سایت اختصاصی یا CMS

دسته‌بندی‌ها مقالات آموزشی
نویسنده تیم معرفی
زمان مورد نیاز برای مطالعه 6 دقیقه

امروزه با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی استفاده از اینترنت و وب سایت یک نیاز اصلی برای افراد به شمار می‌آید، افراد زیادی در هنگام طراحی وب سایت خود معنی واژه سایت اختصاصی یا CMS  را ندانسته و نمی دانند از چه طریقی وب سایت خود را راه اندازی نمایند، اگر شما هم قصد راه اندازی وب سایت برای مشاغل و کار خود را دارید، بهتر است در ادامه مقاله با ما همراه گردید. CMS چیست؟ سیستم مدیریت محتوا در واقع یک پنل مدیریتی است که شما می توانید از طریق آن نظارت کافی به روی محتوا و عملکرد …

امروزه با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی استفاده از اینترنت و وب سایت یک نیاز اصلی برای افراد به شمار می‌آید، افراد زیادی در هنگام طراحی وب سایت خود معنی واژه سایت اختصاصی یا CMS  را ندانسته و نمی دانند از چه طریقی وب سایت خود را راه اندازی نمایند، اگر شما هم قصد راه اندازی وب سایت برای مشاغل و کار خود را دارید، بهتر است در ادامه مقاله با ما همراه گردید.

CMS چیست؟

سیستم مدیریت محتوا در واقع یک پنل مدیریتی است که شما می توانید از طریق آن نظارت کافی به روی محتوا و عملکرد آن داشته باشید به طوری که آن را کنترل کرده و با توجه به نیاز خود از آن بهره ببرید. سایت اختصاصی یا CMS  در واقع یک سیستم مدیریت اختصاصی است که با توجه به سلیقه و نیاز شما طراحی می گردد و تنها برای یک وب سایت قابل استفاده است، علت استفاده از کلمه اختصاصی این است که این وب سایت تنها برای شما ساخته می شود و می‌ توانید در هنگام ساخت آن تمامی ایده ها و نظرات خود را اجرا نمایید.

وردپرس چیست؟

در کنار سایت اختصاصی یا CMS یک جز دیگر  به نام وردپرس وجود دارد که بسیاری از افراد آن را انتخاب کرده و برای کنترل وب سایت خود از آن بهره می برند، ورد پرس در واقع یک پنل کنترل مدیریت آماده می‌ باشد که تمامی وب سایت ها و افراد می توانند از آن استفاده نمایند، ویژگی ها و ارکان این برنامه از پیش تعیین شده و شما نمی توانید دخالتی در آن داشته باشید، کدهای بکار رفته در این برنامه اختصاصی نبوده و همه افراد می توانند برای استفاده از آن روی هاست خود نصب کرده و از آن برای کنترل وب سایتشان بهره ببرند.

شما به هنگام راه اندازی وب سایت برای کار خود به احتمال زیاد به شرکت ها و یا افرادی مراجعه کرده تا این اشخاص برایتان کار را انجام دهند، سوال اولی که این افراد از شما خواهند پرسید این است که پنل کنترل وب سایت شما از طریق سایت اختصاصی یاCMS  ساخته شود یا از طریق ورد پرس؟ شما می بایست برای پاسخ دادن به این سوال اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید؛ بنابراین ما برای راحتی کار شما و درک مفهوم این کلمه از مثال هایی ساده و شفاف استفاده کرده ایم تا بتوانید با دیدی بازتر برای طراحی وب سایت خود را انجام دهید.

شما تصور کنید که دو قطعه دارید و قصد متصل کردن آن را با رابط دارید، برای داشتن رابط مورد نظر می توانید دو عمل را انجام دهید، عمل اول این است یک متریال مورد نیاز رابط را خریداری کرده سپس به دست اشخاصی داده تا این متریال را با استفاده از تکنیک های خاص و تراشکاری به رابط تبدیل کنند، شما در این روش می توانید تمامی ایده های خود را به تولید کننده داده تا با توجه به نیاز شما و دقیق مطابق اندازه دلخواهتان رابط را برش دهد.

این روش دقیقا مانند سایت اختصاصی یا  CMS عمل می کند که شما می توانید برای داشتن پنل کنترل محتوای خود از اشخصاصی کمک گرفته و آن را دقیقا مطابق ایده و نظر شما طراحی کنند، این کار مسلما هزینه و زمان بیشتری برده و ممکن است برای بسیاری از افراد مناسب نباشد، اما تعدادی دیگر به دلیل داشتن سایت اختصاصی تمایل به پرداخت هزینه بالا برای این کار را داشته و مشکلی از این بابت نخواهند داشت.

روش دوم برای داشتن رابط این است که شما به مغازه رفته و رابط مورد نظر خود را خریداری نمایید، این رابط از پیش ساخته بوده و شما نمی توانید نقشی در تولید و اندازه آن داشته باشید، بلکه تنها می توانید از آن برای کار خود استفاده کنید.

