نوآوری در صنایع نساجی : روایتی از وحید رحیمی
نساجی و تولید یک بافت، برای استفاده در زندگی روزمره سابقهای به درازای حضور انسان در جهان دارد. در اواخر دهه ۹۰ میلادی و سال ۲۰۰۰، مد ارزان قیمت به اوج خود رسید. در آن زمان هنوز مشتریان به خوبی از اثرات فست فشن و خرید محصولات ارزان قیمت در این صنعت آگاه نبودند. اما با گذشت دو دهه از آن روزها اکنون مشتریان، مشتریان دیگر فقط به رفع نیاز بسنده نمیکنند. آنها محصولی میخواهند که کیفیت، فناوری روز و کمترین آسیب به محیط زیست را در کنار هم داشته باشد. در چنین شرایطی، مدیرانی موفقاند که آینده را زودتر …
نساجی و تولید یک بافت، برای استفاده در زندگی روزمره سابقهای به درازای حضور انسان در جهان دارد. در اواخر دهه ۹۰ میلادی و سال ۲۰۰۰، مد ارزان قیمت به اوج خود رسید. در آن زمان هنوز مشتریان به خوبی از اثرات فست فشن و خرید محصولات ارزان قیمت در این صنعت آگاه نبودند. اما با گذشت دو دهه از آن روزها اکنون مشتریان، مشتریان دیگر فقط به رفع نیاز بسنده نمیکنند. آنها محصولی میخواهند که کیفیت، فناوری روز و کمترین آسیب به محیط زیست را در کنار هم داشته باشد. در چنین شرایطی، مدیرانی موفقاند که آینده را زودتر ببینند؛ کسانی که همزمان کیفیت را ارتقا دهند، هزینهها را کنترل کنند، و در عین حال به پایداری زیستمحیطی پایبند باشند.
وحيد رحيمي صاحب برند تولید الیاف Polysha يكي از اين مديران است که به خوبی نیازهای مشتریان امروز را میشناسد. او فعالیت خود را از شهر دلیجان با راه اندازی یک کارخانه کوچک به نام «كارخانه الياف شايان» برای پاسخگویی به نیازهای بازار داخلی آغاز کرد. اکنون این کارآفرین با برند پولیشا در حال فتح بازارهای جهان است.
او با بررسی ظرفيت مصرف، نياز به محصولات تولیدی توسط کارخانهاش، سطح رقابت و موانع تجاري موجود تمركزش را روي روسيه، كانادا، ايران و عراق گذاشته است. وحید رحیمی ورود به بازارهای بینالمللی را نیازمند استراتژیهای صحیح و برنامهریزی منسجم میداند و در این خصوص بیان کرد: «هر كدام از اين بازارها ويژگيهاي خاص خودشان را دارند. مثلاً در كانادا، تأكيد زيادي روي مسئوليت اجتماعي و محيط زيست وجود دارد. در روسيه، كيفيت و قيمت در كنار هم اهميت دارد. در ايران، مشتريان به قيمت حساس هستند ولي اگر كيفيت بالا باشد، وفادار ميمانند.»
از بازیافت تا فتح صنایع جهانی
وحید رحیمی با استفاده از فناوریهای جدید و مواد اولیه بازیافتی، محصولاتی تولید میکند که پاسخگوی چالشهای آینده صنعت نساجی باشد. بخش بزرگی از مواد اولیه او از پلیاتیلن ترفتالات بازیافتی تأمین میشود؛ موادی که از کشورهای منطقه از جمله عراق، ترکمنستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران خریداری میشوند. این رویکرد، هم به کاهش ضایعات کمک میکند و هم باعث میشود محصولاتش با هزینه رقابتیتر وارد بازار شوند.
او در این باره به ما گفت: «وقتي وارد صنعت نساجي شدم، خيلي زود متوجه شدم كه اين صنعت حجم زيادي از مواد خام را بدون توجه به اثرات سوء آن مصرف ميكند و اگر این روند بهينه مديريت نشود، ميتواند تأثير منفي زيادي بر محيط زيست داشته باشد. از طرفي، ديدم كه بازار جهاني به سمت محصولاتي ميرود كه هم كيفيت بالايي دارند و هم از نظر زيست محيطي استانداردها را تا حد قابل قبولی رعایت میکنند. براي همين، تصميم گرفتم بخش مهمي از توليد ما مبتني بر مواد بازيافتي باشد. امروز بخش زيادي از مواد اوليه ما از محصولات بازيافتي تأمين ميشود و اين مواد را از كشورهاي مختلف تهيه ميكنيم. اين كار نه تنها به كاهش ضايعات كمك ميكند، بلكه باعث ميشود محصول نهايي هزينه رقابتيتري داشته باشد. علاوه بر این در برخي موارد هم از تركيب مواد بازيافتي با مواد نو پتروشيمي استفاده ميكنيم تا بهترين تعادل بين كيفيت و پايداري ايجاد شود.»
این مسیر برای وحید رحیمی با چالشهای فراوانی همراه بوده است. او برای اطمينان از كيفيت مواد بازيافتي یک واحد کنترل کیفیت راهاندازی کرده است. این واحد به وسیلهی آزمايشهايي مثل تست مقاومت كششي، جذب رطوبت و پايداري حرارتي اطمینان حاصل میکند که هر محموله از نظر فيزيكي و شيميايي براي توليد مناسب است.
تضمین کیفیت، کلید اعتماد مشتریان
وحید رحیمی و تیمش در حوزه صنايع بيبافت فعال هستند. محصولات تولیدی آنها در تولید كفپوش خودرو، لايههاي صنعتي، ژئوتكستايل، فرش و موكت، كالاي خواب، عروسكسازي، توليد عايقهاي رطوبتي و حرارتي و مبلمان كاربرد دارند. علاوه بر این بخشي از محصولات آنها وارد صنعت ريسندگي شده و با الياف ديگر تركيب ميشود تا نخهاي خاص توليد شود.
او با عقد قرارداد بلند مدت با تامینکنندگان، کیفیت محصولات تولیدی خود را از لحاظ استحكام بالا، مقاومت در برابر چروكشدگي، مقاومت حرارتي مناسب، خاصيت ارتجاعي بالا و مقاومت در برابر مواد شيميايي تضمین میکند و به این ترتیب توانسته اعتماد مشتریان بزرگی را در سراسر دنیا جذب کند.
وحید رحیمی درباره کیفیت محصولات تولیدیاش به خبرنگار ما گفت: «الياف ما در برابر مواد قليايي و اسيدهاي ضعيف در حالت جوش مقاوم هستند و در برابر اسيدهاي قوي در حالت سرد هم آسيبپذيري كمي دارند. همچنين الياف ما در برابر كپك و باكتري مقاومت خوبي دارد كه براي برخي كاربردها مثل كالاي خواب يا مبلمان بسيار مهم است.»
بنیانگذار برند بینالمللی پولیشا، دائماً به دنبال ارتقاء كيفيت و توسعه محصولات جديد نساجی است. کسب عنوان «واحد نمونه استان مركزي» در دو سال پیاپی نشاندهنده تعهد او و تیمش به كيفيت و نوآوري است.
وحید رحیمی روی کارآفرینی برای جوانان ایرانی و ایجاد فرصتهای شغلی برای ایرانیها تاکید زیادی دارد. به همین خاطر دفتر مرکزی و کارخانه تولیدی اصلی این برند همیشه در ایران بوده است. وحید رحیمی اخیرا با وارد کردن ماشينآلات توليد الياف كتانتايپ و هالو به ارزش ١.٥ ميليون دلار به دنبال آن است که محصولات متنوعتر با ظرافتهاي مختلف توليد كند. همچنين واحد تحقيق و توسعه شرکت او ما موفق شده اسپينرتهايي توليد كند كه ميتوانند اليافي با دنير ٢٠ تا ٣٠ بسازند، چيزي كه قبلاً در بازار داخلي كمتر ديده ميشد.
مسئولیت اجتماعی: پایداری
وحید رحیمی يكي از بزرگترين موفقيتهاي خودش را رشد ٢٠ درصدي صادرات از ١٣٩٦ تاكنون میداند و با توجه به این که در سال ١٤٠٣ ، ارزش صادرات شرکت او به سه ميليون دلار رسيد، امیدوار است که فروش بین الملل آنها چند برابر شود.
این کارآفرین توانمند معتقد است آينده اين صنعت به سمت تركيب نوآوري فناورانه و پايداري زيستمحيطي حركت ميكند. مشتريان نه تنها محصول باكيفيت ميخواهند، بلكه ميخواهند بدانند اين محصول چطور توليد شده و چه اثري بر محيط زيست دارد. براي همين، او و تیمش روي توسعه محصولاتي كار ميكنند كه هم از نظر عملكرد فني برتر باشند و هم در فرآيند توليدشان كمترين آسيب به محيط زيست وارد شود. با این رویکرد وحید رحیمی باور داد که هم مسئولیت اجتماعی خویش را انجام داده و هم خیلی زود میتواند سهم قابل توجهی از بازار اروپا و آفریقا را که متقاضی محصولات پایدار هستند بگیرد.
او با تمرکز بر نوآوري، توسعه بازارهاي جديد، افزايش ظرفيت توليد و ارتقاء برند قصد دارد محصولات جديدي معرفي كند كه تركيبي از عملكرد فني برتر و پايداري زيستمحيطي باشند.
وحيد رحيمي با برند Polysha نشان داده كه ميتوان سنت و نوآوري را در يك مسير قرار داد. او با تركيب فناوريهاي روز، استفاده از مواد بازيافتي و تمركز بر كيفيت، نه تنها بازار داخلي را حفظ كرده بلكه جايگاهي شایسته در بازارهاي بينالمللي به دست آورده است. داستان او يادآور اين نكته است كه در دنياي امروز، پايداري ديگر يك انتخاب نيست؛ بلكه يك تعهد الزامی است. آينده تمامی صنایع به مديراني تعلق دارد كه مانند او، هم به كيفيت فكر كنند و هم به زمين و منابعي كه اين كيفيت بر آنها بنا ميشود.