر برای آن ها جذابیت ندارد.

  • انتخاب کلمات کلیدی

یکی از استاندارد های سئو که رعایت آن حائز اهمیت است انتخاب کلمات کلیدی مناسب است. افرادی که وظیفه سئو وب سایت را بر عهده می گیرند، می‌ دانند که کلمات کلیدی چه نقشی در ارتقا و سئو وب سایت شما دارد. بر همین اساس کلمات کلیدی مناسبی را انتخاب می کنند. اما چرا انتخاب کلمات کلیدی یکی از استانداردهای سئو است؟ در گوگل همه چیز بر محور کلمات می چرخد. وقتی یک کاربر قصد دارد که از خدماتی استفاده کند برای بهره گیری از آن خدمات کلماتی را سرچ می کند.

به عنوان مثال اگر قصد داشته باشد کفش بخرد در گوگل سرچ می کند کفش با کیفیت؛ در این مواقع گوگل شروع به جستجو می کند و وب سایت هایی که از این کلمه استفاده کرده اند را به کاربر نشان می دهد. طبیعتاً کاربر به پیشنهاد گوگل توجه ویژه ای دارد و از این وب سایت ها برای رفع نیاز خود بهره می گیرد. معمولاً کلمات کلیدی بر اساس سرچ کاربران انتخاب می شوند برای انتخاب کلمات درست راه های مختلفی وجود دارد که می توان از آن راه ها بهره گرفت. البته فقط تحقیق کلمات کلیدی نیست؛ بلکه شما باید بتوانید این کلمات را به خوبی در متن به کار ببرید.

  • بهینه سازی صفحات

یک سایت از صفحات مختلفی تشکیل شده است؛ این صفحات باید مشخصه‌ های خاصی داشته باشند. سعی کنید تا حد امکان از ایجاد صفحات بدون استفاده و غیر ضروری خودداری کنید. همچنین در صفحات مختلف سایت خود از کلمات و محتوای مناسب استفاده کنید. به عنوان مثال صفحه ای که مربوط به معرفی محصولات است، باید دارای کلمات کلیدی و محتوای مناسب باشد.

تا حد امکان از عبارت و پاراگراف های کوتاه در صفحات مختلف خود استفاده کنید،  همچنین اصول نگارشی را به طور کامل رعایت کنید. اگر محتوا در صفحه های متعدد خود قرار می دهید، کلمات کلیدی آن را به صورت مناسب در طول متن پخش کنید. از تگ های متا برای بالا بردن رتبه سایت خود در صفحات مختلف استفاده کنید. کاربران باید بتوانند خیلی راحت و سریع به صفحات سایت شما دسترسی پیدا کنند.

بر همین اساس سرعت بارگذاری صفحات را مد نظر داشته باشید.  اگر یک کاربر نتواند به خوبی به صفحات مختلف  سایت شما دسترسی پیدا کند، از خدمات شما راضی نخواهد بود. در این راستا وب‌ سایت را ترک خواهد کرد، گوگل این امر را به طور کامل مدنظر دارد. پس در طراحی صفحات سایت دقت لازم را داشته باشید و محتواهای با کیفیت برای صفحات وب سایت خود استفاده کنید.

  • استفاده از بک لینک ها 

بک لینک عامل دیگری است که حتماً باید در پیاده سازی سئو باید  از آن بهره ببرید.سعی کنید که به سایت های دیگر لینک دهید و با آن ها تعامل داشته باشید. اگر سایت هایی که شما به آن ها لینک می دهید سایت های معتبر و بزرگی باشند این بک لینک ها ارزش بالاتری دارند. همچنین در حوزه ای که شما مشغول به فعالیت هستید وب سایت های زیادی خدمات عرضه می کنند و شما می توانید لینک های خود را با آن ها به اشتراک بگذارید. این بک لینک ها برای کاربران اهمیت دارند زیرا که از طریق آن ها خیلی سریع می توانند به وب سایت و صفحات مختلف شما مراجعه کنند.

پیشنهاد ویژه  آشنایی با سئو کلاه سفید

البته گوگل نیز به طور دقیق بک لینک ها را مورد بررسی قرار می دهد. این موتور جستجو قدرتمند تمام  صفحات خود را بررسی می کند و دنبال بک لینک های باکیفیت می گردد. هرچه تعداد بک لینک ها بیشتر باشد و سایت های مختلفی در این زمینه با شما همکاری داشته باشند، گوگل رتبه شما را بیشتر ارتقا خواهد داد. البته به همان اندازه که تولید بک لینک های با کیفیت می ‌تواند در ارتقای وب سایت شما نقش داشته باشد، تولید بک لینک های بی کیفیت نیز می تواند منجر به از دست رفتن امتیاز وب سایت شما شود. پس  سعی کنید که لینک های خراب و بی کیفیت را پیدا و حذف کنید.

  • واکنشگرا بودن

یکی از استاندارد های سئو ریسپانسیو یا واکنشگرا بودن سایت است. اگر به طور دقیق با ریسپانسیو بودن وبسایت آشنایی ندارید، نگران نباشید اکنون این مورد را توضیح می دهیم. کاربران با سیستم های مختلفی مانند لپ تاپ، تلفن همراه، کامپیوتر و غیره قصد دارند که از خدمات وب سایت شما استفاده کنند. اگر یک سایت ریسپانسیو باشد در صفحات نمایش مختلف، به خوبی قرار می گیرد یا به نمایش در می آید. به این امر ریسپانسیو بودن وب سایت می گویند.

اگر سایت شما ریسپانسیو نباشد، وقتی یک کاربر قصد دارد که به سایت شما مراجعه کند بعد از ورود به سایت نمی تواند به خوبی صفحات سایت شما را مشاهده کنند یا از خدمات شما بهره ببرد.

بر همین اساس وب سایت شما را ترک می کند، ترک کردن وب سایت توسط کاربر عواقبی را در پی دارد.  اولین عواقب این امر مربوط به خود کاربر است که نمی تواند از  خدمات شما استفاده کند، پس  شما سودی نمی کنید.  دومین عواقب مربوط به موتور های جستجو و گوگل است. گوگل فاکتورهای مختلفی را برای ارتقا دادن یک وب سایت مد نظر دارد.  یکی از این فاکتورها واکنش گرا بودن وبسایت است. اگر کاربران از وبسایت شما راضی نباشند و آن را ترک کنند، گوگل این امر را متوجه می ‌شود.

ترک کردن متعدد وب سایت، توسط کاربران سبب می شود گوگل وب سایت شما را در جستجوهای بعدی کاربران به نمایش نگذارد.  دلیل این امر کاملا مشخص است گوگل همیشه بهترین خدمات را به کاربران خود ارائه می دهد.  قطعاً اگر کاربران از وبسایت شما راضی نباشند، یعنی از خدمات گوگل راضی نیستند. پس این شرکت بزرگ از شما حمایت نمی کند و سایت شما را برای کاربران در صفحه اول خود نمایش نمی دهد.‌

  • سرعت سایت 

سرعت سایت برای کاربران و خود گوگل بسیار حائز اهمیت است، بر همین اساس آن را جزو استاندارد های سئو قرار می دهند. تحقیقات نشان داده که سرعت سایت اگر پایین باشد کاربران علاقه به استفاده از خدمات آن سایت ندارند پس سعی کنید که سرعت وب سایت خود را بالا ببرید.  در بعضی موارد بار گذاری محتواهای بی کیفیت و زیاد می تواند سرعت سایت را پایین بیاورد.  همچنین استفاده از بعضی افزونه ها می تواند در پایین آمدن سرعت سایت تاثیر گذار باشد. اما به طور کلی اگر طراحی سایت به خوبی صورت بگیرد شاهد کند شدن سرعت آن نیستیم.

مزیت استفاده از استاندارد های سئو

اگر شما از استاندارد های سئو استفاده کنید، می توانید از مزایای فراوانی بهره مند شوید. از جمله این مزایا می توان به افزایش درآمد اشاره کرد. رعایت این استاندارد ها موجب می شود که وب سایت شما ارتقا پیدا کند. این امر در جذب مخاطب تاثیر بسزایی دارد.  به علاوه شما با استفاده از این استانداردها قادر خواهید بود به برندی معروف تبدیل شوید و می توانید بیشتر دیده شوید.  البته این امر زمانی ممکن است که شما این استانداردها را به صورت درست در وبسایت خود پیاده سازی کنید.

پیشنهاد ویژه  بزرگترین لیست بک لینک رایگان

سخن پایانی

سعی کرده ایم در این مقاله به طور نسبی شما را با استاندارد سئو آشنا کنیم. سئو وب سایت تاثیر بسزایی در پیشرفت شما دارد،  البته اگر شما سئو را به یک مجموعه معتبر واگذار کرده باشید.  از جمله مجموعه های بسیار فعال در این زمینه می توان به مجموعه سامانه فعال شده اشاره کرد. این مجموعه با سال ها سابقه بهترین خدمات را در زمینه سئو سایت، تولید محتوا،افزونه، طراحی سایت وغیره در اختیار متقاضیان قرار می دهد. شما نیز اگر قصد دارید در این زمینه پیشرفت کنید، حتما از خدمات سامانه فعال شده بهره بگیرید.  اگر هرگونه سوالی در مورد استانداردهای سئو یا این خدمات دارید با کارشناسان مجموعه ارتباط بگیرید.

4.9/5 - (9 امتیاز)

یک پاسخ به “استاندارد های سئو”

  1. محمد حسین گفت:

    خیلی ممنونم از محتوای کامل و عالیتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

معایب سوشال بوکمارک

معایب سوشال بوکمارک

بسیاری از وب سایت‌ها هستند که امکان ذخیره و اشتراک گذاری صفحات وب سایت را به ما ...
سعید حسینی
01 اردیبهشت 1401
نقشه وب سایت چیست؟

نقشه وب سایت چیست؟

تصور کنید که قصد راه اندازی یک وب سایت را دارید؛ یکی از مهم ترین کارهایی که ...
تیم سئو
17 تیر 1401
گوگل لایت‌هاوس

چگونه از گوگل لایت‌هاوس استفاده کنیم

گوگل به‌عنوان معروف‌ترین موتور جست‌وجوگر در سطح جهان، ابزارهای مختلفی مثل گوگل لایت‌هاوس را برای آنالیز عملکرد ...
تیم تحریریه
16 مرداد 1400