وردپرس در واقع همان روش آماده است که شما می توانید از آن استفاده نمایید، شما با استفاده از ورد پرس یک پنل کنترل محتوا آماده در اختیار داشته که نمی توانید نظری در رابطه با نوع و سیستم آن داشته باشد اما این روش هزینه کمتر و وقت زیادی از شما نخواهد گرفت.

سایت اختصاصی یا وردپرس؟

برای پاسخ دادن به این سوال بهتر است به مثال بازگردیم، اگر قطعه هایی که شما می خواهید با رابط به هم متصل کنید، نیاز به رابطی با شکل خاص یا مقاومت بالاتر داشته باشد که رابط های بازاری برایش مناسب نباشد، می بایست متریال را تهیه کرده و به تراشکار مراجعه نمایید تا بتوانید یک رابط با ویژگی های مورد نظر خود را داشته باشید.

پنل کنترل هم دقیقا همین طور هست، اگر وب سایتی که قصد راه اندازی آن را دارید ویژگی های خاصی داشته باشد، می بایست از سایت اختصاصی یا CMS  استفاده کرده تا بتوانید تمامی ویژگی های آن را تعیین کنید.

مزایای سایت اختصاصی

  • در سایت اختصاصی به دلیل بکارگیری کدهای لازم و نداشتن کدهای اضافی، سرعت بالاتر بوده و شما در هنگام استفاده از آن می توانید کارهایتان را در زمان کمتر انجام دهید.
  • امنیت در سایت اختصاصی یا  CMS بالاتر بوده، زیرا کد های تعیین شده فقط توسط طراح ساخته شده و افراد دیگر از آن اطلاع نخواهند داشت اما تیمی که کد های وب را طراحی می کنند به روی امنیت سایت تاثیر گذار خواهند بود.
  • امکان بروزرسانی در سایت اختصاصی وجود داشته و هر زمانی که تمایل داشتید می توانید ویژگی و افزونه های جدید به آن اضافه کرده و محدود به زمان خاصی نخواهد بود.
  • افرادی که این سایت را برای شما طراحی می کنند، پس از پایان کار آن را پشتیبانی کرده و هر زمان که مشکلی برای سایت اختصاصی یا CMS پیش بیاید در خدمت شما خواهند بود.

سایت اختصاصی یا CMS

معایب ساخت اختصاصی

سایت اختصاصی یا CMS  علاوه بر مزایا، معایبی خواهد داشت که بهتر است در ابتدا با آن آشنا شوید.

  • یکی از معایب سایت اختصاصی هزینه بالای آن است، به گونه ای که شما می بایست برای طراحی و ساخت آن، مبلغی به طراحان داده و برای پشتیبانی و توسعه دادن آن مبلغی دیگر پرداخت نمایید، این هزینه بالا ممکن است برای بسیاری از افراد ناخوشایند نیز باشد.
  • زمان زیادی برای طراحی سایت اختصاصی لازم است؛ زیرا این پنل کنترل را از اول می بایست ساخت و طراحی کرد. مسلما زمان بیشتری نسبت به پنل های از پیش ساخته احتیاج خواهد داشت و این مورد برای افرادی که وقت کمی برای راه اندازی وب سایت دارند مناسب نیست
  • شما برای کار با سایت اختصاصی یا CMS نیاز به تخصص و مهارت بالا خواهید داشت تا بتوانید این وب و پنل را کنترل نمایید.

هزینه و زمان سایت اختصاصی

سایت اختصاصی یا  CMS زمان و هزینه مشخصی نخواهد داشت، این دو فاکتور بستگی به شما و کارتان دارد. به عنوان مثال هرچه میزان پروژه شما افزایش پیدا کند، مسلما زمان تولید و هزینه افزایش پیدا می کند. افرادی که برای این کار انتخاب می کنید تاثیر مستقیمی روی زمان و هزینه خواهد گذاشت، این اشخاص اگر مهارت بالا داشته باشند کار شما در زمان کمتری انجام می شود و دستمزد آن ها افزایش خواهد یافت.

یکی دیگر از عوامل که روی قیمت کار تاثیر دارد، فناوری هایی است که می خواهید استفاده کنید. هرچه تعداد افزونه های شما بیشتر باشد، زمان بیشتری برای تولید آن نیاز است و مسلما هزینه بالاتری خواهد داشت؛ بنابراین قیمت نهایی سایت اختصاصی بستگی به شما و کارتان دارد.

سخن پایانی 

امروزه داشتن وب سایت و پنل کنترل، از جمله ضروریات برای رونق کسب و کار است؛ اما بهتر است برای دریافت یک سیستم کنترل مناسب و مفید از افرادی کاربلد بهره ببرید، شرکت های بسیاری در این زمینه فعالیت می کنند، یکی از شرکت هایی که تجربه بالا در زمینه سایت اختصاصی یا CMS  دارد، مجموعه activated  هست، این شرکت در زمینه های طراحی سایت، تولید محتوا و غیره فعالیت دارد؛ اگر شما هم قصد راه اندازی یک وب سایت با استفاده از افراد ماهر را دارید، می توانید به این سایت مراجعه نمایید.

4.8/5 - (14 امتیاز)
مقالات مرتبط
دیدگاه کاربران
  • سحر 2 سال پیش

    دمتون گرم خیلی دقیق و جامع بود

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید